Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra iordning skinn nybörjare.  (läst 29015 gånger)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #20 skrivet: 10 jul-12 kl 23:34 »
Tack Fjällfäll..... det borde jag ju ha räknat ut :-[ undrar just om den något mindre alternative maken går med på att ha rävhjärna i frysen  ??? o:) ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #21 skrivet: 11 jul-12 kl 18:24 »
Och jag som är Trollmor kan bara verifiera:  Frysen är utmärkt.  Jag tror indianerna använde kokning.  Det behöver inte vara från samma djur; du kan t ex tigga skallar när någon slaktar. gris.  Jag saltar inte, så det bekymret faller bort för min del.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #22 skrivet: 11 jul-12 kl 18:26 »
Aha... du saltar inte och går alltså på med din metod direkt ??? Nu tror jag att jag fattat.... eller ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #23 skrivet: 11 jul-12 kl 18:54 »
Just det, eller så torkar jag det tills det ska beredas.  Om det är gott om plats i frysen går den också bra ...

Jag har för mig att jag kallade metoden för Trollmors latmansmetod eller nåt sånt.  Inte så VÄLDIGT mjukt, men så pass arbetsbesparande att till och med jag fixar att faktiskt göra det klart. ;)

Redigering:  Råkade använda fel ord!  ::)
« Senast ändrad: 11 jul-12 kl 20:52 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #24 skrivet: 11 jul-12 kl 19:08 »
Låter ju super :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #25 skrivet: 11 jul-12 kl 19:10 »
Ja, mig passar det.  Någon har sagt att det finns ungefär lika många metoder att garva skinn som det finns människor som gör det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Smic

  • Inlägg: 202
  • Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #26 skrivet: 19 aug-12 kl 17:07 »
Nu kommer jag och vill väcka liv i tråden igen...
Jag har två osaltade kaninskinn i frysen -men ingen hjärna ;-)
Kan jag använda något annat att gnugga in det med?
Tanken är att göra ett överdrag till en dummy (apporterings-) så det behöver inte vara jättemjukt, bara någorlunda hållbart...

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #27 skrivet: 19 aug-12 kl 17:55 »
En äggula, en matsked såpa och en DL rapsolja funkar lika bra.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Smic

  • Inlägg: 202
  • Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #28 skrivet: 19 aug-12 kl 19:01 »
TACK! :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #29 skrivet: 19 aug-12 kl 21:16 »
Hjärna från t ex gris brukar gå hyfsat lätt att få tag på.  Såvitt jag vet duger vilken sorts hjärna som helst.  Indianerna lär ska ha kokat hjärna och lever, och använt gröten på något sätt.

  Jag tror det finns massor av olika mjukgörare.  Om du endast vill ha det hållbart, varför inte prova med råskinn?  Sy fast det i blött tillstånd och låt det torka.  Då lär det iaf sitta som berget!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Smic

  • Inlägg: 202
  • Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #30 skrivet: 20 aug-12 kl 06:10 »
Bara skrapa-blöta-skrapa och sy fast? Låter ju oerhört smidigt! Då kanske det till och med blir gjort...!  :-[
En annan fråga, syr man med vanlig (kanske lite kraftigare?) tråd?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #31 skrivet: 20 aug-12 kl 15:20 »
Vet inte hur man syr, men du har ju själv sett hur det blir när det har torkat?  Stenhårt nästan.  Som ett ... just det, som ett råskinn!  Kanske man kan bara lägga det där man vill ha det och se till att det torkar i den formen?  Det drar ihop sig en del när det torkar, så antagligen skulle stygn dra sönder ettdera tråden eller skinnet.  Eller båda.

  Men nu spekulerar jag.  Även jag söker efter metoder som till och med jag kan utföra i verkligheten, och då är det arbetsbesparande som är nyckelordet!  ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #32 skrivet: 22 aug-12 kl 13:51 »
Hoppar in i tråden.... Slaktade mina första kaniner i förrgår. Har fryst skinnen och börjat skrapa. Och skrapa. Och skrapa... Tycker att hur mycket jag än skrapar så är det hinnor kvar. Nog för att jag förstått att det är ett styvt jobb att bereda skinn, men jag trodde det styvaste var mjukgörningen... Så, ni som kan. Hur tycker ni det ser ut? Ena skinnet är "halvvägs"... Ser det ut som att jag får bort det som ska bort? Och... hur fuktigt ska det vara när man skrapar? Tycker att det liksom torkar så hiskeligt fort där man skrapat... Därför jag lagt på en fuktig disktrasa, för att fukta skinnet... Annars skulle jag inte ha en chans att hinna skrapa det innan det torkar!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #33 skrivet: 22 aug-12 kl 20:36 »
Vilket fint foto!  Hur bär du dig åt för att få dem så släta?  - Och snälla ni som kan, får jag också lära mig?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #34 skrivet: 22 aug-12 kl 22:34 »
Vilket fint foto!  Hur bär du dig åt för att få dem så släta?  - Och snälla ni som kan, får jag också lära mig?

Heh... Jag la dem på bänken... Då låg de plat och slätt och fint! Jag skrapade en hel massa, och sen bestämde jag mig helt enkelt för att det får duga. Kändes som om jag höll på att skrapa bort hårsäckarna! Men det kanske ändå var för lite? Jag får helt enkelt prova och se vad som blir utav dem!

Redan nu kan jag säga att jag märker en viss kvalitétsskillnad på skinnen. Kaninerna var ungefär lika stora, men det var en månads skillnad i ålder.. Och, den äldre kaninens skinn är tjockare, pälsen tätare, och det töjer sig och blir jättestort! Den yngre hade tunnare skin, och kanske inte helt färdig med vuxenpäls... Som sagt. Jag får se hur resultatet blir. Jag försöker göra enligt anvisningarna i länken tidigare i den här tråden. Men, vissa saker är inte helt lätta att bedöma när man aldrig gjort det förr. Som exempelvis hur mycket man ska skrapa..

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #35 skrivet: 23 aug-12 kl 07:29 »
Smic: Hoppas att du inte redan har smörjt in skinnen enligt Micke Mårds anvisning.
Hans receptmängd är anpassat för ett lammskinn.
Till ETT kaninskinn räcker det med 1/4 av blandningen.

ankan69

  • Inlägg: 16
    • Småland
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #36 skrivet: 23 aug-12 kl 23:15 »
För er som är intresserade av att garva med hjärna. Kolla in sidan "Braintan.com" de har en hel del bra länkar till hur man gör (hjärngarvning på Indian-vis) Förbered dej på ganska mycket arbete, det är ganska tungt och tar lång tid, jag har själv garvat 5-6 rådjur en räv och även gjort ett försök på en älg-hud som inte blev särskilt bra. Jag orkade helt enkelt inte, det var för tungt :P. När skinnen är färdiga är de dock oslagbart slitstarka och vackra. Skinn som bereds på detta vis har ingen narv (den glatta sidan) utan liknar mer "sämskskinn".

Smic

  • Inlägg: 202
  • Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #37 skrivet: 25 aug-12 kl 16:48 »
Tack så mycket för tipsen! Jag har nu tinat och börjat skrapa det ena skinnet. Återstår att se om tålamodet räcker till! Ungefär hur lång tid har det tagit för er att skrapa ett kaninskinn?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #38 skrivet: 26 aug-12 kl 20:19 »
De skinn jag har skrapat har varit klara inom rimlig tid de få gånger jag RÅKAT komma på dem just som de varit precis lagom icke-torra och samtidigt icke-våta.  "Precis mittemellan fukigt och torrt!" som en av mina "lärare" sa.  Detta stadium varar inte så länge ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Göra iordning skinn nybörjare.
« Svar #39 skrivet: 26 aug-12 kl 20:56 »
Jag fyller väl i med vad MIN lärare på Bäckedal  sa om skinnen:"Dom ska vara korvtorra", dvs just så fuktiga som en nyskuren korvskiva.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser