Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salt till kastrerade bockar?  (läst 1799 gånger)

Raggsockan

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
Salt till kastrerade bockar?
« skrivet: 18 dec-10 kl 12:54 »
Jag blev med getter i Augusti i år och är ganska ny på det här. En av varje kön, syskon. Bocken är kastrerad. Har haft förmånen att ha en getbonde i trakten som jag kunnat fråga mycket. Är lite fundersam över en sak som ni här kanske kan hjälpa mig med att få klarhet i.

Getternas förra ägare säger att bocken inte ska ha något salt för han har haft njursten en gång pga detta. Även min husveterinär håller med om det. Sen frågar jag getbonden och han säger att bocken ska ha salt kastrerad eller ej. Följdsjukdomarna av saltbrist är värre än njursten. När jag sen läser inläggen här så inser jag att alla som har kastrerade bockar ger salt.
ÄR det vanligt att dom får njursten? Eller var det bara en oturlig händelse?

Jag vill att dom ska må så bra som det bara går och att dom får vara friska länge :)

Mat som jag ger dom: fri tillgång på hö (har jättebra foderhäckar), äpplen och morötter varje dag. Havre ½ dl per get och dag. Honan får salt. Nu har dom också fått B-vitamintillskott för veterinären rekommenderade det. Sen får dom sly ute i hagen att pilla med, barka av.
Vilka mineraler ska dom ha? Jag fick lite av getbonden men han kom inte ihåg vad det hette, hade inte själva säcken kvar. Är en fårmineral. Hur mkt ska dom ha av det?

Mvh Raggsockan

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Salt till kastrerade bockar?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-10 kl 08:05 »
Fördel med salt är att de dricker mer och det motverkar njursten.
Tyvärr är njursten vanligt hos bockar, kraftfoder kan vara en orsak.
En get som inte är dräktig och bockar behöver normalt sett inget kraftfoder utan bara hö och bar och kvistar att gnaga.
Getter har ett stort behov av koppar och får de en brist blir de riktigt risiga. Ett tips är att köpa en viltsaltsten för de innehåller bra med selen och koppar och en saltsten med bara salt. Låt de ha tillgång till de jämt så doserar de själva.
Sök på forumet om mineraler, koppar och utfodring det finns massor att läsa!
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

magnusT

  • Inlägg: 64
    • Småland
SV: Salt till kastrerade bockar?
« Svar #2 skrivet: 20 dec-10 kl 09:21 »
Vi hittade mineraler till getter på Granngården, fanns på hink. Där står precis hur mycket de ska ha. Har även en viltsaltsten de själva får bita på, tyvärr verkar den inte vara intressant för fem öre  :-\

Raggsockan

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Salt till kastrerade bockar?
« Svar #3 skrivet: 23 dec-10 kl 07:30 »
Tack för svaren! Jag har även varit inne på massor av länkarna. Läst, läst, läst..... Har lärt mig mycket! Gillar detta forum :) Ingen fråga är för dum, är man nybörjare så får man många tips och råd bara genom att läsa länkarna och inläggen.

Ska köpa en viltsaltsten och prova vad dom säger om det. Koppar hade jag ingen aning om att dom behövde och kunde få brist på. Selen däremot visste jag var viktig för dom.

Raggsockan

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Salt till kastrerade bockar?
« Svar #4 skrivet: 03 jan-11 kl 18:50 »
Roligt att Du känner Dig välkommen!  Enligt "getveterinären" Hammarberg är det bra att ge dem många olika sorter av mineralfoder och salt (NaCl), så kombinerar de själva ihop det.

  Njursten/urinsten orsakas mig veterligt av vattenbrist i kroppen, så underskott på salt borde öka, inte minska den risken!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 5 användare (1 dolda)
Stengrim, ärt, Anders Flix, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser