Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hundens historia  (läst 4749 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Hundens historia
« skrivet: 05 dec-08 kl 00:51 »
Tänkte det kunde vara intressant att veta lite om hundens historia och utveckling fram till det hundmaterial vi har i dag.


Så blev vargen människans hund

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=182111

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hundens historia
« Svar #1 skrivet: 05 dec-08 kl 10:28 »
Det finns många bud på hur länge sedan vargen blev hund. Vanligen lägges det till ca 10-15000 år.
Jag tror för min del at det är betydligt längre, kanske så mycket som 40 000 år.

De (moderna)människor som först befolkade tundratrakter för i allafall 25000 år sen, kunde nog inte klara av det utan att ha hunden till hjälp.

Man har belägg över hela världen om hund, som ligger på minst 10000 år.  Skulle  hunden vara bara så gammal och spridd från  ETT ställe, borde annan teknologi även ha spridits samtidigt. Pilbågen är t.ex. inte ännu känd över hela världen.

Finns endast undantagsfall av kulturer utan hund. De äldsta bildbeläggen påvisar långt gående avel och anpassning.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hundens historia
« Svar #2 skrivet: 09 dec-08 kl 19:25 »
Slovenský Kopov


Här är en mycket gammal ras som jag nyligen kom i kontakt med.

http://www.aktivhund.se/Hundraser/visa.asp?menuindex=11&breedid=272

Grannen har fått ta hand om en sådan sedan den vart rädd för vildsvinen så den dög inte för jakt. Nu jagar den familjens katter o våra med för den delen.

« Senast ändrad: 09 dec-08 kl 19:54 av getalina »

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hundens historia
« Svar #3 skrivet: 09 dec-08 kl 19:52 »
Farao hund

Få hundraser kan tävla med Faraohunden när det gäller elegans och stolthet. Faraohunden har Malta som ursprungsland men det råder ingen tvivel om att Faraohunden har en stor koppling till Egypten. Då faraohunden finns avmålad i pyramider. redan 2000 år f.kr. I Malta används Faraohunden bla. till Hetsjakt på Hare, kanin och gasell. De jagar främst med sin goda hörsel, syn och fart."

Citat från http://www.zookoll.se/dp_artarkiv.php?go=info&id=133&site=2



http://www.nt.se/sport/artikel.aspx?ArticleID=4188466

Kharro

  • Inlägg: 99
  • "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
SV: Hundens historia
« Svar #4 skrivet: 15 dec-08 kl 22:40 »
Mexikansk nakenhund, eller Xoloitzcuintle (xolo), som rasen egentligen heter, är en urgammal ras som har funnits bland olika indianfolk. Man har hittat statyetter i lera från Colimakulturen, cirka 3.000 f.kr. Statyetterna påminner om de hundar som finns i Mexiko i dag. Rasen finns i 3 Storlekar. Liten 25-35 cm. Mellan 36-45 cm. Stor 46-58(60) cm

Går att läsa mer om rasen på www.urcanis.se (Urhundsklubben)

// Kharro  www.notzotzon.se
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hundens historia
« Svar #5 skrivet: 15 dec-08 kl 22:51 »
Mexikansk nakenhund, eller Xoloitzcuintle (xolo), som rasen egentligen heter, är en urgammal ras som har funnits bland olika indianfolk. Man har hittat statyetter i lera från Colimakulturen, cirka 3.000 f.kr. Statyetterna påminner om de hundar som finns i Mexiko i dag. Rasen finns i 3 Storlekar. Liten 25-35 cm. Mellan 36-45 cm. Stor 46-58(60) cm

Går att läsa mer om rasen på www.urcanis.se (Urhundsklubben)

// Kharro  www.notzotzon.se

Det här var jätteintressant visste inte att detta var en gammal ras.
Trodde den var ny uppfunnen, där ser man.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Hundens historia
« Svar #6 skrivet: 16 dec-08 kl 08:11 »
Angående Slovensky hunden, finns ju ingen ålder angivet? Men verkar ju vara framavlad i historisk tid?
Faraohund och den mexikanska är bevisligen gamla. Tibetansk Mastiff anses ha funnits i 2-4000 år. Lapphundstypen i uppemot 10 000 år. Pekingeseliknande hundar runt 4000 år. Chow Chow är också väldigt gammal, troligen besläktad med Tibetansk Mastiff. Tyvärr har ju det västerländska utställningsavlandet haft väldigt negativa inverkningar på både Chow Chow och Pekingese, som annars är väldigt mycket varg, genetiskt. Runt 98%.
Hundar som är fogliga, lättdresserade och väldigt människoberoende är säkerligen längre genetiskt från vargen, skulle jag gissa.

Träffade en hundforskare nyligen, som ansåg att de flesta bruksraserna skulle må bra av att delas för just bruksegenskaper. Han nämnde hundar som BC och kelpi (där det redan gjorts) och nämnde även schäfer, andra vallhundsraser och boskapsvaktare. För utseendeaveln ansåg han var väldigt negativ för bruksegenskaperna.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hundens historia
« Svar #7 skrivet: 16 dec-08 kl 14:56 »
Det har du nog rätt i Collie till exempel är ju delad. Show Collie och bruks Collie.

Vi hade en så kallad show Collie. Lucas som blev 14 år gammal.



getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hundens historia
« Svar #9 skrivet: 19 dec-08 kl 00:52 »
Den grisrosa med blond lugg tycker jag liknar ett vilddjur som de hade sett i USA.

De trodde det var en CHUPACABRAS eller COYOTE


Läs mer här http://www.gust.st/okandadjur_kryptoland2_2004.html

Rulla ner så hittar ni det. det finns gott om djur som blir upptäckta i modern tid så man kan inte va säker på vad som är skrönor eller sanning.

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
SV: Hundens historia
« Svar #10 skrivet: 19 dec-08 kl 22:57 »
Ja du. Det ser nästan ut som "min" hundras.
Vi kanske har löst deras "mysterium" nu.
För likheten är slående.

Kharro

  • Inlägg: 99
  • "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
SV: Hundens historia
« Svar #11 skrivet: 20 dec-08 kl 22:13 »
Den grisrosa med blond lugg tycker jag liknar ett vilddjur som de hade sett i USA.

De trodde det var en CHUPACABRAS eller COYOTE


Läs mer här http://www.gust.st/okandadjur_kryptoland2_2004.html

Rulla ner så hittar ni det. det finns gott om djur som blir upptäckta i modern tid så man kan inte va säker på vad som är skrönor eller sanning.
Den grisrosa med blond lugg tycker jag liknar ett vilddjur som de hade sett i USA.

De trodde det var en CHUPACABRAS eller COYOTE


Läs mer här http://www.gust.st/okandadjur_kryptoland2_2004.html

Rulla ner så hittar ni det. det finns gott om djur som blir upptäckta i modern tid så man kan inte va säker på vad som är skrönor eller sanning.


Har sett dom bilderna förr, typ för nått år sen å den artikeln handlade om Xolo (mexikansknakenhund). ? Lr så är det bara VÄLDIGT lika bilder??
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hundens historia
« Svar #12 skrivet: 20 dec-08 kl 23:55 »
Vad det än är så ser det väldigt läskigt ut. Skulle inte vilja möta den på natten.  :o


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 2 användare (1 dolda)
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser