Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninuppfödare för kött  (läst 22513 gånger)

Tjotten

  • Gäst
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #20 skrivet: 21 okt-05 kl 19:45 »
Jag har oxå börjat med "självhushållning"  hade kalkoner som vi slaktade i höst och vi har redan käkat på en av dem. Jag var redan inställd på att de ska bli mat. Sen så har jag ju höns och de har blivit kycklingar och som ni vet så blir det många tuppar av en kull och dom kommer att bli slaktade.

Nu när ni skriver om kaniner så förstår jag hur ni tänker osv. Jag har kaniner. Min hona har fått två kullar. Har nu två hanar kvar som jag inte vet när och om jag får sålda, men jag skulle inte klara av att äta upp dem. Jag skulle nog få kväljningar. Antar att många av oss ser kaniner endast som sällskapsdjur och inget annat. Det är nog inte så vanligt med kaninkött, dvs jag har ju aldrig sett det på marknaden här uppe i norr iaf. Så därför känns det nog ganska främmande att äta sina sällskapsdjur. Däremot så äter jag hare och ja, det går ju bra... Märkligt det där....

Vi har rest endel och utomlands är det väldigt vanligt med kanin så därför känns det inte så konstigt. Vad jag har förstått på många av sommargästerna här nere hos oss som kommer från Stockholm så är de inte så främmande för det heller, är är det mer vanligt har jag förstått. Hade jag kunnat bygga ett riktigt slakteri här nere hade det nog inte varit svårt att få kaninkött sålt.
Men jag känner som du på ett sätt. Jag skulle inte kunna äta våra kelkaniner eller de avelsdjur som jag satt namn på och som jag går och kelar med. Visst kelar jag med ungarna när de kommer men jag har då redan bestämt att de blir köttkaniner. Jag ser mer individer som sälskapsdjur än en hel djurgrupp. De som födsupp som sällskaps djur är det och de som föds upp som mat kaniner är mat. Jag hade nog kunnat prova kött från andra djur också som kallas sällskaps djur om de aldrig varit ämnade till just det (sällskap) utan uppfödda mer på en gård för att vara mat, låter det äckligt? Men visst kan jag äcklas också och då är det mer av vad djuret har ätit som vår hund som äter sin och grisarnas bajs, det känns inte fräsht (obs tro nu inte att jag skulle kunna göra gryta av vår hund :-))

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #21 skrivet: 21 okt-05 kl 23:43 »
Om jag får bli lite "off topic" från kaninfrågan ...

Om man ska skilja på "djur" och "djur" så tycker jag att det finns en grundskillnad som man kan ha i åtanke. Det är så enkelt att hundar och katter är i huvudsakligen köttätare och att föda upp rovdjur för köttproduktion vore så vitt jag kan se vansinnigt. Av många olika anledningar.

För att procudera kött med rimlig resursåtgång är nog endast växtätare aktuella. Hundar som slaktdjur måste ändå ses som en marginell företeelse i världen.

Sen har ju hunden (och katten) och människan en speciell relation som går tillbaks lika långt i tiden som människligheten själv. Det påverkar ju sättet att se på dem och deras ställning i förhållande till människor.

Man kan också se det som att man traditionellt inte äter sina nyttodjur, hund, katt men även häst gör mer nytta som arbetsdjur än som mat.

Tradition, känslor och praktiskt tänkande, alla påverkar dom vår syn på djuren, deras rangordning i våra sammhällsstrukturer. Kaninen har nog "uppgraderats" från kött till nyttodjur, nyttan dom uträttar är att vara sällskapsdjur.

Å andra sidan har vi alla sett/läst om Emil och Griseknoen ...

Jag är själv vegetarian men förstår skillanden mellan matdjur och keldjur och har inga problem med att andra äter djur som fått leva och växa med respekt för sina behov.

Gazeup

  • Gäst
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #22 skrivet: 28 okt-05 kl 23:20 »
Hej

När jag var yngre, ca 10, tog vi ofta hem grisar från en bonde i närheten. Vi valde ut riktigt svaga griskultingar som inte kunde konkurrera om maten, och födde upp dem hemma. Grisarna fick gå lösa under sommaren och hade namn...men när vintern kom så blev de slaktade...och nu var de helt enkelt "mat".

Visst..jag skulle aldrig kunna äta mina sällskapsdjur, men om man bestämt sig från början att de ska bli mat så har jag inga problem med att äta dem. Det viktigaste är ju att de hade ett bra liv...och en så stressfri död som möjligt!

Har också kaniner hos mina föräldrar nu...skulle inte äta dom dock...det är mina pensionerade hoppkaniner ;D

Tjotten

  • Gäst
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #23 skrivet: 17 nov-05 kl 14:05 »
Förresten, hur gick det för kaninuppfödaren utanför Enköping som blev åtalad i maj därför att han klappade till kaninen i nacken med en klubba istället för att som Djurskyddsmyndighetens föreskrifter säger, bedöva kaninen med kulvapen, bultpistol eller elektricitet ?
Lång fråga men ni fattar....
Blev han dömd ?

Jag tror han blev dömd men att han nu övertaklagat, hoppas verkligen att han blir friad då jag tycker att slaktkubba är att föredra framför bultpistol (kulvapen funkar inte alls) Som tur är får vi som slaktar för hemmabruk använda klubba, det mest humana sättet enligt mig som sett de flesta sätt (men man har ju olika åsikter).

Putte

  • Inlägg: 62
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #24 skrivet: 17 nov-05 kl 23:48 »
Enligt nyskriven Norsk lag SKA man använda klubba eller "bedövning genom slag". Där får man bara använda slaktpistolen i nödfall.
Tänk vad kloka och intresserade de norska politikerna är. :)

Till skillnad mot den svenska Djurskyddsmyndigheten. De som bara spekulerar och tror i stället för att kolla upp hur det egentligen ligger till. Jag vet att Djurskyddsmyndigheten (i alla fall de beslutsfattande) har blivit inbjudna till att se hur det går till när man slaktar kaniner både med slaktpistol och genom slag ("klubbning"), men de har alltid tackat nej.

Det tycker jag är fegt. För att kunna göra ett beslut måste man veta hur det faktiskt går till och inte gissa sig till det eller genom hörsägen.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #25 skrivet: 23 nov-05 kl 09:20 »
 Menar ni att en uppfödare blivit dömd för att han använt slag i nacken vid avlivning??? Der står väl i någon av alla Djurskyddsmyndighetens egna paragrafer att det är en tillåten avlivningsmetod???
 Sen om den är tillåten för komersiella köttproducenter är väl inte Djurskyddsmyndighetens sak, det borde väl vara Livsmedelsverkets, eller någon annan av våra myndigheters angelägenheter?
                        Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tjotten

  • Gäst
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #26 skrivet: 24 nov-05 kl 08:55 »
Menar ni att en uppfödare blivit dömd för att han använt slag i nacken vid avlivning??? Der står väl i någon av alla Djurskyddsmyndighetens egna paragrafer att det är en tillåten avlivningsmetod???
 Sen om den är tillåten för komersiella köttproducenter är väl inte Djurskyddsmyndighetens sak, det borde väl vara Livsmedelsverkets, eller någon annan av våra myndigheters angelägenheter?
                        Mvh
                       Charlotte
Det stämmer att man får använda sig av slaktklubba vi hemslakt för eget hushåll men ej för komersiell köttproducktion och det är det sista han sysslar med. Gösta har under flera år arbetat för att bedövning genom slag ska bli lagligt även där och så att säga satt dit sig själv bara för att det skulle utredas och förhoppnings vis bli en ändring. Men han blev dömd i första skedet men har överklagat, så nu kan dom nog inte (vad jag förstått) bara gå på hörsägen i rätten längre utan utreda det helt och hållet och det blir nog en lång och utdragen prosess. Men jag håller tummarna för honom.
Som Putte skrev så har dom helt annan uppfattning i Norge och jag vet att innan de lagförde det i Norge så var dom även på besök hos Gösta och såg hur han slaktade. Det har tydligen varken djurskyddsmyndigheten eller livsmedelsverket i Sverige gjort. Till saken hör väl att Gösta är den största kaninköttsproducenten i Sverige.
Just nu finns en stor barnmatskedja som skriker efter kaninkött för att göra barnmat till barn med känsliga magar (alergier och sådant). Efter som det är så dåliga och illa kontrolerade (ej verklighetsförankrade) lagar i Sverige när det gäller kaninproduktion så är det mycket svårt att få fram den mängd kött som finns efterfrågan på. Ingen vågar satsa på kaninproduktion i lite större skala än bara för hushållet. Jag hade hoppats på att kaninkött hade blivit mer lättilgängligt för vaniga konsumenter efter som det är ett så otroligt bra och nyttigt kött.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #27 skrivet: 29 nov-05 kl 20:23 »
Beträffande att man sällan hittar kaninkött i livsmedelshandeln i Sverige är enligt min uppfattning, att vi som har slakterier inte kan få fram tillräckligt med kaniner, varken egenuppfödda eller köpta. Kontakta mig eller Sveriges kaninproducenters förening ( www.kanin.se ) om ni vill bli av med kaniner, men ej själva vill böka med slakten.

Slakterier finns i Jämtland, Bohuslän, Västergötland och Mälardalen åtminstone).

Sedan apropå dem som inte tycker att man ska slakta kaniner för att de är så söta. En tidigare stor uppfödare av kaniner sa att man kan väl inte bara slakta fula djur.

Edgar

Azeman

  • Gäst
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #28 skrivet: 04 dec-05 kl 15:55 »
Läste runt här lite och ville bara skriva av mig lite.
Jag har börjat med kaninuppfödning för köttproduktion (visst låter det lite hemskt).
Jag som många andra här förredrar köttproduktion i liten skala, hemma på gåreden under så naturlga förhållande som går för djur i fångenskap. Jag älskar mina kaniner. Jag följer varje ny kull med spänning. Vad blir det för färger, teckningar, kön, temprament m.m.
Fidilie fick sin första kull i går, 8 ungar, va ilsken hon blev, andra honor blir mer kelna. Mina 14 franska vädursungar som nu är 5 veckor är bara för söta. De skuttar runt som yra hönns med sina söta öron hängande och slängande. Det blev faktislt två blå honor, trodde inte blått fanns i generna hos mina men under finns det gott om i kaninstallet.


Fick i dag frågan HUR jag kan slakta så söta djur när det finns så många andra man kan äta. Hur tänker endel??? Jag förstår och respekterar om man väljer att inte äta kött alls men att det skulle vara mer humant att slakta "fula" djur än söta kan jag inte förstå?!?! Jag äter hällre en fd. lycklig söt kanin än en fd. stressad gris (förresten tycker jag grisar är söta). Vad tycker ni?


Själv så skulle jag aldrig kunna födda upp djur och sedan sälja till/för kött, eller aldrig slakta djur, kan knappt döda insekt...

Föda upp djur, som man sitter och gosar, och sedan äta upp det. nä tack. jag avstår hellre det. blir äcklad jag.. Jag har för starka känslor. och är för en bra djurvän för det.

men ja, alla lever vi olika...

Bara man föddder upp djurena på ett bra sätt, så att dom får typ ett värdigt liv och lever bra hos sånna  människor som slaktar och sedan får ett bra och smärtfritt sett att bli avliden.. Så äre välla okey. men jag skulle ALDRIG klara av det, eller änns titta åt sånna människor med en bra min . ;/

*rysningar*

Azeman

  • Gäst
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #29 skrivet: 04 dec-05 kl 16:04 »
Tycker det är många som är respektlösa här inne. Om vi ska acceptera er att ni födder upp, sedan slaktar och äter upp det djur ni har gosat med, så tycker jag även att ni ska acceptera oss som inte gör, eller tycker det. Tycker det är väääldigt många irriterande och provocerande inlägg här och väldigt många respektlösa. Dags att växa upp? om man ska diskutera så kan man diskutera i ett normalt nivå.

Azeman

  • Gäst
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #30 skrivet: 04 dec-05 kl 16:08 »
De raser som rekommenderas är New Zeeland, Fransk Wädur, Blå Wiener, Vitlantras, Gotlandskanin (tycker själv den är förliten (har en)) alla över 4 kg. Endel tycker inte Belgisk Jätte är så bra för att den är för stor, växer långsamt och är långsmal i kroppen. Jag har NZ, FW och BJ. FW är min favorit som köttras då den är så lugn och härlig till sättet + att den är relativt lätt att få såld som sälskapskanin också. BJ har jag som försäljning till sällskapsdjur och som testing att korsa med de andra raserna. NZ är en jättebra köttkanin men inte lika trevlig i sättet som de andra så jag kommer nog inte spara eller skaffa fler av den rasen.
Jag slaktar dem med först ett slag i nacken och sedan sticker jag dem (tömmer på blod).
Jag tycker kanin är ett kanon bra kött och så lätt att vara självförsörjande på, jag vill också ha hönor någon gång i framtiden men främst för äggen då.



gud så äckligt med slaktande det låter, inga bedövningar eller nåt??? Bara en plågsam död!! uscha, nä, jag lägger att att läsa tråden nu, blir juh för fan äcklad!!! *blä*

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #31 skrivet: 04 dec-05 kl 16:17 »
Vi må olika inställningar till slakt, men kaninslakten beskrivs helt så som man gör. Kaninen skulle inte lida mindre om den proppades full med hagel. Och vem vill äta en kanin levande? Den måste tas av daga om den ska bli mat.

Vilken kanin har haft det bäst i livet, den som har gosats eller den som bara fått äta sig fet? Visst kan en som äter kött tycka om djur. En som äter kött och klandrar slakt, är ganska lik en maffiaboss, som i och för sig aldrig dödar, men lejer nån till det.
« Senast ändrad: 04 dec-05 kl 16:21 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Azeman

  • Gäst
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #32 skrivet: 04 dec-05 kl 22:02 »
Vi må olika inställningar till slakt, men kaninslakten beskrivs helt så som man gör. Kaninen skulle inte lida mindre om den proppades full med hagel. Och vem vill äta en kanin levande? Den måste tas av daga om den ska bli mat.

Vilken kanin har haft det bäst i livet, den som har gosats eller den som bara fått äta sig fet? Visst kan en som äter kött tycka om djur. En som äter kött och klandrar slakt, är ganska lik en maffiaboss, som i och för sig aldrig dödar, men lejer nån till det.

*SKRATTAR* Okey!

Tjotten

  • Gäst
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #33 skrivet: 05 dec-05 kl 15:22 »
gud så äckligt med slaktande det låter, inga bedövningar eller nåt??? Bara en plågsam död!! uscha, nä, jag lägger att att läsa tråden nu, blir juh för fan äcklad!!! *blä*

Ja tack, gör du det!

Jag hoppas verkligen att du varken äter kött, mjölk eller ägg med den inställningen. Jag respekterar om man tar avstånd helt, antingen eller. Men det värsta jag vet är de där "djurälskarna" som med gott samvet äter en stackars sönderstressad gris som åkt långt till slakt under fruktansvärda förhållanden och samtidigt kastar skit på de som slaktar för hemmabruk ett djur som mått bra ända till slutet.
Jag kan med rent samvete säga att jag älskar djur ända in i köttbullssmeten.

Skytten, du slog huvudet på spiken med att jämföra det med maffia bossar, men jag förstår verkligen inte hur Annie kunde tycka att det var roligt, sorgligt att det finns för många sådana där maffia bossar i vårt samhälle.
« Senast ändrad: 05 dec-05 kl 15:23 av Tjotten »

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #34 skrivet: 06 dec-05 kl 09:10 »
 Vaddå ingen bedövning???
Slaget i huvudet/bultpistolen ÄR bedövningen som slår ut kaninen fullständigt.
               Mvh
             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #35 skrivet: 06 dec-05 kl 10:31 »
Ni som inte tycker att man ska slakta...
En liten tankeställare bara.. Hur många bönder hade haft djur om det inte fanns någon nytta med dem??? Alla djur är ju inte bara för sällskap. Tacka bönder och köttätare att vi överhuvudtaget har kor, grisar och får!!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #36 skrivet: 06 dec-05 kl 13:24 »
Blir nyfiken, och vill inte göra något som helst påhopp med frågan. Bara så det är klart  :)

Men Annie, är du vegan? Helt ok i såna fall. Jag behöver bara den informationen för att kanske läsa dina inlägg på rätt sätt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #37 skrivet: 07 dec-05 kl 09:15 »
 För mig gör det ingen skillnad vilket djur som slaktas, det är lika sorgligt varje gång, men att få äta eget kött från djur som jag vet har haft det bra uppväger det sorgliga (är man köttätare så är man...)
 Angående att det skulle vara "onödigt" att börja med kaninslakt här så tycker jag att anledningen att det tex går åt 7 ggr så lite näringsämnen och vatten att få fram 1 kg kaninkött som att få fram 1 kg nötkött är ett ganska bra skäl om man vill hushålla med världens resurser.... Och SÅ främmande är inte kaninslakt för oss, gå ut och fråga "gamlingarna" runtikring, många gårdar hade några kaniner till husbehov. Kaninen är ett bra "självhushållardjur" man kan ha några kaniner även om man bara har en liten tomt och de kan födas upp på mestadels ett bra hö, och bete om man inte har krav på SÅ snabb tillväxt.
                               Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #38 skrivet: 07 dec-05 kl 13:13 »
Tror nog att vi visste hur man snarar en kanin långt innan vi slaktade kor.

Tjotten

  • Gäst
Re:Kaninuppfödare för kött
« Svar #39 skrivet: 07 dec-05 kl 17:09 »
Men hur mycket jobb lägger du ner då, på uppfödning och slakt samt hur mycket pill blir det inte med en liten ynka kaninstek jämfört med ordentlig biff. Det går nog åt en halv ko i energi för att få fram det lilla köttet mellan benen och brosket....


Det hörs tydligt att du inte vet hur en styckad kanin serut. Det är bra mycket mer mat på en kanin än på en kyckling men det är väl och så slöseri med energi i din mening. Dessutom är det ett mycket nyttigare kött. Dessutom har köttet mycket täta fibrer (vet inte helt hur det hänger ihop, men...) och man blir mättare av det än av tex. gris och kycklig. Det behövs altså mindre kött / måltid.
Jag har inte den styrkan att jag skulle klara av att slakta och stycka en ko eller gris på flerahundra kilo så för det normala hushållet så är kanin verkligen lämpligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser