Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krav på märkning av honungsburk?  (läst 6271 gånger)

K-J

  • Inlägg: 11
    • -
Krav på märkning av honungsburk?
« skrivet: 15 aug-19 kl 17:05 »
Hej!

Jag har en fråga som jag sökt efter svar på med ljus och lykta. Livsmedelsverkets hemsida blir man ju inte klok av när de hänvisas till ca 7 olika föreskrifter samtidigt.

Frågan är enkel. Är det OK att sälja honung i mindre skala (under 1000 kg per år) i burkar utan någon form av märkning? Dvs utan flashiga etiketter datummärkning, skrift på lock osv?
Om inte, vad är absolut minimum för att få märkningen godkänd? Ett bäst föredatum? Ordet Honung på burken? Och finns det någon skillnad på just detta om jag vill sälja från min trädgård gentemot om jag lämnar burkarna för försäljning på närmaste lanthandel?

Någon som vet?
Säljer jag kring 50 burkar på ett år så vore det vansinne att sitta och hålla med etiketter osv. Men man vet ju hur glada myndigheterna är i att terrorisera landsbygden så det skulle inte förvåna mig om det är så att det krävs någon form av märkning åtminstone. Skulle det vara ok att ställa burkarna på ett bord med en skylt märkt med texten honung bredvid kanske?

Ytterst tacksam för svar! Slungningen är igång.  Yess

Vänligen,
K-J

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

K-J

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #2 skrivet: 15 aug-19 kl 19:26 »
Tack men det där är inte reglerna för småskalig biodling, även om man såklart får och kan använda sig av den modellen rakt av.
Svar jag fått på annat håll: Det måste framgå vad som är i burken, samt kontaktuppgifter till producenten så att det blir en spårbar produkt.
Låter rätt så rimligt i mina öron.

Kan någon bekräfta, utveckla eller avfärda?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #3 skrivet: 15 aug-19 kl 19:41 »
Tack men det där är inte reglerna för småskalig biodling, även om man såklart får och kan använda sig av den modellen rakt av.
Svar jag fått på annat håll: Det måste framgå vad som är i burken, samt kontaktuppgifter till producenten så att det blir en spårbar produkt.
Låter rätt så rimligt i mina öron.

Kan någon bekräfta, utveckla eller avfärda?

När det gäller livsmedelsproduktion så finns det inga som helst skillnader mellan småskalig och industri.
Dvs på din etikett måste det som fanns i länken finnas.

https://alltombiodling.se/kurs-markning-av-honung/
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

K-J

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #4 skrivet: 15 aug-19 kl 22:10 »
Ok,så hur förklarar du detta? Citerat direkt från Livsmedelsverkets hemsida.

"Bestämmelserna i förordning (EU) nr 1169/2011 gäller bara för livsmedelsföretagare. Producenter som i egenskap av privatpersoner levererar små mängder honung eller andra produkter från biodlingen som är förpackade i konsumentförpackning omfattas alltså inte av de generella märkningsbestämmelserna."

Står även att läsa att informationsförordningen inte gäller all typ av försäljning. Som ett exempel ges hembakat fika som säljs i liten skala. Inga som helst krav på märkning där inte. Detta är Livsmedelsverkets egna ord.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #5 skrivet: 15 aug-19 kl 22:42 »
Ok,så hur förklarar du detta? Citerat direkt från Livsmedelsverkets hemsida.

"Bestämmelserna i förordning (EU) nr 1169/2011 gäller bara för livsmedelsföretagare. Producenter som i egenskap av privatpersoner levererar små mängder honung eller andra produkter från biodlingen som är förpackade i konsumentförpackning omfattas alltså inte av de generella märkningsbestämmelserna."

Står även att läsa att informationsförordningen inte gäller all typ av försäljning. Som ett exempel ges hembakat fika som säljs i liten skala. Inga som helst krav på märkning där inte. Detta är Livsmedelsverkets egna ord.

Skiljer väl mellan privatperson och företagare?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #6 skrivet: 15 aug-19 kl 23:06 »
Ok,så hur förklarar du detta? Citerat direkt från Livsmedelsverkets hemsida.

"Bestämmelserna i förordning (EU) nr 1169/2011 gäller bara för livsmedelsföretagare. Producenter som i egenskap av privatpersoner levererar små mängder honung eller andra produkter från biodlingen som är förpackade i konsumentförpackning omfattas alltså inte av de generella märkningsbestämmelserna."

Står även att läsa att informationsförordningen inte gäller all typ av försäljning. Som ett exempel ges hembakat fika som säljs i liten skala. Inga som helst krav på märkning där inte. Detta är Livsmedelsverkets egna ord.

Ja, det står så... 
men det är 5 saker som ska stå på honungsburken.
Jag kan inte ens se att det skulle vara så svårt att göra ett 50 tal enkla etiketter som du klistrar på dina burkar. 

Men det verkar som att du har bestämt dig för hur du vill göra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

K-J

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #7 skrivet: 15 aug-19 kl 23:17 »
Skiljer väl mellan privatperson och företagare?

Ja, det är ju precis det jag menar. :)
Vill veta exakt vad som skiljer.

K-J

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #8 skrivet: 15 aug-19 kl 23:20 »
Ja, det står så... 
men det är 5 saker som ska stå på honungsburken.
Jag kan inte ens se att det skulle vara så svårt att göra ett 50 tal enkla etiketter som du klistrar på dina burkar. 

Men det verkar som att du har bestämt dig för hur du vill göra.

Jag kollar av med Livsmedelsverket och återkommer så får vi veta exakt. Tack för att du tog dig tid. :)

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #9 skrivet: 16 aug-19 kl 18:00 »
I väntan på exakt svar så kan man ju fråga sitt sunda förnuft. Och svaret blir då förstås att om man är en biodlare med några kupor så räcker det att ta en penna och skriva "Honung" på en lapp, och sitt namn och/eller telefonnummer, och klistra på burken.


K-J

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #10 skrivet: 21 aug-19 kl 14:18 »
Nu har jag pratat med en expert på Livsmedelsverket.

Det som gäller är: Produkten måste vara säker och informationen får inte vara vilseledande. Så vill du sälja en burk mellan 4 ögon så behöver du inte märka burken alls egentligen, så länge man inte påstår något som inte är sant och så länge som produkten är framställd på ett säkert och bra sätt.
Det räcker ( lite förenklat) med att säga "här är en burk honung, den kostar xx kronor" så länge det stämmer och den inte är farlig pga kontaminering på något sätt så är det lugna gatan.


Sen var ju frågan vad som gäller om man vill lämna till granncaféet eller liknande för att sälja där. Då är det så finurligt att det till syvende och sist är caféägarens ansvar (dvs den som har en registrerad verksamhet som sysslar med livsmedel) att produkten har korrekt information med innehåll, mängd, kontaktuppgifter och möjligtvis mer.
Det vanligste är väl att biodlaren märker dessa burkar själv ändå eftersom han sitter på informationen redan, men som sagt, det är den som säljer produkten i butik som sitter på ansvaret att produkten går att spåra och och att man får info om vad som är i burken. Egentligen inga skillnader i krav gentemot det första exemplet men eftersom man förmodligen inte är där personligen och kan ge informationen vid caféet så ska informationen fram på något sätt och en märkning med etikett är ju lämplig då. En skylt bredvid burkarna borde funka minst lika bra. Informationen ska vara tydlig, det är det viktiga. Detta var tolkningen av lagstiftningen, de medgav att det var lite tvetydigt och långt ifrån glasklart.

Så, då vet vi. :) Hoppas det var till någon hjälp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #11 skrivet: 21 aug-19 kl 18:01 »
Kort sagt att en etikett med all nödig information är lämplig så man slipper alla möjligheter för missförstånd, då det är så lätt att glömma eller att kunden missförstår eller glömmer vad som sagts.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #12 skrivet: 21 aug-19 kl 22:11 »
Nu har jag pratat med en expert på Livsmedelsverket.

Det som gäller är: Produkten måste vara säker och informationen får inte vara vilseledande. Så vill du sälja en burk mellan 4 ögon så behöver du inte märka burken alls egentligen, så länge man inte påstår något som inte är sant och så länge som produkten är framställd på ett säkert och bra sätt.
Det räcker ( lite förenklat) med att säga "här är en burk honung, den kostar xx kronor" så länge det stämmer och den inte är farlig pga kontaminering på något sätt så är det lugna gatan.


Sen var ju frågan vad som gäller om man vill lämna till granncaféet eller liknande för att sälja där. Då är det så finurligt att det till syvende och sist är caféägarens ansvar (dvs den som har en registrerad verksamhet som sysslar med livsmedel) att produkten har korrekt information med innehåll, mängd, kontaktuppgifter och möjligtvis mer.
Det vanligste är väl att biodlaren märker dessa burkar själv ändå eftersom han sitter på informationen redan, men som sagt, det är den som säljer produkten i butik som sitter på ansvaret att produkten går att spåra och och att man får info om vad som är i burken. Egentligen inga skillnader i krav gentemot det första exemplet men eftersom man förmodligen inte är där personligen och kan ge informationen vid caféet så ska informationen fram på något sätt och en märkning med etikett är ju lämplig då. En skylt bredvid burkarna borde funka minst lika bra. Informationen ska vara tydlig, det är det viktiga. Detta var tolkningen av lagstiftningen, de medgav att det var lite tvetydigt och långt ifrån glasklart.

Så, då vet vi. :) Hoppas det var till någon hjälp.

Nja, det tycks tyvärr vara en sommarvikarie till expert som du fått den infon ifrån. Mig veterligt finns det inte en enda livsmedelsbutik i hela vårt vackert avlånga land som tar på sig ansvaret för leverantörens innehåll i livsmedlen. Naturligtvis tecknas ett avtal med butiken där leverantören tar på sig ansvarsförsäkran för det som levereras dit. Och vi leverantörer har ju ansvarsförsäkran där försäkringsbolaget i sin tur i de flesta fall betalar ut upp till 10 eller 20 miljoner kr per skadehändelse vid olycka. (Tex glasbit i honungsburken etc)

Som med allt annat - man får vad man betalar för. Köper man tex honung på svarta marknaden så är den ofta utan en sådan försäkring bakom, inga egenavgifter eller moms betalas in till staten osv - därav ett onormalt lågt pris. Betalar man som konsument fullt pris för fulhonung så är man inte så värst begåvad.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

K-J

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #13 skrivet: 22 aug-19 kl 08:11 »
Nja, det tycks tyvärr vara en sommarvikarie till expert som du fått den infon ifrån. Mig veterligt finns det inte en enda livsmedelsbutik i hela vårt vackert avlånga land som tar på sig ansvaret för leverantörens innehåll i livsmedlen. Naturligtvis tecknas ett avtal med butiken där leverantören tar på sig ansvarsförsäkran för det som levereras dit. Och vi leverantörer har ju ansvarsförsäkran där försäkringsbolaget i sin tur i de flesta fall betalar ut upp till 10 eller 20 miljoner kr per skadehändelse vid olycka. (Tex glasbit i honungsburken etc)

Som med allt annat - man får vad man betalar för. Köper man tex honung på svarta marknaden så är den ofta utan en sådan försäkring bakom, inga egenavgifter eller moms betalas in till staten osv - därav ett onormalt lågt pris. Betalar man som konsument fullt pris för fulhonung så är man inte så värst begåvad.

Du missförstår mig nog lite.
Frågan är vad som gäller kring just märkningen när man producerar i mycket liten skala.
Det finns ingen laglig skillnad mellan att sälja till en privatperson direkt eller om du lämnar 20 burkar för försäljning via ett café. Men i praktiken så kommer givetvis inte caféägaren lägga tid på att märka burkarna, även om han skulle kunna göra det för att vara snäll. :)
Frågan om livsmedlets säkerhet vilar alltid på producenten, oavsett skala på produktionen så där råder ingen skillnad.

Det var definitivt ingen sommarjobbare jag pratade med. Tror det är få av dessa som kan rabbla förordningarna som ett rinnande vatten direkt ur minnet.
Men lagstiftning ska tolkas och ibland blir det lite knivigt. Hon skulle se om de kunde uppdatera sin info på något sätt nu.

Varsågod.

K-J

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #14 skrivet: 22 aug-19 kl 08:34 »
Frågan om livsmedlets säkerhet vilar alltid på producenten, oavsett skala på produktionen så där råder ingen skillnad.

Bra att du förstått detta. Men igår skrev du att "experten" sagt till dig att det är den som säljer burken vidare till konsumenter som har ansvaret för etikett och märkning? Det är detta som är felaktigt, eftersom både märkningen och innehållet ligger på producentens ansvar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

K-J

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #15 skrivet: 22 aug-19 kl 09:42 »
Bra att du förstått detta. Men igår skrev du att "experten" sagt till dig att det är den som säljer burken vidare till konsumenter som har ansvaret för etikett och märkning? Det är detta som är felaktigt, eftersom både märkningen och innehållet ligger på producentens ansvar.

Men du är medveten om att det råder undantag vad gäller just märkningen vid småskalig produktion va? Dvs mindre än 1000 kg per år. Då är det i stället ett generellt krav att produkten inte får säljas med vilseledande påståenden etc som gäller,  ingenting om hur själva förpackningen skall se ut så länge som den är hygienisk. Så vill jag stå med en megafon på tomten och sälja omärkta honungsburkar från min egen lilla hobbybigård så går det alldeles utmärkt.

Det kniviga var ju vad som gäller vid leverans till en butik i "närområdet" som de kallar det. Det står inget annat beträffande märkningen i detta fallet som gäller primärproducenten utan man får sälja upp till 1000 kg hur eller hur. Men ska den nu säljas via t ex ett café så måste informationen fram på något sätt. Och en caféägare får inte sälja vidare honung med undantagen som gäller i mitt fall, endast en liten primärproducent får sälja med dessa undantag.
Det blir lite konstigt rent regelmässigt och det förstod de på Livsmedelsverket. Ska det säljas via någon annan så har egentligen både jag som liten producent ett ansvar liksom caféägaren. Man behöver ha ett avtal där för hur man säkertställer att rätt information når konsumenten eftersom att biodlaren knappast är på plats och kan lämna informationen muntligen.
Detta var vad de sa. Du får tro det eller ej. :)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #16 skrivet: 22 aug-19 kl 10:08 »
Men som jag har uppfattat det tidigare när jag läst om ämnet så får du bara sälja under 1000 kg honung till detaljhandel om du är registrerad som primärproducent, dvs du får sälja till den lokala Ica-butiken 999 kg om året så länge du är registrerad.

Är du inte registrerad som producent så får du inte sälja någonting till butiken.
Och är du sedan registrerad som producent så förekommer "krav" på märkning, eftersom producenters produkter ska kunna spåras bakåt, sen om du verkligen klistrar på din etikett när du säljer en hink honung till det lokala cafét är ju en annan sak.

Edit: Detsamma gäller ju även Ägg, fisk, bär och såna produkter.

K-J

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #17 skrivet: 22 aug-19 kl 10:44 »
Men som jag har uppfattat det tidigare när jag läst om ämnet så får du bara sälja under 1000 kg honung till detaljhandel om du är registrerad som primärproducent, dvs du får sälja till den lokala Ica-butiken 999 kg om året så länge du är registrerad.

Är du inte registrerad som producent så får du inte sälja någonting till butiken.
Och är du sedan registrerad som producent så förekommer "krav" på märkning, eftersom producenters produkter ska kunna spåras bakåt, sen om du verkligen klistrar på din etikett när du säljer en hink honung till det lokala cafét är ju en annan sak.

Edit: Detsamma gäller ju även Ägg, fisk, bär och såna produkter.

Bra att du tog upp detta! Säljer man honung, även i liten skala, så ska man registrera sig som primärproducent hos Länsstyrelsen!  Det finns nu text på livsmedelsverkets hemsida om just vad gäller märkningen. Jag klistar in lite.

"Vid leveranser av små mängder honung och andra primärprodukter från den egna biodlingen direkt till konsumenter eller till lokala detaljhandelsanläggningar som levererar direkt till konsumenter ska de allmänna hygienreglerna (del A) för primärproduktion i bilaga I till förordning (EG) nr 852/2004 vara uppfyllda. Se 49 § LIVSFS 2005:20.

Producenter som i egenskap av privatpersoner levererar små mängder honung eller andra produkter från biodlingen som är förpackade i konsumentförpackning omfattas inte av de generella märkningsbestämmelserna i förordning (EU) nr 1169/2011 eftersom dessa endast gäller livsmedelsföretagare."

Så hur blir det då när man levererar till butik, café etc?
Då står det såhär:
"Det är den som sätter honungen på marknaden, i detta fall detaljisten, som ytterst är ansvarig att honungen är märkt korrekt enligt både de generella och specifika märkningskraven. Det bör understrykas att undantaget för märkning enligt de generella märkningsbestämmelserna bara är förbehållet biodlaren i egenskap av privatperson, det vill säga om verksamheten inte kan betraktas som ett livsmedelsföretag, medan den som säljer honungen vidare i egenskap som livsmedelsföretagare inte har samma undantag.

I praktiken är det därför vanligt att en detaljist kräver av privatpersoner som vill sälja honung att märkningen uppfyller samtliga märkningskrav."

Jag tolkar det som att märkningskravet då återuppstår helt enkelt i samband med att honungen tar vägen om en mellanhand. Eftersom märkningskravet på detaljisten inte har några undantag så är det nog det vanliga med etikett, kontaktuppg, mängd bäst före osv som gäller. Svårt att se att det räcker med en skylt då eftersom undantagen helt har upphört och det är en produkt som vilken som helst för detaljisten.

Glasklart?  Yess

 

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #18 skrivet: 22 aug-19 kl 10:56 »
"Verksamheter som levererar små mängder honung och andra primärprodukter från biodlingen direkt till konsumenter behöver inte vara registrerade hos den kommunala kontrollmyndigheten. Deras verksamhet kontrolleras istället av länsstyrelsen, förutsatt att verksamheten uppfyller definitionen för ett livsmedelsföretag.

Detta beror på några undantag som finns i livsmedelslagstiftningen som beskrivs närmare nedan. När livsmedelsföretag i primärproduktionen levererar, skänker bort, överlåter eller säljer små mängder honung eller andra biodlingsprodukter

direkt till konsument, eller
till lokala detaljhandelsanläggningar (till exempel livsmedelsbutiker, marknadsstånd, mobila anläggningar eller restauranger) som levererar direkt till konsument,
omfattas de inte av förordningarna (EG) nr 852/2004 och 853/2004. Se artikel 1.2.c i förordning (EG) nr 852/2004 och artikel 1.3.c i förordning (EG) nr 853/2004.Varje EU-land ska istället utarbeta egna nationella regler för sådana leveranser. Se LIVSFS 2005:20."

Jag tolkar detta som att det är fritt fram att sälja upp till 1000 kg utan att vara registrerad som primärproducent.

Vad gäller kravet på märkning är det kopplat till om man är registrerad som livsmedelsföretag eller inte, och inte mängden man säljer. Om man bara producerar små mängder honung, och inte har någon stor, avancerad produktions- eller försälningsorganisation behöver man troligtvis inte registrera sig som livsmedelsföretag, och slipper därmed märkningskraven.

Vidare: Ansvaret för märkningen ligger på den som säljer till konsument, i exemplet ovan caféet. Men som någon skrev, de lär knappast märka/märka om burkarna, så vill man sälja till någon som säljer vidare bör man nog se till att burkarna är ordentligt märkta från början.

Disclamer: jag är ingen expert, och livmedelslagstiftningen verkar vara en djungel, minst sagt, men efter att ha läst allt jag hittat fram- och baklänges är ovanstående min tolkning...

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #19 skrivet: 22 aug-19 kl 11:05 »
Bra att du tog upp detta! Säljer man honung, även i liten skala, så ska man registrera sig som primärproducent hos Länsstyrelsen!  Det finns nu text på livsmedelsverkets hemsida om just vad gäller märkningen. Jag klistar in lite.

"Den som bedriver primärproduktion och släpper ut livsmedel på marknaden ska i normalfallet vara registrerad hos kontrollmyndigheten. Biodlare som enbart producerar och levererar små mängder honung för konsumtion utanför det egna hushållet är undantagna från kravet på registrering."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser