Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  recept  (läst 5108 gånger)

pilkrog

  • Inlägg: 10
recept
« skrivet: 23 okt-05 kl 01:08 »
Hej
Tänkte höra om det finns någon som har recept förslag på griskött eller kanske tips på hur man fixar den egna julskinkan.
vore kul med lite tips!
Tack på förhand.
Pilkrog

peter

  • Gäst
Re:recept
« Svar #1 skrivet: 30 okt-05 kl 10:04 »
hejsan
ja de finns mycke man kan göra av eget hemfläsk
skinkan kan du blötlägga i saltlösning med lite socker  ca 1 vecka före du gör iordning den beroende på storlek

vill du inte annvända hela skinkan så kan man skära tunna skivor och marinera de i honungs och vitlöks marinad å sen grilla eller steka å servera med råstekt potatis
kottletter är väl enklast stek dem å salta å peppra  låt de sedan koka iskyn ca 15-20 minuter klart

revbens spjäll kan man grilla i ugnen i servera med äpellen eller äppelmos  här är kokt potatis gott till
de finns mycke man kan göra  mvh peter

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:recept
« Svar #2 skrivet: 30 okt-05 kl 13:21 »

Julskinkan lades i saltlaken på Anna dagen (9 December) enligt gammal tradition...

Lagen görs på 10 liter vatten, 1 dl socker och 1,8 kg salt... till en skinka på ca 5-9 kg.

Vill man ha en rödaktig skinka så lägger man i 1 msk salpeter i salt lagen ...

Själv vill vi inte ha nitirit i maten så vi äter en lite gråare skinka ... men god är den...

Man kokar upp lagen och skummar den och låter den svalna..
Lägg sedan ner skinkan i en ren bunke, hink eller dyligt och slå över den kalla laken som skall täcka skinkan, räcker den inte  måste man göra mer.

Själv brukar jag lägga ett lock som trycker ner skinkan under ytan och lägger en tyngd på...

Den skall sedan stå svalt i ca 2 veckor. Min brukar stå på trappen... ute... men jag knyter fast locket så inte mickelräv eller någon annan knycket min julskinka.

Sedan dagen för julafton tar man in skinkan och vill man ungsbaka den skall den blöt läggas i 12 timmar - annars så är det bara att ta fram stora kastrullen och kokar den...

Jag brukar koka den i min 10 liters kastrull , häller på vatten så skinkan täcks och lägger i 15-20 kryddpepparkorn, ett par lagerblad (om skinkan är blöt lagd 2 tsk salt per liter vatten)
Sedan får den sjuda under lock på svag värme tills kött termomertern visar 75 grader. Man kan räkna med koktig på 1 timme per kilo skinka.

När skinkan är färdig tar man upp den ur grytan och tar loss svålen för att sedan grilljera den i ungnen.

Det brukar jag göra med 1 uppvispat ägg och 1 msk socker och 2 msk senap och strö bröd.
In mitt i ugnen i 200 graders värme tills den är får fin färg.

Man kan även honungs griljera : stick i hela krydd nejlikor i den svål fria skinkan, vispa ihop 1 äggula och 2 msk honung och 2 msk senap. och pensla sedan skinkan med detta. In i ungnen tills den fått vacker färg...

Man skär inte upp skinkan förän den svalnat...
 
 
Detta recept har jag använt varje jul och det finns i "vår kokbok" som jag fick i present då jag flyttade hemifrån...

Lycka till  :) :) :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

hönstanten

  • Gäst
Re:recept
« Svar #3 skrivet: 30 okt-05 kl 13:36 »
Om du ändå ska lägga julskinkan i saltlaken så lägg även i fläskläggen. Se en kokbok eller styckningsbok vilken del du skär ut.
För oss är det absolut godaste på grisen med rykande rotmos och hemmagjord senap. MUMS  :P
Du kan även koka grisfötterna och göra en buljong-gelé och lägga dom i och servera på julbordet.
Levern går att blanda med nötlever och baka leverpastej i ugnen.

Små köttdelar som inte blir såmycket av går att koka med kryddpeppar, pressa ihop och lägg svålen runt, knyt en tygbit runt och vips har du en god press-sylta. Kanongott med inlagda rödbetor till.
Svålen som blir kvar hänger vi ut till fåglarna.

Vi tar även fettet från grisen och hackar till julkorven som vi blandar med kokt potatis, vitlök, kryddor och malt kött från både gris och nöt eller vilt.



Detta är nog alla traditionella recept som man har gjort i många generationer av slaktgrisen till jul.

Ja, det var några idéer iallafall  ;D

/HT

peter

  • Gäst
Re:recept
« Svar #4 skrivet: 30 okt-05 kl 14:00 »
va kul nu har även jag fått bra tips   men som sagt man kan göra mycket av grisen
tips   ang lever
så här gör vi

tina upp levern(om den är fryst)
skala 2-3 stora potatisar
 skala 3 morötter
lite kokött (nöt)
hårt knäcke bröd
 1 stor gul lök
mal alla ingidienser i en köttkvarn(assistent)
blanda sedan ihop  lever färsen
till sätt 2 matskedar potatismjöl(krav)
½-1 flaska wischyvatten beroende på mängd färs
3 dl grädde
salt å lite svart peppar efter tycke å smak

när allt detta blandats så gör du biffar å steker i margarin eller i hemgjort smör
detta blir super goda leverbiffar som serveras med (om du har) egen potatis med lingonkål ( lingon + strimmlad vitkål)

lycka till/ peter

Re:recept
« Svar #5 skrivet: 07 nov-05 kl 01:24 »

Vill man ha en rödaktig skinka så lägger man i 1 msk salpeter i salt lagen ...

Själv vill vi inte ha nitirit i maten så vi äter en lite gråare skinka ... men god är den...


Har en fundering utifrån "naturlig" färgning av livsmedel typ glass etc. (när det står naturidentiska/naturliga färgämnen är det ofta rödbeta)... kan man inte ha lite rödbetssaft i saltlagen? Någon som vet/provat?

Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:recept
« Svar #6 skrivet: 11 dec-05 kl 23:14 »
Grisen har två skinkor och en ska gå till julen, har man nu en hel gris blir det en över.

Lägg den i stark saltlag i två veckor, och häng den på en torr, luftig plats, där råttor och annat inte har tillträde. efter ca 3-6 mån är den torr och saltet har lagt sig som ett lager runt den.

Tunna skivor är läckra, men kalla det inte Parma för då kan du bli stämd.

Jag har torkat salt fårbog oxå och det blir väldigt bra.

En gång blev det misslyckat, då platsen var mindre väl vald för torkning, det blev en surstek, dock inte så angenäm att jag åt av det.

Ett naturidentiskt färgämne är syntetiskt, men kemiskt identiskt med ett naturligt.
« Senast ändrad: 11 dec-05 kl 23:18 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser