Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öronmärkning av kanin  (läst 20725 gånger)

Gösta

  • Inlägg: 1630
Öronmärkning av kanin
« skrivet: 17 apr-11 kl 18:57 »
Enligt lag skall alla köttproducerande djur öronmärkas i Sverige.
Märkningen får utföras av uppfödaren/ägaren till djuren.
Kan inte hitta något undantag där märkning måste utföras av veterinär.
Kaniner som föds upp för köttets skull kan då enligt den tolkning jag gör, öronmärkas helt lagligt av respektive uppfödare. Har skickat frågan till SJV.
Sällskap/utställning/hobby-kaniner däremot skall öronmärkas av veterinär ::)
Ju mera jag försöker sätta mig in i alla dessa motstridiga besked från vårt berömnda Jordbruksverk, ju mera fundersam blir jag.
Varför är kaniner så känsligt område? Är det möjligen personal från nedlagda djurskyddsmyndigheten som i dag jobbar med kaninfrågor?
Gösta

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #1 skrivet: 17 apr-11 kl 20:16 »
Hej!
Kaniner är politiskt känsliga. Man äter inte gulliga sällskapsdjur. Det parti som stoppar kaninslakten vinner röster.
MVH
Jan

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #2 skrivet: 17 apr-11 kl 20:19 »
*hundöra*  Eller, tja, ett *kaninöra*  ;D

Jag har förstått att denna fråga är en synnerligen het potatis.  Å ena sidan är man skyldig att märka dem, å andra sidan får man inte.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #3 skrivet: 17 apr-11 kl 20:59 »
Nix, det finns inget undantag för kaniner oavsett om de skall ätas eller inte. Vill man öronmärka kaninerna idag måste det göras av veterinär under sedering, vilket givetvis är livsfarligt för djuret.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #4 skrivet: 17 apr-11 kl 21:22 »
Eftersom de inte är undantagna så gäller ju samma regler som för andra köttproducerande djur i lantbruket. Uppfödaren får själv märka sina djur om uppfödaren vill märka dem.
Har inte hittat att det står någonstans att detta inte får ske med kaniner förutom då sällskap mm.
Kaninuppfödning i föreskrifter och lagtext skiljer sig kraftfullt åt beroende på avsikten med uppfödningen. Skall bli intressant och se om och hur SJV agerar.
Gösta

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #5 skrivet: 17 apr-11 kl 21:42 »
Vi var iväg i vintras och öronmärkte två kaniner hos veterinären. Han vågade inte söva helt utan de var bara dåsiga. Jag kan ju säga att den veterinärturen (med bilåkning, väntan, bedövning och till sist märkning med sprattlande, halvsovande kanin) var bra mycket jobbigare för kaninen än om vi själva hade märkt dem hemma i trädgården.

Veterinären höll fullkomligt med och vi svor lite tillsammans över fåniga regler.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #6 skrivet: 17 apr-11 kl 21:57 »
Så här ser det legala ut.

Djurskyddslagen förbjuder alla operativa ingrepp som inte är medicinskt motiverade. Det definieras inte vad ett operativt ingrepp är, däremot ges "regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer" rätt att bevilja undantag från förbudet.

Då är frågan om öronmärkning är ett operativt ingrepp. I förarbetena till djurskyddslagen nämns som exempel kupering av hundsvansar. Uttrycket har använts i djurskyddslagstiftning sedan början av 1900-talet utan att avse triviala ingrepp, så det var rätt stor förvåning när djurskyddsmyndigheten, som var ansvarig myndighet på den tiden, beslöt att inkludera allt möjligt annat inklusive öronmärkning. Sedan gav myndigheten undantag för bland annat öronmärkning av klövdjur och ett tidsbegränsat undantag för öronmärkning av kaniner, som gick ut för ett bra tag sedan nu.

Jordbruksverket har inte gjort något åt soppan sedan de tog över den efter djurskyddsmyndigheten, utan det finns fortfarande inget godtagbart sätt att märka kaniner. Förutsatt alltså att örontatuering är ett "operativt ingrepp", vilket aldrig prövats i rätten.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #7 skrivet: 17 apr-11 kl 22:24 »
Jag och många andra utställare ringmärker. Funkar bra sålänge man har bra koll på sina kaniner, om det fastnar nåt kan det bli sår och om ringen blir för trång måste man klippa av den (och sitter då med en omärkt nin).

Men det kan ju bli problem med öronmärkning också och personligen är jag glad att slippa blod skrik och nervös väntan inför läkningen. Jag har hermeliner och det är inte lätt att få plats med märkningen så piggarna sitter egentligen för tätt ihop på små tänger. Har sett många med fula märkningar och en vars märkning helt trillade ut och lämnade ett hål i örat.

För mig funkar ring.
//Lina

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #8 skrivet: 17 apr-11 kl 22:53 »
Varför är kaniner så känsligt område?
Gösta
Ja, man kan undra  ???
Svensson kastrerar fortfarande sina smågrisar utan bedövning. Ola Nordmann märker nu sina lamm med elektroniska brickor (en ekstra "knöl" på plastbrickan).
Men Svensson och Ola Nordmann vet inte (läs: vill inte veta) att grisar och lamm är individer precis som kaniner.

Men lagar och reglar måste man ha. Mattilsynet (Norska Jordbruksverket) har stränga reglar for import av kanin. Man måste söka. Kaninerna man skal importera måsta vara 3 månader eller mera och inte vara vaccinerade mot RVHD eller Myxomatose. Attest från uppfödare och veterinær, samt godkänd söknad, måste fölga kaninerna över gränsen. Så är det en månads karanten hemma. Blir dom sjuka måste man kontakta veterinär.
Joda, vi vill inte ha kaninsjukdomar till Norge, så det är ok!
Men... Zoobutiken kan ta inn 3-4 veckor gamla kaninungar (från Sverige/från Europa via Sverige) via Imazo, ha dom 3 dagar i karanten och sälja dom till min granne.. Min granne vet inte alls at kaninen kommer från Sverige -och inte varfor den evt blir sjuk och dör...
Och ni har vel en lag i Sverige som sejer att kaninungarna skal vara tilsammans med sin mamma i 6 veckor. Men den gäller inte kaniner som skal eksporteras med Imazo..  ???

Lagar och reglar ja, så var det...  ;)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #9 skrivet: 17 apr-11 kl 23:23 »
Hur kan det vara värre att tatuera än att sätta en stor gul blaffa tvärs igenom brosket?  Varför måste alla djur utsättas för detta, oavsett vad ägaren tycker?  Och så kaniner som dåligt tål sedering ...

  Soppa var ordet, och den är inte speciellt smaklig ...

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #10 skrivet: 18 apr-11 kl 12:41 »
Jordbruksverket fick ärva en hel del skräpfrån djurskyddsmyndigheten...

Om jag förstått det rätt så satsas det lite pengar på forskning runt ämnet nu iaf, som ska ligga till grund för ett nytt beslutet. Så vi kanske får ett undantag.

Ang Imazo så får dom inte göra som dom gör men dom gör det ändå. Många djuraffärer köper hellre från uppfödare än grossist pga detta. Jag tycker inte att djur skasäljas i djuraffär alls, utan att de ska sälja foder och tillbehör och ha en uppfödarlista. OT.

//Lina

fauve

  • Gäst
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #11 skrivet: 18 apr-11 kl 13:16 »
Hur kan det vara värre att tatuera än att sätta en stor gul blaffa tvärs igenom brosket? 

Tatueringstången består av en hel radda sylvassa "nålar" som trycks in i brosket och sedan gnuggas det in färg i såren och det tycker i af jag är värre än ett hål genom brosket.

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #12 skrivet: 18 apr-11 kl 18:46 »
Jag tycker inte att djur skasäljas i djuraffär alls, utan att de ska sälja foder och tillbehör och ha en uppfödarlista. OT.

Håller med!!  :)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

pålle

  • Gäst
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #13 skrivet: 18 apr-11 kl 20:26 »
Tatueringstången består av en hel radda sylvassa "nålar" som trycks in i brosket och sedan gnuggas det in färg i såren och det tycker i af jag är värre än ett hål genom brosket.
Var för gnugga så gör man ju inte vid tatuering?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #14 skrivet: 18 apr-11 kl 20:39 »
Visst var det 'la Torptomten som beskrev hur han förberedde med smärtstillande salva och sallad som godis, och sen tatuerade nummer i vartenda öra på kaniner som lugnt fortsatte att mumsa på sallad?  Ett märke sitter kvar som ett  >:D kylelement hela djurets liv, medan en tatuering inte märks, för djuret.

  Gösta, accepterar Du, såsom trådskapare, att vi här diskuterar även hur vi ska göra, vi som INTE vill märka våra djur, inklusive kaniner?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #15 skrivet: 18 apr-11 kl 20:39 »
Att "gnugga in färg" är ett felaktigt sätt.
Fotring är helt förkastligt och är inte heller "permanent" märkning. Det går inte att märka en 6 veckors unge med fotring och låta den sitta kvar tills djuret blir vuxet.
Ger också nötskador med infektioner.
Frågan var dock vem som skall utföra märkningen i örat. Djurägaren eller veterinären.
SJV har ännu inte svarat på min fråga.
Gösta

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #16 skrivet: 18 apr-11 kl 20:43 »
Tillägg:
Personligen är jag emot all märkning av kaniner. Det finns heller ingen lag på att detta skall ske.
Märkningen är endast till för uppfödaren och i utställningssammanhang samt genbanksdjur.
Frågan kvarstår dock: vem ska märka? Djurägaren eller veterinären?
Gösta

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #17 skrivet: 18 apr-11 kl 20:59 »
Frågan var dock vem som skall utföra märkningen i örat. Djurägaren eller veterinären.

Från L41:

6 § Utan att det är befogat av veterinärmedicinska skäl får följande operativa ingrepp på djur utföras av veterinär
...
3. identitetsmärkning av djur genom tatuering, frysmärkning, applicering av öronbrickor eller inplantering av mikrochip,
...
8. identitetsmärkning av hund, katt eller kanin, som är yngre än 10 veckor, genom tatuering om djuret är bedövat eller sederat.


Huh? Så såg väl inte L41 ut förut? Enligt punkt 3 får veterinär tatuera vilka djur som helst utan sedering, då fyller ju punkt 8 ingen funktion. Övergångsregeln om ägares egen märkning är också borta. Är det någon som har kvar den gamla versionen av L41?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #18 skrivet: 18 apr-11 kl 21:13 »
Oj då, vad har Du hittat nu, Ulric?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #19 skrivet: 18 apr-11 kl 23:53 »
Tatueringstången består av en hel radda sylvassa "nålar" som trycks in i brosket och sedan gnuggas det in färg i såren och det tycker i af jag är värre än ett hål genom brosket.

Är temperaturen rätt reagerar inte kaninera alls pa tatuering.. för varmare väder finns det bedövningssalva.

Bättre än den beskrivna färden till vet med alla biverkningar.

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

834 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser