Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Endast en testikel hittills...  (läst 18664 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Endast en testikel hittills...
« skrivet: 12 jan-12 kl 22:50 »
Min isländska fårhund blir ett år i slutet av februari. Han har ännu inte släppt ner den ena testikeln. Är det kört då?
Hade gärna velat att han skulle få bli pappa för han är så underbar. Busig och skällig men fantastisk, smart och gosig. Åtminstone gosig på kvällarna.

Finns de några regler kring avel på en hund som min, är det förbjudet eller räcker det upplysning till ev valpköpare? Vilka är riskerna? Hur stor % för detta vidare?

Jag kanske ska glömma möjligheten att han ska bli pappa...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #1 skrivet: 14 jan-12 kl 17:20 »
Han bör inte avlas på, hur fin och bra han än är i övrigt.
Att bara få ner ena testikeln är ärftligt och bör inte avlas på, då detta inte är rastypiskt.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #2 skrivet: 14 jan-12 kl 17:25 »
Han bör inte avlas på, hur fin och bra han än är i övrigt.
Att bara få ner ena testikeln är ärftligt och bör inte avlas på, då detta inte är rastypiskt.
Att det inte är rastypiskt har väl inte med saken att göra? Om den ena testikeln inte är nere kan det innebära sämre fertilitet, och det innebär en ökad risk för testikelcancer. Och det är visat att ärftligheten för detta är ganska hög.

Man kan inte registrera valparna i SKK om hanen inte har båda kulorna på rätt ställe.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

 

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #3 skrivet: 14 jan-12 kl 17:43 »
Precis som ieenilorac skriver kan en valpkull vars pappa är kryptorkid (som det heter när en hane har en eller båda testiklarna kvar i bukhålan eller i inguinalkanalen och alltså inte på rätt plats i pungen) inte kan registreras i SKK.

Vid ett års ålder finns inga möjligheter att stenen dyker upp.

Hos en del raser ökar risken för cancer i den testikel som ligger dold kraftigt, i andra raser ökar den inte alls. Jag föder själv upp whippet, som är en ras med stora problem med kryptorkism. Testikelcancer förekommer i princip inte i rasen, oavsett var kulorna är belägna.

Hör med din hunds uppfödare hur det ligger till i din ras. Han/hon vill säkert också veta att din hane inte har "allt på plats". eftersom det som sagt är ärftligt.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #4 skrivet: 14 jan-12 kl 18:55 »
Sedan är det så också att hur fin och bra man tycker sin är hund är så finns det ett otal till med samma kvaliteer.  Alltså har en sådan hund inget att tillföra i aveln, tyvärr :(
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #5 skrivet: 14 jan-12 kl 19:49 »
Det är så synd men jag respekterar det som gäller. Har även en tax som bara har en testikel. Den andra känns inte alls vilket däremot islänningens gör. Den är normalstor och känns i ljumsken. Men, som skrivet, den kommer inte att landa där den ska. Det är nån mening med allting, eller hur?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #6 skrivet: 14 jan-12 kl 20:09 »
om du känner testikeln så fins det en liten chans att massera ner den eller man lyfter hunden så kan den ramla ner. min mor skulel sälja en hund som kryptokid och före badet hade den bara en testikel och när valpköparna kom och hon skulle visa så hade den 2 =) men hon sålde den för halva priset ändå.

prata med en veterinär om h*n har några tips på hur du kan göra. för som flera skriver så kan det uppstå en del problem.

sedan det här med att en testikel inte ramlar ner det har jag faktiskt inte hört ska vara ärftligt men man får inte para med en einsteinare hur trevlig och fin den är enligt skk.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #7 skrivet: 14 jan-12 kl 20:15 »
Tack för svar - alla!
Gillar: einsteinare ;D
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #8 skrivet: 14 jan-12 kl 20:21 »
Tack för svar - alla!
Gillar: einsteinare ;D

min syster hade en tax som var einsteinare, skit snygg och jättetrevlig. men hon fick honom av en kennel just för han bara hade en. Hon kallade honom i alla åren för einsteinarn =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #9 skrivet: 14 jan-12 kl 20:22 »
Att det inte är rastypiskt har väl inte med saken att göra?

Det är klart det har. Man ska ju inte avla fram sådant som inte är rastypiskt, annars försämrar man ju bara rasen, om man avlar in sånt som inte är önskvärt. Och jag antar att TS tänkte para sin hund med en annan isländsk fårhund.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #10 skrivet: 14 jan-12 kl 20:25 »
Det är klart det har. Man ska ju inte avla fram sådant som inte är rastypiskt, annars försämrar man ju bara rasen, om man avlar in sånt som inte är önskvärt. Och jag antar att TS tänkte para sin hund med en annan isländsk fårhund.
Det finns en massa saker som är mer eller mindre rastypiska. En testikel är mig veterligen inte rastypiskt för någon ras, och om det vore typiskt, i så fall i betydelsen vanligt, så är det ju inte tillåtet från SKK:s sida. Därav att det kvittar vilken ras det gäller, och huruvida det är rastypiskt. Det är helt enkelt otillåtet, det är hela svaret på frågan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #11 skrivet: 14 jan-12 kl 21:03 »
om du känner testikeln så fins det en liten chans att massera ner den eller man lyfter hunden så kan den ramla ner. min mor skulel sälja en hund som kryptokid och före badet hade den bara en testikel och när valpköparna kom och hon skulle visa så hade den 2 =) men hon sålde den för halva priset ändå.

Det går inte att massera ner en testikel på en ettårig hane. Vid den åldern ska inguinalkanalen vara sluten för längesedan. Skulle det mot alla odds gå är hunden ändå defekt då den dels har öppna kanaler, dels felaktiv placering av testikeln. Hundens arvsanlag ändras ju inte av att man manipulerar den.

På valpar kan kulan komma och gå lite hos vissa individer, men inte hos en vuxen hane.

prata med en veterinär om h*n har några tips på hur du kan göra. för som flera skriver så kan det uppstå en del problem.

Veterinären kommer att säga att hunden bör kastreras. Det säger veterinärer nästan jämt, oavsett vad problemet gäller...  ::) Bättre att tala med folk som kan rasen, för chansen att få ett ärligt och korrekt svar där är större.

sedan det här med att en testikel inte ramlar ner det har jag faktiskt inte hört ska vara ärftligt men man får inte para med en einsteinare hur trevlig och fin den är enligt skk.

Att kryptorkism är ärftligt är ett faktum som både medicinsk expertis och hunduppfödare är klara över. Arvsgången är inte klarlagd, men man antar att det finns flera olika faktorer som samspelar.

Personligen tycker jag inte att det är ett dugg märkligt att man inte får använda kryptorkida hanar i avel. Att ett djur har alla kroppsdelar på rätt ställe tycker jag är ett absolut minimikrav för att ens fundera på att sprida dess gener vidare...  ;D
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #12 skrivet: 14 jan-12 kl 21:36 »
Det går inte att massera ner en testikel på en ettårig hane. Vid den åldern ska inguinalkanalen vara sluten för längesedan. Skulle det mot alla odds gå är hunden ändå defekt då den dels har öppna kanaler, dels felaktiv placering av testikeln. Hundens arvsanlag ändras ju inte av att man manipulerar den.

På valpar kan kulan komma och gå lite hos vissa individer, men inte hos en vuxen hane.

Veterinären kommer att säga att hunden bör kastreras. Det säger veterinärer nästan jämt, oavsett vad problemet gäller...  ::) Bättre att tala med folk som kan rasen, för chansen att få ett ärligt och korrekt svar där är större.

Att kryptorkism är ärftligt är ett faktum som både medicinsk expertis och hunduppfödare är klara över. Arvsgången är inte klarlagd, men man antar att det finns flera olika faktorer som samspelar.

Personligen tycker jag inte att det är ett dugg märkligt att man inte får använda kryptorkida hanar i avel. Att ett djur har alla kroppsdelar på rätt ställe tycker jag är ett absolut minimikrav för att ens fundera på att sprida dess gener vidare...  ;D

har jag skrivit någonstans att jag tycker man ska para med en kryptokid?

jo man kan massera ner en sten som inte ramlat ner som sagt den hunden jag nämnde tidigare var runt ett år och där RAMLADE stenen ner och jag har hört dom som masserat ner stenen när hunden både varit ung och lite äldre, ts säger ju själv att stenen är i ljumsken vilket kan vara en bra förutsättning att få ner den.

så du menar att kryptokid är typiskt rasproblem för islänningar, att det är så vanligt att en uppfödare på islänningar är mycket mer kunniga än veterinärer. du menar alltså att BARA islänningar har problemet? det kan hända på vilken hundras som helst och en uppfödare kan inte göra så mycket medicinskt om man inte lyckas med att massera ner därför ska man vända sig till en vet. även om vet rek att kastrera så bör ju ändå vet göra detta eller menar du att uppfödaren ska göra det med?

kom inte med att uppfödare är mest ärliga för det är bullshit, det finns få uppfödare som är helt ärliga om sina hundar. "nej våra hundar är det absolut inte fel på och detta är ju självklart den bästa rasen som finns." man ska oftast vända sig till sin uppfödare för att få hjälp och stöd, men att lita blint på en uppfödare ska man inte utan man ska ta råd av vet också spec vid medecinska skaer. är själv uppvuxen i hundvärlden och vet hur det funkar, har numera själv kennel och har fått en del skit för jag är för ärlig och berättar fel i släktleden på hundar som jag vet om och det är ju väldigt impopulärt. istället för att stå för felen och försöka förbättra rasen.


TS
nej ts, ta ett snack med din uppfödare men prata även med din veterinär om råd hur du ska göra, för problem kan uppstå om stenen får sitta kvar där den sitter. tog själv hand om en gammal man på ett åldershem där kullan krupit upp i gången och när problemen uppstod kan jag lugnt säga dig att han önskade sig en tidig död så ont det gjorde. och för säkerhetsskull så para inte med hanen även om kulan kommer ner. skulle en av valparna få samma problem och det dyker upp att hanhunden haft problemet så kan du åka på dyra kostnader då försäkringsbolaget kan vägra att bet när man köpt en valp med kända fel hos föräldradjuren, och då blir det du som får betala då en hund idag räknas som en vara och om varan är sönder så åker säljaren på kostnaderna.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #13 skrivet: 14 jan-12 kl 23:59 »
har jag skrivit någonstans att jag tycker man ska para med en kryptokid?


Nä, det tror jag inte.

jo man kan massera ner en sten som inte ramlat ner som sagt den hunden jag nämnde tidigare var runt ett år och där RAMLADE stenen ner och jag har hört dom som masserat ner stenen när hunden både varit ung och lite äldre, ts säger ju själv att stenen är i ljumsken vilket kan vara en bra förutsättning att få ner den.


Där ser man. Eftersom du skrev valpköparna uppfattade jag det som att det var en valp det rörde sig om.

Jag håller dock fast vid min åsikt att stenarna ska vara på plats och det av sig själva innan hunden är könsmogen och att en vuxen hund vars testiklar är flyttbara och placerade i pungen med hjälp av yttre påverkan inte är normalt utvecklad.

så du menar att kryptokid är typiskt rasproblem för islänningar, att det är så vanligt att en uppfödare på islänningar är mycket mer kunniga än veterinärer. du menar alltså att BARA islänningar har problemet? det kan hända på vilken hundras som helst och en uppfödare kan inte göra så mycket medicinskt om man inte lyckas med att massera ner därför ska man vända sig till en vet. även om vet rek att kastrera så bör ju ändå vet göra detta eller menar du att uppfödaren ska göra det med?

kom inte med att uppfödare är mest ärliga för det är bullshit, det finns få uppfödare som är helt ärliga om sina hundar. "nej våra hundar är det absolut inte fel på och detta är ju självklart den bästa rasen som finns." man ska oftast vända sig till sin uppfödare för att få hjälp och stöd, men att lita blint på en uppfödare ska man inte utan man ska ta råd av vet också spec vid medecinska skaer. är själv uppvuxen i hundvärlden och vet hur det funkar, har numera själv kennel och har fått en del skit för jag är för ärlig och berättar fel i släktleden på hundar som jag vet om och det är ju väldigt impopulärt. istället för att stå för felen och försöka förbättra rasen.


Det har jag ingen aning om. Jag är inte särskilt bekant med rasen.

Jag menar absolut inte att bara isländska fårhundar har problem med kryptorkism (om de ens har det). Jag föder själv upp en ras som har ganska stora problem med just detta.

Som jag skrev tidigare varierar det mellan raser huruvida risken för problem med cancer eller hormonella störningar ökar eller inte. Det är alltså vanligt med krypta whippethanar, men det är inte vanligt att man kastrerar dem, just för att de inte har några som helst bekymmer med sin gömda sten.

Jag vet en uppfödare som utöver whippet har en annan ras där kryptorkism är vanligt. Han rekommenderar de som har en krypt hane av den andra rasen att kastrera för att undvika cancern, som annars kommer som ett brev på posten. De som har whippethanar med en kula på fel plats avråder han att kastrera, då det som sagt inte är till något besvär eller utgör någon risk för hunden i den rasen.

Det skiljer alltså mellan raser och hur det ligger till i en viss ras vet uppfödare av aktuell ras förhoppningsvis bättre än en veterinär som ju inte kan veta precis allt om alla raser.

Generellt sett är kryptorkism inget medicinskt problem, då det inte ger några andra symptom än just att ena testikeln är dold.

Så här skriver professor Catharina Linde Forsberg: En kryptorchid hund löper något större risk för att utveckla testikel- tumörer. Denna risk är dock inte så stor att den motiverar en operation för att lägerätta eller avlägsna den kryptorchida testikeln hos en unghund

http://www.canirep.com/Konsmognad2spalt.htm

Vad det är uppfödaren skulle vara ärlig eller oärlig om i det här fallet förstår jag helt ärligt inte. ???

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #14 skrivet: 15 jan-12 kl 02:41 »
"Veterinären kommer att säga att hunden bör kastreras. Det säger veterinärer nästan jämt, oavsett vad problemet gäller...   Bättre att tala med folk som kan rasen, för chansen att få ett ärligt och korrekt svar där är större."

det är du själv som skrivit att uppfödare är ärligare än vet. vilket inte stämmer. vet tjänar inget på att säga hit eller dit medans en uppfödare är rädd om sitt rykte och många gånger fegar ut genom att säga att det inte finns fel på deras hundar.

jag ser alla hundköpare som valpköpare =) dom köper ju inte avelsdjuren utan valparna efter avelsdjuren, men det är en gammal vana =)

jag har inte haft med vinthundar direkt att göra utan jakt, sällskapshundar, bruks och inom dom raser som jag kommit i kontakt med har det bara dykt upp enstaka fall som stenen inte ramlat ner på. och då brukar man säga att den kommer och det brukar den oftast göra. det är sällan hanen verkligen förblir en einsteining. och då brukar man hjälpa stenen på traven genom att lyfta hunden så arslet hänger ner, upp i soffan eller in i bilen etc. och känner man stenen så masserar man lite så kan den själv ramla ner.
har själv inte haft någon då jag bara har och har haft tikar. har en taxhane på foder men han var vuxen och har inte haft några enstenstendenser så vitt jag vet.

men är det som du säger vanligt inom en ras så är det ju ett problem, frågan är vad problemet sitter i. eg lite konstigt för mig veto är ju whippet en gammal ras och borde därför vara en frisk ras.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #15 skrivet: 15 jan-12 kl 09:41 »
"Veterinären kommer att säga att hunden bör kastreras. Det säger veterinärer nästan jämt, oavsett vad problemet gäller...   Bättre att tala med folk som kan rasen, för chansen att få ett ärligt och korrekt svar där är större."

det är du själv som skrivit att uppfödare är ärligare än vet. vilket inte stämmer. vet tjänar inget på att säga hit eller dit medans en uppfödare är rädd om sitt rykte och många gånger fegar ut genom att säga att det inte finns fel på deras hundar.

Som uppfödare kan man ju knappast förneka att en hane är krypt. Det behövs ju inte några djupare kunskaper i hundens anatomi för att avgöra hur många testiklar en hane har i pungen... ;)

Vad jag vill komma till är att de flesta kryptorkider inte behöver kastreras av medicinska skäl och att veterinärer i allmänhet är snabba att föreslå kastrering av hundar och att en ägare till en krypt hane kan spara massor av tusenlappar på att rådgöra med sin uppfödare i ärendet.

Vill en valpköpare kastrera sin krypta hane för att han/hon vill ha en kastrerad hund är det ju en sak, men det vore ju olyckligt om han/hon faktiskt skulle vilja ha sin hane kvar i det skick han är men får intrycket att han kommer att få cancer om han inte läggs på operationsbordet.

En veterinär tjänar pengar på att kastrera en hund. Jag som uppfödare varken tjänar eller förlorar på att någon låter kastrera en av mina krypta uppfödningar. Ägaren till den hund som kastreras för att veterinären rekommenderat kastrering av medicinska skäl, när det faktiskt inte finns några sådana, förlorar definitivt pengar.

Ett exempel ur vekligheten: En valpköpare ringde mig och var väldigt upprörd över att hennes hund hade tunn eller ingen päls framför öronen, på bröstet, magen och framsidan av halsen. Hon hade ringt veterinär och frågat vad det kunde bero på och fått svaret att det kunde vara en hormonell rubbning. Hon bokade tid för utredning av "problemet".

När hon ringde mig var hon väldigt upprörd och jag försökte lugna henne med att både hennes mamma och flera av syskonen är likadana. Pappan har också tunn päls. Till svar fick jag att då borde jag inte använt dem i avel, då det är oansvarigt att avla på sjuka djur. Detta håller jag såklart med henne om, men det här är verkligen inget sjukligt!

Efter en lång pratstund lyckades jag lugna valpköparen, som såklart var orolig för sin hunds hälsa och arg över att hon köpt en hund som hade en hormonell sjukdom. Jag förklarade att det är vanligt att whippet har tunn päls just på de ställen hon nämner. Precis som i alla raser har somliga individer mer päls och andra mindre och på en så tunn- och kortpälsad ras som whippet har blir de som har mindre päls nästan nakna på vissa ställen. En del tikar fäller dessutom ur inför löp.

Det visade sig att hennes tik var på väg att börja löpa och detta var dessutom på försommaren, så hennes hund hade blivit solbränd (nästan alla whippar älskar att sola!) och det faktum att skinnet mörknat gjorde att tunnhårigheten framträdde tydligare.

Visst var det bra att hon ringde mig innan hon lade ut tusentals kronor och oroade sig nästan halvt ihjäl för att undersöka en fullt frisk hund?!  :)


jag har inte haft med vinthundar direkt att göra utan jakt, sällskapshundar, bruks och inom dom raser som jag kommit i kontakt med har det bara dykt upp enstaka fall som stenen inte ramlat ner på. och då brukar man säga att den kommer och det brukar den oftast göra. det är sällan hanen verkligen förblir en einsteining. och då brukar man hjälpa stenen på traven genom att lyfta hunden så arslet hänger ner, upp i soffan eller in i bilen etc. och känner man stenen så masserar man lite så kan den själv ramla ner.
har själv inte haft någon då jag bara har och har haft tikar. har en taxhane på foder men han var vuxen och har inte haft några enstenstendenser så vitt jag vet.

Och jag hävdar fortfarande att testiklarna ska komma på plats utan hjälp, för att hunden ska betraktas som normalt utvecklad i det här avseendet. I det stora perspektivet och för mig som uppfödare är det ju intressant att veta vilka avelsdjur som ger mer krypt och vilka som ger mindre och då är det såklart hundarnas genetiska förutsättningar jag är ute efter och inte den enskilda hundägarens flit när det gäller att manipulera kulan på plats.

Jag hade blivit skogstokig om jag fått reda på att en hane jag använt i avel hade fått kulan dragen i och masserad men att ägaren inte sagt något för att hunden betraktades som komplett! 

men är det som du säger vanligt inom en ras så är det ju ett problem, frågan är vad problemet sitter i. eg lite konstigt för mig veto är ju whippet en gammal ras och borde därför vara en frisk ras.

Kryptorkism är ett ganska stort problem inom ganska många raser och whippet är en av de raser som har flest hanar som inte får en av stenarna på plats.

I just fallet whippet är problemet på ett vis inte så stort, då det sällan eller aldrig är till lidande för hunden. En sällskapshund lever ett gott och långt liv med sin enda kula! På ett annat vis vill man som uppfödare såklart verka för att minimera antalet drabbade i rasen, men det finns ju andra saker att ta hänsyn till i sitt val av avelsdjur också. Det är dessutom i det närmaste omöjligt att hitta whippar som inte har nära släktingar som är kryptorkida.

Whippet är en frisk ras. De ligger i de billigare försäkringsgrupperna och den vanligaste orsaken till veterinärbesök för en whippet är olika skador de dragit på sig när de springer så fort som de gör!

Förresten är whippet en ganska modern ras. Godkändes av engelska kenneklubben så sent som 1890. Vinthundar som sådana är dock urgamla!  :)

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #16 skrivet: 15 jan-12 kl 10:03 »
Kryptorschism finns inom alla djurarter och hundraser. En sådan hane skall inte användas i avel, punkt. En vettig uppfödare använder inte heller en hane där man måst massera ner kulorna på hunden. De ska naturligt befinna sig i pungen inom 6 månader. För min egen del redan vid 8 veckor. Ej heller så skulle jag använda en hane ur en kull där det förekommit  kryptorschism.

Personligen så tror jag inte på alla dessa masserings historier. För några år sen i HS special slog den samlade expertisen fast att kulor vandrar inte upp och ner och det går inte att massera ner några kulor. Det är den kunskapen som jag håller mig till snarare än alla rövarhistorier angående detta.

Vid alla defekter så får man ställa för och nackdelar mot varann, liksom se över och känna till hur det ser ut på avelsfronten dvs hur hårt har man råd att sålla. Men just sådana defekter som på sikt kan försämra rasens förmåga att reproducera sig själv torde vara av största vikt att inte avla på.

« Senast ändrad: 15 jan-12 kl 10:05 av Snuzer »
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Gullregn

  • Gäst
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #17 skrivet: 05 feb-12 kl 21:38 »
Krypt är inte ärftligt.  min åsikt.
kanalen växer igen vid olika åldrar på olika raser. men brukar var kört vid ett års ålder.
Det finns ett antal studier av hanar som är krypt och inte alls producerat krypt trots flera hundra valpar
och i flera led och med olika och även samma tik.
Har följt en linje med boxrar och en med schäfrar,,med start på 60 talet,,inga avkommor med en kula dök upp.
men i andra linjer där vare sej pappa eller män i föera generationer haft bägge så gar det ändå dykt upp enkulehundar.

Krypt ska,,tror jag,,inte användas för at det inte är perfekt.
En rasbeskrivning ska ju visa en perfekt hund.

Har surfat rätt mycket i detta ämnet och då tittade på människor där det ju inte fins avelsspärr på nänniksor :)
en man med en kula nere producerar inte avkommor med en kula.


TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #18 skrivet: 03 mar-12 kl 12:54 »
Man brukar säga 6-9 mån för att få dem att komma ner.

Gullregn

  • Gäst
SV: Endast en testikel hittills...
« Svar #19 skrivet: 03 mar-12 kl 17:20 »
Man brukar säga 6-9 mån för att få dem att komma ner.

olika på olika raser,,
manbrukar säja at är dom inte nere så kommer dom inte ner alls,,,
inguanalkanalen växer samma ganska snabbt,,


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser