Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snälla, säg att det finns ett enklare sätt!  (läst 2541 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Snälla, säg att det finns ett enklare sätt!
« skrivet: 27 feb-08 kl 12:34 »
Igår gjorde jag min första omgång läppcerat på bivaxsalva, som jag blev mycket nöjd med. Ända tills jag skulle ha ner den i hylsorna... Utan att gå in på några detaljer så krävde ett enda cerat en ofantlig mängd svordomar och kladd.  :-[ Efter det gav jag upp och pytsade resten i burkar.

Hur är det tänkt egentligen? Ska man hälla i medans salvan fortfarande är flytande? Men då hinner man ju inte få i ev. oljor och annat. (Jag hade lite honung, aloe vera och limeolja i också.) Och konsistensen på den omgången jag gjorde i går var ändå ganska lös, lite för lös för hylsor egentligen.

Idag ska jag göra ringblommesalva. På burk;D

sirimåne

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Snälla, säg att det finns ett enklare sätt!
« Svar #1 skrivet: 14 mar-08 kl 18:40 »
När jag hjälpte en vän att göra läppcerat en gång, så hällde vi upp det i hylsorna medan det fortfarande var tillräckligt flytande för att hälla det. Men jag vet inte vad vi hade för tillsatser i, kanske gör honungen att din stelnade snabbare eller nåt. Men det funkade i alla fall för oss! Lycka till med nästa sats!

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Snälla, säg att det finns ett enklare sätt!
« Svar #2 skrivet: 13 apr-09 kl 20:42 »
Jag häller i medans den fortfarande är flytande, men det beror ju på vad man tillsätter. Jag har bara tre saker i min och de kan jag smälta ner allihop i vattenbadet, så för mej har det inte vållat några problem

Calendula74

  • Inlägg: 42
SV: Snälla, säg att det finns ett enklare sätt!
« Svar #3 skrivet: 14 apr-09 kl 22:40 »
Jag vet precis vad du menar och alla dessa svordomar ... ja dom kan jag med. Tills en liten lösning kom i form av en spruta. En sån där liten spruta med plats för ca 20 ml bara.
Har en snäll svägerska som tog hem en från jobbet på sjukhuset, men jag tror att dom går att köpa på apoteket. Visst du får ta lite i taget för annars så stelnar allt i sprutan men det går ändå att spruta ut och smälta igen.
Allt blev så mycket trevligare och framförallt mindre kletigt  ;D
Lycka till

koko

  • Gäst
SV: Snälla, säg att det finns ett enklare sätt!
« Svar #4 skrivet: 13 maj-09 kl 16:05 »
En spruta är ju lysande.

Men ni som häller ner massan när den fortfarande är flytande; tar ni tempen eller känner ni bara av liksom? En del begagnade cerathylsor smälter ju vid hetta.

När jag gör sån här "pasta", har jag smält bivax och rapsolja bara, men det måste röras om tills det börjar vitna i färgen och tjockna annars skär det sig. När häller jag upp på hylsa?
Eller hur gör ni??

Sist tog jag bara av salvan och tryckte ner i en hylsa. Det var för mjukt såklart, men funkar utmärkt som nödcerat i fickan.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Snälla, säg att det finns ett enklare sätt!
« Svar #5 skrivet: 13 maj-09 kl 16:28 »
Så här gör jag, allt enligt instruktioner från Crearome;
Smält ingridienserna i vattenbad på spisen. När allt har smält helt, tas kärlet ur vattenbadet. Avkyl under omrörning. När blandningen har en temperatur av 60-70°C, tillsätts resterande ingredienser (eteriska oljor tex). Häll snabbt upp på cerathylsor.

Man blandar alltså i smak/doftoljan och häller upp i hylsorna medans det fortfarande är varmt och lättflytande. Sätt ihop 5-6 hylsor med ett gummiband och fyll alla dessa  på en "hällning", mycket enklare än att ta dem en och en. De står dessutom stadigare när de stelnar om de sitter ihop flera stycken.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 4 användare
hofboss, Sundance, Radar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser