Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Måla fönster.  (läst 3659 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Måla fönster.
« skrivet: 10 aug-18 kl 10:14 »
Jag funderar på att förenkla fönster målningen. Som är ett evighetsjobb om man gör allt som står i en del böcker osv.. Jag kollade Skansens film om fönstermålning..På Youtube som vanligt. Det är ju där man lär sig saker. Väldigt kort film, men bra.

Tänkte tvätta av, Skrapa så mycket som går.slipa. Låta fönster glasen sitta kvar..inte lägga kitt bakom glasen. Bara utanpå. Sen skita i inoljningen. Bara göra tunn grundfärg av linoljefärg ock terpentin.  3 lager ska det vara med sista färglagret inräknad.


När jag oljade in flera gånger sist så tog det evigheter att torka. Fast jag torkade av med trasa. Förmodligen blev det övermättat med olja?  Varför pratar de om Balsamterpentin? Torkar den fortare än vanlig terpentin eller vad?


Sist tog jag bort glasen med. En del sprack.Fick beställa nya. Kapa egna glas är ju hur svårt som helst. Sen lossade jag  färg med speedheater. Sen hade jag på kitt under glasen ock vibrerade ner glaset med en "skakig" slipmaskin+ en trasa. Det blev så himla noga att jag hann bara med ett par fönster per säsong. Jag har massor av fönster på huset så jag ska som sagt försöka få lite snabbhet denna gången.


Jag vet inte varför det inget kitt är bakom glasen på insidorna. De kanske inte hade det alltid förr?

Sen använder jag  linoljekitt. Ibland är det svårt att hitta det bara. Jag har några oöppnade burkar i källaren. Men man kan väl inte använda dem om de gått ur tiden?

Alltid har man funderingar på hur man ska göra saker på ett enkelt tidsbesparande bra sätt.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Måla fönster.
« Svar #1 skrivet: 10 aug-18 kl 10:55 »
 Det där med måla är ett kapittel. Men följer man de kunnigas varianter så håller fönstren längre o du behöver inte göra det så ofta.
Däremot att skära glas är en verklig baggis. Skaffa dej en glasskärare en med trissor. Ge trissan du skär med en droppe tunn olja. Så är det bara till att skära. Tryck inte för hårt. Ha glaset på plant o mjukt underlag. När du hör ett knastrande ljud är allt som det ska. När du gjort snittet så knacka med glasskäraren under snittet så du ser att det blir en spricka. Sen är det bara till att knäcka bort det du inte ska ha. På loppisar o tippen (aja baja) finns gott om glas. Har du gammalt hus så är det ju lite synd att sätta in float glas. Öva skärning med glas som inte passar någon stans. Svårt är att bara skära en remsa på några mm. Är bågen bågformad så rita med tuschpenna o skär på frihand annars är en linjal el rak bräda som gäller ev vinkelhake.
 Har du väl skurit lite så lovar jag dej att du tycker det är riktigt kul.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Måla fönster.
« Svar #2 skrivet: 10 aug-18 kl 10:55 »
Blanda eget kitt. Tar lite tid men mycket bättre att jobba med. Kitt bakom glas tycker jag verkar onödigt.

Terpentin finns inte med i linoljefärg nödvändigtvis.

Inoljning gör jag bara på rent och "torrt"   trä som suger.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Måla fönster.
« Svar #3 skrivet: 10 aug-18 kl 11:28 »
LInoljekitt finns ju överallt eller står det det på burkarna fast det inte är sånt?
Jag köpte i alla fall en burk på ICA en gång och har några gamla tomma burkar med Konsum och Järnia prislappar.

Jag har flera fönster som också saknar kitt bakom glaset, fast det är fönster som är ca 60-80 år gamla.
En del fönster har inte kitt på utsidan heller utan det är lister som är fastspikade, som håller fast glaset.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Måla fönster.
« Svar #4 skrivet: 10 aug-18 kl 12:18 »
Jag funderar på att förenkla fönster målningen. Som är ett evighetsjobb om man gör allt som står i en del böcker osv.. Jag kollade Skansens film om fönstermålning..På Youtube som vanligt. Det är ju där man lär sig saker. Väldigt kort film, men bra.

Tänkte tvätta av, Skrapa så mycket som går.slipa. Låta fönster glasen sitta kvar..inte lägga kitt bakom glasen. Bara utanpå. Sen skita i inoljningen. Bara göra tunn grundfärg av linoljefärg ock terpentin.  3 lager ska det vara med sista färglagret inräknad.


När jag oljade in flera gånger sist så tog det evigheter att torka. Fast jag torkade av med trasa. Förmodligen blev det övermättat med olja?  Varför pratar de om Balsamterpentin? Torkar den fortare än vanlig terpentin eller vad?


Sist tog jag bort glasen med. En del sprack.Fick beställa nya. Kapa egna glas är ju hur svårt som helst. Sen lossade jag  färg med speedheater. Sen hade jag på kitt under glasen ock vibrerade ner glaset med en "skakig" slipmaskin+ en trasa. Det blev så himla noga att jag hann bara med ett par fönster per säsong. Jag har massor av fönster på huset så jag ska som sagt försöka få lite snabbhet denna gången.


Jag vet inte varför det inget kitt är bakom glasen på insidorna. De kanske inte hade det alltid förr?

Sen använder jag  linoljekitt. Ibland är det svårt att hitta det bara. Jag har några oöppnade burkar i källaren. Men man kan väl inte använda dem om de gått ur tiden?

Alltid har man funderingar på hur man ska göra saker på ett enkelt tidsbesparande bra sätt.
Terpentinet tunnar ut oljan och gör att den tränger in längre och torkar snabbare. Sedan är det helt fel tid på året att göra detta inomhus pga luftfuktigheten, värme och ännu hellre luftavfuktare skyndar på processen.
Vid målning har jag rollat ut så det blir hyfsat jämt och sedan stryk med pensel.
Kitt bakom glaset gör att du får en slags rörelsefog + att ljud och kanske kyla har svårare att fortplanta sig.
Sedan jag skaffade en skära där man fyller olika i handtaget har jag inga problem att skära rutor, kolla Youtube och träna.

Linoljekit som stelnat lite kan du få igång igen genom att tillsätta linolja som du knådar in till önskad konsistens.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Måla fönster.
« Svar #5 skrivet: 10 aug-18 kl 16:25 »
Jag måste instämma i att hög luftfuktighet gör att linolja och andra vegetabiliska oljor "aldrig" torkar.
Fönstermålning borde ha gjorts i juli när luftfuktigheten var låg (men då det var för varmt för att arbeta, och den energi som ändå fanns gick åt till att följa nyhetsrapportering om skogsbränder och fundera på om man själv skulle behöva vidta åtgärder eller borde delta i släckningsarbetet). Så det är egentligen för sent att sätta igång nu, om man inte har möjlighet att ta in fönstren i varm och torr miljö när det är som kallast ute i vinter.
Att köra luftavfuktare just nu när den naturliga luftfuktigheten är som högst, är bara energislöseri och ger knappast något större resultat om inte det rum som ska avfuktas är hermetiskt tillslutet.
Jag kan nämna ett exempel på oljor som aldrig torkar riktigt i fuktig miljö.
Det var ett betonggolv i en källare som var ganska fuktig pga dålig dränering och ventilation. Det målades med en alkydoljefärg, som aldrig torkade riktigt utan fortfarande var klibbig efter flera år. Färgen blev inte klibbfri förrän dräneringen runt huset hade gjorts om!

andtol

  • Gäst
SV: Måla fönster.
« Svar #6 skrivet: 10 aug-18 kl 17:01 »
Finns det fönsterfärg som är luktfri så det går att måla och torka dem inomhus? Under vintern.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Måla fönster.
« Svar #7 skrivet: 10 aug-18 kl 22:04 »
Knappast om den dessutom ska vara bra.  Ska  man måla fönster inomhus på vintern, får man nog se till att ha en uppvärmd målarverkstad som är avskild från boningshuset.

Annett

  • Inlägg: 65
  • Hejsan!
SV: Måla fönster.
« Svar #8 skrivet: 15 aug-18 kl 20:33 »
Terpentin är inte bra ur miljösynpunkt har jag läst, balsamterpentin ska vara bättre
Kreativitet är om jag tar stenarna som andra lägger i min väg och bygger ett hus av dem.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Måla fönster.
« Svar #9 skrivet: 15 aug-18 kl 22:26 »
Terpentin är inte bra ur miljösynpunkt har jag läst, balsamterpentin ska vara bättre


Om du har läst något sådant, så bör du titta en gång till på vad skribenten egentligen menade med "terpentin". Det finns viss förbistring när det gäller vilket lösningsmedel som kallas vad, och ännu värre blir det om någon har läst t ex brittiska eller amerikanska texter på nätet och översatt slarvigt till svenska.

En lömsk sak är att det ibland inom måleribranschen har hänt att mineraloljebaserade produkter som liknar lätt dieselolja eller lysfotogen och vanligtvis kallas kristallolja eller lacknafta, har sålts som terpentin, i syfte att kunna ta bättre betalt för en billig produkt.  Men benämningen terpentin bör överhuvudtaget inte användas på sådana varor.

En bra artikel om olika terpentinkvaliteter finns på http://runeberg.org/tektid/1937k/0034.html (börjar långt ner på sidan, flera följande sidor) , fortsättning på http://runeberg.org/tektid/1937k/0041.html  och en insändare med kritik mot artikeln på http://runeberg.org/tektid/1937k/0065.html .

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Måla fönster.
« Svar #10 skrivet: 25 aug-18 kl 19:53 »
Jag funderar på att förenkla fönster målningen. Som är ett evighetsjobb om man gör allt som står i en del böcker osv.. Jag kollade Skansens film om fönstermålning..På Youtube som vanligt. Det är ju där man lär sig saker. Väldigt kort film, men bra.

Tänkte tvätta av, Skrapa så mycket som går.slipa. Låta fönster glasen sitta kvar..inte lägga kitt bakom glasen. Bara utanpå. Sen skita i inoljningen. Bara göra tunn grundfärg av linoljefärg ock terpentin.  3 lager ska det vara med sista färglagret inräknad.


När jag oljade in flera gånger sist så tog det evigheter att torka. Fast jag torkade av med trasa. Förmodligen blev det övermättat med olja?  Varför pratar de om Balsamterpentin? Torkar den fortare än vanlig terpentin eller vad?


Sist tog jag bort glasen med. En del sprack.Fick beställa nya. Kapa egna glas är ju hur svårt som helst. Sen lossade jag  färg med speedheater. Sen hade jag på kitt under glasen ock vibrerade ner glaset med en "skakig" slipmaskin+ en trasa. Det blev så himla noga att jag hann bara med ett par fönster per säsong. Jag har massor av fönster på huset så jag ska som sagt försöka få lite snabbhet denna gången.


Jag vet inte varför det inget kitt är bakom glasen på insidorna. De kanske inte hade det alltid förr?

Sen använder jag  linoljekitt. Ibland är det svårt att hitta det bara. Jag har några oöppnade burkar i källaren. Men man kan väl inte använda dem om de gått ur tiden?

Alltid har man funderingar på hur man ska göra saker på ett enkelt tidsbesparande bra sätt.

25/8
Jag citerar mig själv.

Jag målade nu linoljefärg

(Reflekt från Rusta,köpt för många år sedan.2002 har jag noterat på burken)
Jag spädde med 15% balsamterpentin. Så det blir grundfärg)
Eftersom det är olja i färgen så hoppade jag över oljegrundning.


Jag målade en sida när fönstret låg på ett bord. Sen har jag gjort en brädbit med 2 krok som går in i gångjärnen ock en krok längst upp på brädan så jag kan hänga fönstret i äppleträdet ock måla andra sidan.

Sen in med det i garaget. hängde i ett rep från taket. Det är nog inga flugor där. I morrn kanske jag hänger det i varma källaren. Ska köra in en krok i takbrädan. Jag vet inte om det funkar att hänga det ute på dagen ? Fukt var ju inte bra.

Ska kolla hur man städar den dyra pensel, den kostade 275 kr. kanske var onödigt dyrt. Gnesta någonting står det på den. Jag tror man rengjorde  med såpa.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Måla fönster.
« Svar #11 skrivet: 25 aug-18 kl 22:02 »
Jag funderar på att förenkla fönster målningen. Som är ett evighetsjobb om man gör allt som står i en del böcker osv.. Jag kollade Skansens film om fönstermålning..På Youtube som vanligt. Det är ju där man lär sig saker. Väldigt kort film, men bra.

Tänkte tvätta av, Skrapa så mycket som går.slipa. Låta fönster glasen sitta kvar..inte lägga kitt bakom glasen. Bara utanpå. Sen skita i inoljningen. Bara göra tunn grundfärg av linoljefärg ock terpentin.  3 lager ska det vara med sista färglagret inräknad.


När jag oljade in flera gånger sist så tog det evigheter att torka. Fast jag torkade av med trasa. Förmodligen blev det övermättat med olja?  Varför pratar de om Balsamterpentin? Torkar den fortare än vanlig terpentin eller vad?


Sist tog jag bort glasen med. En del sprack.Fick beställa nya. Kapa egna glas är ju hur svårt som helst. Sen lossade jag  färg med speedheater. Sen hade jag på kitt under glasen ock vibrerade ner glaset med en "skakig" slipmaskin+ en trasa. Det blev så himla noga att jag hann bara med ett par fönster per säsong. Jag har massor av fönster på huset så jag ska som sagt försöka få lite snabbhet denna gången.


Jag vet inte varför det inget kitt är bakom glasen på insidorna. De kanske inte hade det alltid förr?

Sen använder jag  linoljekitt. Ibland är det svårt att hitta det bara. Jag har några oöppnade burkar i källaren. Men man kan väl inte använda dem om de gått ur tiden?

Alltid har man funderingar på hur man ska göra saker på ett enkelt tidsbesparande bra sätt.

25/8
Jag citerar mig själv.

Jag målade nu linoljefärg

(Reflekt från Rusta,köpt för många år sedan.2002 har jag noterat på burken)
Jag spädde med 15% balsamterpentin. Så det blir grundfärg)
Eftersom det är olja i färgen så hoppade jag över oljegrundning.


Jag målade en sida när fönstret låg på ett bord. Sen har jag gjort en brädbit med 2 krok som går in i gångjärnen ock en krok längst upp på brädan så jag kan hänga fönstret i äppleträdet ock måla andra sidan.

Sen in med det i garaget. hängde i ett rep från taket. Det är nog inga flugor där. I morrn kanske jag hänger det i varma källaren. Ska köra in en krok i takbrädan. Jag vet inte om det funkar att hänga det ute på dagen ? Fukt var ju inte bra.

Ska kolla hur man städar den dyra pensel, den kostade 275 kr. kanske var onödigt dyrt. Gnesta någonting står det på den. Jag tror man rengjorde  med såpa.
Uv-strålning skyndar på torkprocessen så om det inte regnar eller är dimma kan du torka ute.

Penslarna kan du stoppa ner i en bunke med linolja så behöver du bara torka av dom lite nästa gång du ska ha dom.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Måla fönster.
« Svar #12 skrivet: 25 aug-18 kl 22:43 »
Såpa har inga större förutsättningar att kunna lösa upp rester av linoljefärg från en pensel. Möjligen om man lyckas hitta exakt den temperatur på tvättvattnet där såpan fungerar som bäst, och om vattnet dessutom är mycket mjukt.

Penslar av god kvalitet med naturborst är känsliga för alkalisk miljö, om man är rädd om penseln bör man hellre tvätta den med ett neutralt eller lite lätt surt modernt rengöringsmedel (t ex allrengöring, flytande tvål eller handdiskmedel) som har pH lägre än 7 (det brukar stå bland det finstilta på flaskan). Såpa kan ibland vara rätt kraftigt alkalisk om det råkade bli lutöverskott i blandningen just den dagen den tillverkades.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Måla fönster.
« Svar #13 skrivet: 26 aug-18 kl 19:36 »
Tack för svar! Man lär sig saker hela tiden.

Jag ska prova att tejpa fast en magnet på penseln så kan den stå i en konservburk av plåt med linolja i. Utan att stå på botten ock bli böjd. Så slipper jag diska den var gång jag målat. Hoppas det funkar. Sen en plastpåse om burken.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Måla fönster.
« Svar #14 skrivet: 27 aug-18 kl 06:14 »
Linoljepenslar förvaras hängande i en burk med  rå linolja. vill man göra rent dem är det linoljesåpa som gäller. går även med grönsåpa tillverkad av tallolja men funkar sämre. Linoljesåpan har också den fördelen att den löser intorkad linoljefärg. så även om penseln är delvis eller helt torkad går den att rädda genom att hänga penseln i såpan.Efter några dagar är penseln mjuk igen och oftast som ny. Linoljesåpa köpes i välsorterad fackhandel,byggnadsvårdsbutik eller på nätet i.ex ottossons eller allbäck.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Måla fönster.
« Svar #15 skrivet: 27 aug-18 kl 14:57 »
På Råd & Skötselanvisningen jag fick med Gnestapenseln står det att jag ska tvätta penseln med såpa. Inget om linoljesåpa. Står inget om det på Byggnadsvården sida heller. Men Gysinge Byggnadsvårdskatalogen finns linoljesåpa. Utmärkt till penseltvätt,biltvätt, skurgolv ock handtvätt ock all tvätt i hemmet.

Penseln till fönster kostar 302 kr nu på Gnestapenselns sida. Verkar vara svinborst i den. Den fungera bra tyckte jag.

  • Gäst
SV: Måla fönster.
« Svar #16 skrivet: 04 sep-18 kl 17:04 »
 Det finns en bra bok om fönsterrenovering/målning. Gamla fönster av Alf ock Eva Stenbacka. Måste vara den bästa fönsterbok kollat i. Väldigt praktisk handledning med bilder ock text. Jag skulle behöva läsa den noga från pärm till pärm.

Sen är jag lite förtjust i Fönster & dörrar på äldre hus av Liselotte Jarnerup Nilsson. Med en del fina bilder på fönster ock dörrar.


Sen lilla boken av Otto Von Friesen är intressant med. Golv ,fönster, färg ock kalk. Bl. a recept på hur man blandar egen fönsterfärg...Fast vart hittar man 1 kg titanoxid till bra pris?  Gysininge kanske..Det är kanske billigare att köpa en liter färdig linoljefärg.


Jag har rivit fram så mycket böcker ur hyllorna att jag har svårt att hinna läsa dem snabbt. Ska ha dem inom räckhåll på ett ställe.


Sen skrivs det ibland att man inte ska måla då månader har ett R i sig. t.ex september, mars. april. För det är för fuktigt då.  Men om man nu inte har huset målat i linoljefärg utan t. ex Jotuns färger med olja ock vatten.  Då finns ju redan vatten i färgen? Så brädorna blir fuktiga fuktiga ändå eller? Jag får reda ut det där mer.

Jag ville ha huset linoljemålat, men gav upp. Sånt hiskeligt skrapande. Ja, i eeevigheter. Allt tar ju lång tid ändå vad man än gör. Man har ju ett jobb som tar mycket av ens energi osv.
« Senast ändrad: 04 sep-18 kl 18:23 av Fixasjälvkille »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Måla fönster.
« Svar #17 skrivet: 04 sep-18 kl 22:02 »
Den där grova regeln om månader då det är olämpligt att måla kan man modifiera nuförtiden då man har bra möjligheter att mäta luftfuktigheten och det finns någotsånär tillförlitliga väderrapporter. Vet man dagen innan att det verkar bli fint väder med låg luftfuktighet så går det bra att måla på förmiddagen när det har gått några timmar sedan daggen har lättat, arbetsstyckena har värmts av solen och torkat upp på ytan, och det är många timmar kvar innan daggen faller igen.
Även i R-fria månader kan ju vädret vara olämpligt för målning.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Måla fönster.
« Svar #18 skrivet: 05 sep-18 kl 09:55 »
Det finns en bra bok om fönsterrenovering/målning. Gamla fönster av Alf ock Eva Stenbacka. Måste vara den bästa fönsterbok kollat i. Väldigt praktisk handledning med bilder ock text. Jag skulle behöva läsa den noga från pärm till pärm.

Sen är jag lite förtjust i Fönster & dörrar på äldre hus av Liselotte Jarnerup Nilsson. Med en del fina bilder på fönster ock dörrar.


Sen lilla boken av Otto Von Friesen är intressant med. Golv ,fönster, färg ock kalk. Bl. a recept på hur man blandar egen fönsterfärg...Fast vart hittar man 1 kg titanoxid till bra pris?  Gysininge kanske..Det är kanske billigare att köpa en liter färdig linoljefärg.


Jag har rivit fram så mycket böcker ur hyllorna att jag har svårt att hinna läsa dem snabbt. Ska ha dem inom räckhåll på ett ställe.


Sen skrivs det ibland att man inte ska måla då månader har ett R i sig. t.ex september, mars. april. För det är för fuktigt då.  Men om man nu inte har huset målat i linoljefärg utan t. ex Jotuns färger med olja ock vatten.  Då finns ju redan vatten i färgen? Så brädorna blir fuktiga fuktiga ändå eller? Jag får reda ut det där mer.

Jag ville ha huset linoljemålat, men gav upp. Sånt hiskeligt skrapande. Ja, i eeevigheter. Allt tar ju lång tid ändå vad man än gör. Man har ju ett jobb som tar mycket av ens energi osv.
  val av färg är superviktigt. moderna färger typ jotun som du nämner är döden för trähus. man måste alltid grunda med en oljefärg vilket ju också Jotun kräver. deras produkt heter Visir. utan den försvinner en fasad på 7-10 år. Med visir  finns brädan kvar mellan 15-20 år. sedan är det dags för fasadbyte. Alla färger för utomhusbruk med vatten som lösningsmedel är plastfärger oavsett om man häller oljefärg i dem eller ej. andelen oljefärg är nämligen låg och den skyddar inte brädan mot fukt. Alla plastfärger släpper in fukt till brädan men andas inte så fukt som kommer från endera sidan brädan blir kvar i brädan=röta. därav kravet på en oljefärg under plastfärgen. tyvärr åldras ju även oljefärgen som oftast är en alkydolja. En alkydoljefärg har en livslängd på c:a 10 år. därefter uppkommer sprickor  som fukt snabbt penetrerar och brädan blir våt=röta. på ytan ser det bra ut men otaliga är de fasader som när man kommer o skall måla om som är kraftigt rötskadade. tecken på begynnande röta är sprickor i nederkant fasadbräda,likaså vid skarvar . Spikskallar är också en bra inkörsport för fukt och förklarar varför en bräda kan vara skadad mitt på en fasad. Undvik därför moderna färger. vill man inte ha linoljefärg så återstår alkydoljefärger. Åldras fortare men orsakar i alla fall inte röta.
En fråga: vad är det du skrapar bort för linoljefärgen och varför behöver du inte göra det om du skall måla med annat? Underarbetet brukar vara lika oavsett färgval.


Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Måla fönster.
« Svar #19 skrivet: 05 sep-18 kl 18:38 »
Jag skrapa ju bort typ plastfärg , acryl eller vad det stod på burken.Ja sådan där skitfärg de varnar för. Förra ägarna slabbade ju på  skitfärgen innan jag dök upp ock köpte huset.. Jag har sett huset i den tidigare färgen ock då var det snyggare. .Sen var det ju någon färg under. En ännu tidigare färg kanske. Möjligen linoljefärg, Jag vet inte. Men det kan ha varit 3 olika färger på huset. Jag försökte komma ända ner till träet, men lyckades inte alltid för den understa färgen var äckligt seg ock satt som berget. Även om jag hade en speedheater så var då så superjobbigt. Så det satt fast lite färg här ock var som jag målade över. Jag var helt slut i armarna sen den sommaren. Allt detta skrapande.

Jag hann bara måla farstun ock en del av framsidan...ock jag har ångrat hela tiden att jag köpte hem den där pissfärgen. Även om det ser snyggt ut när man kollar den målade sidan.

Inte mig emot att måla hela huset i linoljefärg men då får jag nog bli pensionär först så jag har all tid i världen. Det jag har målat skulle jag gärna ta väck. Men finns det inget bättre sätt så är det ju ett jättejobb igen.

Ja,jag hatar den där Jotunfärgen egentligen....men det är ju mycket reklam att den är så himla bra. Att man inte behöver måla om så ofta. Man gick ju på det. Dessutom trodde man det skulle gå fortare att skrapa ock måla än det gjorde.

Sen fick jag ryggskott. Det blev inget mer gjort den sommaren ock hösten.

Skulle jag gå över till linoljefärg. Så tar jag ju samma nyans....ock sen försöker få bort skitfärgen jag målat med så småningom..just nu vill jag inte börja om ock skrapa på det nymålade..Det skulle kännas som ett nederlag. Den vill jag ta sist. Alla skulle undra vad jag håller på med annars..

Hade det funkat med en bra bläster hade jag köpt det med en gång. Jag har små mesiga blästergrejer typ till bilen osv. Sen finns ju en halvstor kompressor  garaget. Det är förmodligen  lönlöst att ens försöka ta av färgen med bläster. Dessutom river det ju för hårt i träet sägs det ju.

Att de inte kan uppfinna nåt bättre att avlägsna färg med?

Sen tyckte man ju att det skulle vara så många lager med linoljefärg..3 är är det väl.  Men det blev ju lika många lager med Jotun färgen för att det skulle täcka. Grundolja ock 2 lager färg.

Som sagt jag skulle kunna tänka mig linoljefärg på resten av huset . Sen ge bort skitfärgen till närmsta second hand. Korkat att köpa på sig flera stora burkar..men det var höstrea.

Det kanske var tur att jag inte hann måla så mycket på huset. Så jag kan gå tillbaka till riktig linoljefärg.  Men som sagt jag måste ha väldigt mycket tid om projektet ska genomföras. Jag har inte så långt kvar till pension. 1.5 år. Tiden går ju fort. Jag ska läsa allt jag kommer över om linoljefärg denna vinter som kommer. Jag har samlat på mig rätt mycket böcker. Jag får försöka ta nya tag..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Stengrim, LimJans, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser