Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björksav  (läst 8161 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
Björksav
« skrivet: 10 mar-09 kl 22:55 »
Jag har tre björkar som ska huggas ner - tänkte ta lite sav dessförinnan. Jag bor i Skåne, så det är väl dags nu snart? Är det någon här som använt björksav till något? Till vad i så fall?
Har för mig att det fanns en tråd här på forumet om just björksav - men kan nu inte hitta den.

// Acleja

highland

  • Inlägg: 118
    • Halland
SV: Björksav
« Svar #1 skrivet: 12 mar-09 kl 20:56 »
vi gjorde champange förra våren, den blev riktigt fin.
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera


Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Björksav
« Svar #3 skrivet: 13 mar-09 kl 11:00 »
hej,

jag gjorde vin... frukt o bär kokt i saven filtrera sen jäsa

mycket bra

www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Björksav
« Svar #4 skrivet: 14 mar-09 kl 13:12 »
Tack så mycket för tipsen! Det ska spännande!

// Acleja

H-K

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #5 skrivet: 14 mar-09 kl 15:14 »
träden dör efter tappning va?

snarken

  • Inlägg: 230
SV: Björksav
« Svar #6 skrivet: 14 mar-09 kl 15:27 »
träden dör efter tappning va?


Nej då, en måttlig tappning klarar trädet varje år. Det hela regleras med storleken på tapphålet. Hur det pluggas efter tappningen kan nog också spela in, speciellt om man borrat stora hål. Men en alltför stor tappning, eller stora tappningar alltför ofta, kan mycket riktigt döda ett träd. Jag har valt att experimentera på en stämgaffelformad eländesbjörk jag inte är rädd om, bara utifall att... En tappning gjord med utrustning liknande denna: http://www.cybis.se/craft/birch/tappning.htm gav ingen synbar effekt på trädets hälsa. Men om du inte pluggar hålet efteråt rinner den sista saven ner och missfärgar stammen på ett mycket fult sätt.

H-K

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #7 skrivet: 14 mar-09 kl 15:47 »
Nej då, en måttlig tappning klarar trädet varje år. Det hela regleras med storleken på tapphålet. Hur det pluggas efter tappningen kan nog också spela in, speciellt om man borrat stora hål. Men en alltför stor tappning, eller stora tappningar alltför ofta, kan mycket riktigt döda ett träd. Jag har valt att experimentera på en stämgaffelformad eländesbjörk jag inte är rädd om, bara utifall att... En tappning gjord med utrustning liknande denna: http://www.cybis.se/craft/birch/tappning.htm gav ingen synbar effekt på trädets hälsa. Men om du inte pluggar hålet efteråt rinner den sista saven ner och missfärgar stammen på ett mycket fult sätt.



mycket intresant sida,,

Huggorm

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #8 skrivet: 14 mar-09 kl 16:41 »
Jag tror lönnar är känsligare för savtappning, dom verkar ha svårare att hålla svamp och annat otyg borta från skador

H-K

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #9 skrivet: 14 mar-09 kl 19:28 »
Jag tror lönnar är känsligare för savtappning, dom verkar ha svårare att hålla svamp och annat otyg borta från skador

mapel sirap?

H-K

  • Gäst

Huggorm

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #11 skrivet: 14 mar-09 kl 19:41 »
mapel sirap?
Japp. Våra svenska lönnar skall visst vara nästan lika bra som dom amerikanska

H-K

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #12 skrivet: 14 mar-09 kl 19:45 »
Japp. Våra svenska lönnar skall visst vara nästan lika bra som dom amerikanska


menar du detta? trodde det bara gick hos kannadickerna?

Huggorm

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #13 skrivet: 14 mar-09 kl 19:47 »

menar du detta? trodde det bara gick hos kannadickerna?
Det har gjorts försök att få svenska folket att börja producera och konsumera maple syrup, men det föll oss tydligen inte på läppen

H-K

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #14 skrivet: 14 mar-09 kl 19:48 »
Det har gjorts försök att få svenska folket att börja producera och konsumera maple syrup, men det föll oss tydligen inte på läppen

är ju smakligt till pankakor,,, nån svensk länk?

H-K

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #15 skrivet: 14 mar-09 kl 20:23 »
Det har gjorts försök att få svenska folket att börja producera och konsumera maple syrup, men det föll oss tydligen inte på läppen


nja,efterforskning har gjorts, ska visst vara en speciell sort, sockerlönn? eller går det med svenska vanliga lönnar?

Scaniapia

  • Inlägg: 27
SV: Björksav
« Svar #16 skrivet: 14 mar-09 kl 20:27 »
Här är en länk som visar och berättar hur det kan gå till att göra lönnsirap...

http://morsefarm.blogspot.com/2008/04/maple-syrup-idag-tnkte-jag-visa-er-hur.html

och enligt en annan blogg går det bra med de svenska lönnarna...

http://delsbo.blogspot.com/2006/01/sirap.html
« Senast ändrad: 14 mar-09 kl 20:30 av Scaniapia »
Hakona matata
Scaniapia

Huggorm

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #17 skrivet: 14 mar-09 kl 20:27 »

nja,efterforskning har gjorts, ska visst vara en speciell sort, sockerlönn? eller går det med svenska vanliga lönnar?

Det går även att göra från den svenska lönnen. Den är nära släkt med den amerikanske sugar maple, men det blir inte riktigt lika bra sirap. Sök lite här på forumet, jag har för mig att det är någon här som testat

H-K

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #18 skrivet: 14 mar-09 kl 20:41 »
hur gör man borrhålet då?   har läst allt från plastelrör till sugrör,  funkar det med så litet hål som till sug rör? vore väll bäst för trädet med så litet hål som möjligt.

Huggorm

  • Gäst
SV: Björksav
« Svar #19 skrivet: 14 mar-09 kl 20:58 »
Sugrör borde fungera utmärkt, björksav är nästan lika lättflytande som vatten.

Det borde gå att ta sav från körsbärsträd också tycker jag, men det är ju ömtåliga träd som säkert inte skulle tåla det


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 4 användare (1 dolda)
Homestead_Hustler, ManPåGården, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser