Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den nya djurskyddslagen och katters ställning  (läst 8246 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Den nya djurskyddslagen och katters ställning
« Svar #40 skrivet: 16 jun-20 kl 07:17 »
Du bor inte på landet, va?
Och du är helt övertygad om att alla bönder kommer samla in hela sin skygga kattflock för att märka dem? (och att de kommer vara på plats den dagen då de ska fångas med håv för att märkas)
Nej, katten återvänder inte nödvändigtvis till den plats där den blir utfodrad, även om den inte får någon mat på det nya stället. De katter som dykt upp hos oss har uppehållit sig här i flera månader innan smällkalla vintern gjort sitt intåg. Och då har åtminstone inte jag hjärta att låta dem gå utan mat, vatten och en torr plats att övernatta - som inte nödvändigtvis behöver vara i huset där jag bor.
En frigående katt som inte trivs där den bor flyttar därifrån på eget initiativ, helt enkelt genom att lämna gården och inte komma tillbaka. Den letar reda på ett annat ställe där den trivs bättre med att bo.


Väldigt onödigt att inte hålla sig till sakfrågan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Den nya djurskyddslagen och katters ställning
« Svar #41 skrivet: 16 jun-20 kl 07:26 »
Tycker att du resonerar sunt.
Jag har lite svårt att förstå att somliga inte inser att om alla katter kastreras kommer rasen utrotas.

Nå det bör ju göras till den grad att "utbud och efterfrågan" hålls i proportion till varandra. Det måste gå att lösa på ett vis som tillfredsställer behovet av brukskatter och att det inte blir för många katter som ingen vill ha. För vi kan inte ha det som det varit där man dödar hela kullar med kattungar varje år för att det är för många. Det är inte något system jag vill bibehålla iallafall.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Den nya djurskyddslagen och katters ställning
« Svar #42 skrivet: 16 jun-20 kl 08:37 »
Du bor inte på landet, va?
Och du är helt övertygad om att alla bönder kommer samla in hela sin skygga kattflock för att märka dem? (och att de kommer vara på plats den dagen då de ska fångas med håv för att märkas)
Större delen av mitt liv har jag bott på landsbygden och under hela min uppväxt hade familjen minst en katt

Jag är inte alls övertygad om att varenda katt kommer att märkas. Som jag tidigare skrev:
Citera
Det kommer troligen att bli en period när det är blandat med registrerade och oregistrerade katter. Det har nog att göra med hur lagenliga alla kattägare är.
Den som vill vara lagenlig och märka sina katter måste ju se till att ha dem insamlade när det är dags för märkning. Att börja med det t.ex. en kvart innan är lite väl sent. Insamlandet och märkningen kan även ske i omgångar. Hur skygg en katt är måste väl bero på hur mycket mänsklig kontakt den har.
Under förutsättning att alla nya katter märks kommer de omärkta katterna att så småningom försvinna genom naturlig avgång.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

 

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Den nya djurskyddslagen och katters ställning
« Svar #43 skrivet: 09 aug-20 kl 16:07 »
Jag har liknande svar:

En snabb googling ger intrycket att Djurens Rätt har drivit på att lagen skall införas (40 tusen namnunderskrifter). De har också varit remissinstans i beredningen av lagen.

Efter att ha läst ATL artikeln är intrycket följande med avseende på TS frågeställningar, vilka är ställda med tanke på den situation som en självhushållande gårdsboende kan befinna sig i:

- Utekatt OK

-Planerad reproduktion för generationsförnyelse av kattbeståndet OK. Gårdsägare brukar ju ha hyfsat med ekonomibyggnader/ inneytor för födande katthonor, vilket verkar vara viktigt i 'lagstiftarens' intentioner.

-Lantrasen Svensk Bondkatt kommer att fortgå. När gårdens honkatter blir pilska på våren så är det inget som hindrar granngårdens kattynglingar från att besöka.

-Märkning av katter för att lagen skall kunnas genomföras/upprätthållas. Här hade ATL artikeln en länk som berättar att detta är tänkt att införas januari 2021.

-Är det verkligen ett problem med hemlösa katter som förökar sig okontrollerbart?  Liksom TS kan jag bara utgå från egna intryck. De är från mitt egen boendemiljö i stan och samtidigt från flera år på landsbygden då jag besökt vänner som flyttat ut, samt från olika delar av landsbygden i Sverige som jag besökt på semestrar, att när en viss bebyggelse/ befolkningstäthet uppnås - existerar, så finns problemet hemlösa katter.

I glesbygd råder det nästan kattbrist (!): det är för långt mellan gårdarna, de katter som försöker gå emellan tar rovdjuren. Det inträffar att dessa gårdsägare åker till stan och tar hand om ovälkomna kattungar.

Men så fort bebyggelsetätheten stiger så ökar också antalet hemlösa katter.

Det som jag upplever som tråkigt är att en viss grupp gårdsboende fullständigt struntar i 'kvalitén' i sina gårdskatters reproduktion. Om en eller två hankatter som dessutom är släkt med varandra är de enda som betäcker gårdens katthonor utan begränsning, så uppstår snart en kattpopulation som inte är frisk. Mycket ledsamt att se vuxna katter som inte är större än källingar och med dåligt utvecklade bakben så att de inte kan gå ordentligt.

Det som jag ser att den självhushållande landsbygdsbon kommer att drabbas av med den nya lagstiftningen verkar vara kostnaden för märkningen av katt(erna), som tydligen skall bli lag om nästa år. Jag utgår från att registersystemet för hundar skall användas också för katter, d v s ingen årsavgift utgår.

Kunde inte läsa ut om enbart chipsmärkning kommer att godkännas, eller märkning med penna på insidan av öra kommer att vara godkänt. Om obligatorisk chipmärkning gäller, så kan det bli en 'tidskostnad' för den självhushållande landsbygdsbon. Först skall den, ibland skygga eller obstinata lagårdskatten infångas, sedan skall den transporteras till veterinär för chipning. Vet inte om det finns eller är tillåtet med egna chipsmärknings maskiner. F n tar t e x distriktsveterinärena 300kr för att idmärka en katt. 5st lagårdskatter blir alltså 1 500kr, plus infångandetid +transporttid+kostnad drivmedel.

Förutom TS ATL-länk har jag läst www.djurensratt.se/blogg/framgang-nu-ska-utekatter-kastreras  samt www.djurensratt.se/blogg/plus-och-minus-i-forslag-till-ny-hund-och-kattforeskrift

Att som intresserad av självhushållning eller självhushållare diskutera Djurens Rätt kan vara vanskligt. Jag vill inte förstöra för TS som behövt streta för att få igenom den här tråden. Men en försiktig kommentar, utifrån de aktiva DR medlemmar jag träffat, är att de ofta verkar vara baserade i urbana miljöer. De har erfarenhet av djur där. Men det är inte säkert att samma djur, tex en katt, beter sig likadant på landet som i stadsmiljö.


Jag har ganska nyss chip-märkt en kull kattungar hos Distriktveterinären. Stämmer att det kostar 300 per unge men sen tar SKK 150 kr i registreringsavgift också.

Jag tror många förvildade katter härstammar från villaområden. Problem med att den katt som dominerar i området är stygg mot övriga än om han är kastrerad, att någon låter sin hund gå lös så att den jagar bort katten, någon katthatare kan fånga in katter och dumpa dom långt bort, katter hoppar upp på släpkärror och liftar... Här i mitt hörn av Brunskog så är det lugnt.  Folk håller ordning på sina katter.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Den nya djurskyddslagen och katters ställning
« Svar #44 skrivet: 10 apr-21 kl 21:48 »
Trådskaparens frågeställning har på sätt o vis aktualiserats i veckan:

www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/nobben-för-avelsplan-för-bondkatten/ar-BB1fsQfg

lena melin

  • Inlägg: 31
SV: Den nya djurskyddslagen och katters ställning
« Svar #45 skrivet: 07 feb-23 kl 03:03 »
När man har en snäll och tam och duktig katta som börjar bli lite till åren och tänker spara en honkatt efter henne i en sista kull.
Så försvinner kattan när det syns att hon är dräktig. Ledsen blev jag, ett eller annat rovdjur som tagit henne. Jag som tänkt sterilisera henne, chippa henne och ungarna och allt.
Sen en dag långt efter ligger det en jämrande mjölkstinn katta hemma på trappan, som mådde dåligt. Nå det gick över och vi lät henne gå och så händer det igen. Ja hon är hemma nu och arg är jag. Någon har antagligen stängt in henne, tagit kattungarna och slängt ut henne. Kattan är nämligen en begagnad innekatta som är helt rumsren, men trivs på gården, med frigolithus och torrmat i stallet bland de andra katterna. Men fasligt kelen och älskar förstås burkmat.
Vad gör man? Har fått nys om att hon varit synlig hos en granne i somras som "gett bort" kattungarna. >:D
De andra unga 2 honkatterna i stallet har hon adopterat av den gamla stallkatten som dog när de var små kattungar, de går på p-piller och det är inte dem jag vill ha kattungar efter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser