Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sättlök  (läst 4228 gånger)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
Sättlök
« skrivet: 07 okt-15 kl 13:56 »
Några lökar av röd och gul lök (fröodlade ) blev inte större än sättlökar . Kan jag använda dessa nästa år som sättlök, och hur ska de i så fall förvaras fram till dess?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Sättlök
« Svar #2 skrivet: 07 okt-15 kl 15:21 »
Några lökar av röd och gul lök (fröodlade ) blev inte större än sättlökar . Kan jag använda dessa nästa år som sättlök, och hur ska de i så fall förvaras fram till dess?

Jag tror du menar att löken odlats direkt från frö, som såddes på friland tidigt i våras.

Du kan testa. Det går troligen. Varmare förvaring ska vara en fördel enligt en del. Det finns rekommendationer på 30 grader hela vintern eller kortare period med 40 grader, såvitt jag minns. Annars kan vanlig lökförvaring också fungera.

Korrigering: siffran 30 hade fallit bort så texten blev lite konstig.
« Senast ändrad: 08 okt-15 kl 12:46 av Anders S »

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Sättlök
« Svar #3 skrivet: 08 okt-15 kl 09:45 »
Förvara löken som vanligt, svalt och torrt. Men före plantering ge smålökarna en värmebehandling så att de inte går i blom. Ett dygn i 40 gradig luft eller 1 timme i 40 gradigt vatten har fungerat perfekt för mig.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Sättlök
« Svar #4 skrivet: 08 okt-15 kl 10:05 »
De sättlökar man köper värmebehandlade har värmebehandlats vid 26-32 grader i flera veckor

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Sättlök
« Svar #5 skrivet: 08 okt-15 kl 10:25 »
Vad är det för sort? Gula löken Sturon påstås klara sig utan värmebehandling och är väl rätt vanlig som frö.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Sättlök
« Svar #6 skrivet: 27 okt-18 kl 13:34 »
Den här gamla tråden kom ju väl till pass!

De sättlökar man köper värmebehandlade har värmebehandlats vid 26-32 grader i flera veckor

Undrar ännu över det här, blir det för häftlig behandling om man har lökarna liggandes i en kartong som man ställer i solen på våren innan de ska sättas? Borde ju bli en ordentlig värmebehandling.
Ingen människa är illegal

 

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Sättlök
« Svar #7 skrivet: 31 okt-18 kl 11:53 »
Jag har byggt om en kylbox så att jag kan värmebehandla sättlök i den. Som värmekälla har jag en glödlampa, dessutom en termostat. 40 grader i 24 timmar ger bra resultat, jag har färre som går i blom än på den köpta sättlöken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser