Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Re: Rökullor  (läst 1102 gånger)

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re: Rökullor
« skrivet: 06 maj-07 kl 16:12 »
Jag vet inga som har Rökullor som dikor...
De jag känner har dom som mjölkkor eftersom dom mjölkar så pass mycket..

"Utan problem" är ett subjektivt begrepp tyvär...
(om man inte skickat in ett bakterieprov för att se juverhälsan)

Mvh Grimla

största problemet med rödkullor (och andra mjölkraser ) som dikor är ev äldre kor som mjölkar mer... kvigor mjölkar ju i allmännhet midre och juvret anpassar sig till kalvens aptit efter någon vecka...
så är kossan bara frisk i juvret så brukar det gå bra...
Problemen som jag ser det med rödkullor o fjällkor som dikor är ju att man inte mjökar dem!!! och att man inte hanterar dem lika mycket som om du skulle mjöka dem..
Så om du köper dikor så kan du om du har otur fått helt ohanterade djur...och då är det ine roligt oavsett viklen ras det gäller..

har själv vid flera tillfällen köpt halvårsgamla dikalvar som jag vill försöka omskola till mjölkkor när de blir vuxna...
men beroende på hu hanterade dem är så får vi se hur det går...
Det är rena RODEON INNAN VI FÅR PÅ GRIMMAN OCH FÅR IN DEM I TRANSPORTEN OCH FÅR HEM DEM...

Väl hemma så binder jag uppdem brevid mina snällaste ungdjur så det får vänja sig vid skötseln och att bli hanterade...

ibland så har det tyvärr inte gått att få nån ordning på endel ... de blir panik slagna då man kommer för nära...  
Kände mig tyvärr tvungen att slakta en 1,5 årig kviga tyvärr då inte var hanterad och som då fortfarande ibland fick panika anfall och försökte sparka ihjäl wen efter 4 månaderpå stall... fick klättra över kossan brevid för att komma därifrån... då ledsnade jag... vi har ju barn i familjen o även barnbarn...så vi vill ju ha trevliga djur...
men det var mycket synd för just denna kviga var efter en av mina korns första kalvar som jag sålt till en bekant... som då håller 2 dikor...
Min kossa har sedan bara fått tjurar...


Det är viktigt att man vänjer korna att stå uppbundna i bland....
VARFÖR INTE NÄ DE FÅR LITE KRAFT FODER... att man klappar dem, borstar dem flyttar på dem åt höger o vänster, att du kan kliva upp brevid dem utan att dem skall sparka och kliva på dig...

Själv tycker jag faktiskt att man förstör djuren om man inte hanterar dem...

Man kan inte bevara en mjölkkoras genom att endast ha dikor...

Men som sagt beroende på hur mycket man håller på med djuren  , helst kalvarna , så kommer de ihåg detta som vuxna..

Så betäck gärna dina rödkullor så att de kalvar när djuren är inne och får stallfoder fortfarande... klappa o borsta gärna kalvarna lite, sätt gärna på dem en grimma i bland o led dem lite innom hus så kommer du att få snälla o jätte trevligs djur... gör man detta  några gånger i veckan när de är små så kommer de ihåg det hela livet..

folkt tycker att det är själv klart att man vänjer en häst att stå uppbunden men inte kor...

Iblnad så behöver de ju bindast upp.. tex när vetrinären o seminören kommer... eller du skall verka klövarna eler om kossan får kalvningsproblem... eller blir sjuk...

sen är det ju så trevligt med tama o fina djur!!!


LYCKA TILL MED DINA RÖDKULLOR!!!

Jag tycker de är mycket trevliga och intligenta djur!!!

Har flera som har olika temprament... från rena Ferdinands kossans kolugna till vakna pigga kor... Men alla är vänliga och trevliga...
MEN Ibland behäver de uppfostras... tex vid inmjölkningen.. så kan man ibland få visa vem som bestämmer.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 3 användare (1 dolda)
Erik Forsman, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser