Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering av hönshuset, tips och bilder!  (läst 2774 gånger)

Herr Ober

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
Renovering av hönshuset, tips och bilder!
« skrivet: 12 aug-18 kl 09:17 »
Har äntligen börjat med renoveringen av det skruttiga opraktiska hönshuset, hönsen har fått en sommarbostad med vindskydd och utomhusreden som har funkat superbra så vi har nu blåst ut hela insidan.
Vi har byggt ny dörr, nya reden med lucka mot förrummet så man kan plocka ägg utan att gå in till hönsen och kalkmålat en första strykning på väggarna. Idag ska jag måla nästa strykning och sätta upp sittpinnar, men kan inte bestämma mig för hur jag ska göra 🤔 Innan hade jag en enda lång pinne längs med väggen ovanför redet med bajsbräda under som jag satte upp efter den stora vårrengöringen, men på vintern när vi tog över huset satt hönsen på pinnar kors o tvärs i hela taket och gödsel hamnade överallt, det ville jag ju inte heller men då vände jag ströbädden och byggde upp med spån som isolering vilket var nödvändigt i det oisolerade huset. Det behöver jag även i vinter för det är helt oisolerat, med bajsbräda blir det ju ingen skit alls knappt att bygga med? Eller tänker jag fel? 🤔 Har bara haft höns sedan november och är helt nybörjare på detta!

Behöver massor med inspiration på inredning så tipsa gärna hur ni gjort och gärna med bilder! Här kommer bild på utsidan av mitt lilla hus  🤗
« Senast ändrad: 12 aug-18 kl 11:26 av Herr Ober »

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Renovering av hönshuset, tips och bilder!
« Svar #1 skrivet: 12 aug-18 kl 20:21 »
Jag har gjort som en hylla i mitt hönshus med en ganska grov planka längst fram som sticker upp några cm över hyllan som ett liggande T nästan, där brukar mina hönor sitta på som sittpinne, vilket gör att all gödsel hamnar på hyllan och tokar fint, sen en vanlig liten handhållen sopskyffel som man bara skjuter längs med hyllan så samlar man upp allt på nolltid.

Sen har jag vanliga sittpinnar med men då 80% av all gödsel hamnar på den hyllan så brukar det räcka med mer sällan städning av det övriga.

SV: Renovering av hönshuset, tips och bilder!
« Svar #2 skrivet: 24 jan-19 kl 16:06 »
Hej!
Jag bor i ett väldigt tätbebyggt område, fem minuter från centralstationen i Göteborg. En granne här har ca 10 höns och en tupp, vilket jag först tyckte var jättemysigt! Men jag har nu bott här i snart tre månader och jag har märkt att hönorna går lösa utanför trädgården. Trädgården är inhägnad men grinden är ofta öppen så de går bara rakt ut. De går inte långt, men det kör ändå bilar där de går! Jag själv kör ju där varje dag och jag är livrädd för att det en dag ska springa en höna bakom bilen när jag backar ut. Är det lagligt att ha hönor lösa på detta sättet? Vem ska jag kontakta för att svar?

Manslunda152

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Renovering av hönshuset, tips och bilder!
« Svar #3 skrivet: 24 jan-19 kl 17:26 »
Hej!
Jag bor i ett väldigt tätbebyggt område, fem minuter från centralstationen i Göteborg. En granne här har ca 10 höns och en tupp, vilket jag först tyckte var jättemysigt! Men jag har nu bott här i snart tre månader och jag har märkt att hönorna går lösa utanför trädgården. Trädgården är inhägnad men grinden är ofta öppen så de går bara rakt ut. De går inte långt, men det kör ändå bilar där de går! Jag själv kör ju där varje dag och jag är livrädd för att det en dag ska springa en höna bakom bilen när jag backar ut. Är det lagligt att ha hönor lösa på detta sättet? Vem ska jag kontakta för att svar?



Om det är möjligt så bör du nog prata med grannen först och främst, annars tror jag att det är kommunen du får kontakta som kan svara på frågor :)


Postat med Alternativ.nu´s app

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Renovering av hönshuset, tips och bilder!
« Svar #4 skrivet: 25 jan-19 kl 08:25 »
Du behöver nog inte vara livrädd för att köra på en höna. Det är i alla fall inte livsfarligt för dig. Och i min erfarenhet är höns väldigt uppmärksamma på stora saker som rör sig mot dem och har snabba reaktioner och springer undan.

Möjligen OT men en hönsägare jag känner tyckte grannarna verkade mera rädda att köra på hönsen än barnen på gatan --  en viss felprioritering i hennes uppfattning.

Men självklart,  snacka med grannen!    Och kul med höns i storstan!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Renovering av hönshuset, tips och bilder!
« Svar #5 skrivet: 25 jan-19 kl 09:35 »
Ja, kul med höns i storstan, och tufft att ha tupp till dem med så många grannar som kan bli störda.

Vi har haft många höns springandes runt bilarna här (lite bättre nu med endast utetupparna) och jag har aldrig lyckats köra på dem. Lite värre med ankor, speciellt när frun envisas med att stanna för dem, och på så sätt lära dem att de kan stoppa en bil genom att ställa sig i vägen. Men de går att lära om de med, de är inte dummare än att de känner igen de olika bilarna. Så inga överkörda djur här trots många fria djur på gården och två inställningar till vem som har företräde.


Helena Eriksson

  • Inlägg: 6
  • Helena🙂
    • -
SV: Renovering av hönshuset, tips och bilder!
« Svar #6 skrivet: 09 mar-19 kl 10:07 »
Hej, jag har börjat städa ur ett gammalt hönshus i vår ladugård. De som hade gården innan hade höns för 20 år sedan. Allt är kvar..massor med torkad hönsskit som stenhårda kakor och även smulad halm o packad skit på golvet. Min fråga är om det går att använda till gödsel eller om det är för gammalt?

Kommer även behöva alla råd det går att få angående skötsel då jag aldrig har haft höns förut.  :)

Kan de gå lösa ute eller är det stor risk att höken tar dem?



 

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Renovering av hönshuset, tips och bilder!
« Svar #7 skrivet: 09 mar-19 kl 12:34 »
Är nog inga problem att använda gödseln, bara skyffla ut.

Du har massor med faror mer än höken, rävar, hundar och ett flertal olika fåglar.

Helt lösa skulle jag aldrig ha dem, jag har mina i en stor hundgård med tak över där de går när vi inte är ute med dem, sen har vi ett stort hägn med elsträngselnät där de går ute när vi är ute, det underlättar även när man ska få in alla.
Många djur struntar i om du är hemma eller inte, ser de att det går lättfångad mat på en åker så kan det bli frestande, vanliga tamhundar är ju inte heller specielt rädda av sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser