Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hälsoläge m.m. olika getraser  (läst 2348 gånger)

Urdjur

  • Inlägg: 48
    • Uppland
Hälsoläge m.m. olika getraser
« skrivet: 24 nov-10 kl 16:32 »
Hej! Jag skulle vilja få en överblick över de olika getraser som hålls i Sverige och hur hälsoläget är. Finns det uttalade rasproblem? Är juverinflammation m.m. vanligt/vanligare på getter som avlats mer inriktat för mjölkproduktion?

Hur mycket skiljer en "mjölkras" sig från en genomsnittlig allmogeras när det gäller mjölkproduktion per dag vid höglaktation? Producerar någon av allmogeraserna mer mjölk än de andra?
« Senast ändrad: 24 nov-10 kl 16:38 av Urdjur »

Urdjur

  • Inlägg: 48
    • Uppland
SV: Hälsoläge m.m. olika getraser
« Svar #1 skrivet: 25 nov-10 kl 21:03 »
Ifall någon annan undrar över detta kan jag meddela att jag hittade ett exjobb med titeln "Ddjurhållning och hälsoproblem i svenska mjölkgetbesättningar" som diskuterar detta. Att googla för den intresserade :)

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Hälsoläge m.m. olika getraser
« Svar #2 skrivet: 26 nov-10 kl 21:12 »
Hej! Jag skulle vilja få en överblick över de olika getraser som hålls i Sverige och hur hälsoläget är. Finns det uttalade rasproblem? Är juverinflammation m.m. vanligt/vanligare på getter som avlats mer inriktat för mjölkproduktion?

Den där frågan går inte att svara på. ;)

Förutom mjölkgetter (Svensk Lantrasget) finns det ju de tre allmogeraserna, dvärgget och angoraget i Sverige. Några få "hängörongetter" från djurparker, men de är så fåtaliga att de kan knappast räknas.
Av dessa raser är det bara allmogegetterna som har någon form av "journalföring" vad gäller hälsoproblem. Dessa hålls till minst 95 % i genbanksbesättningar där ägarna varje år lämnar en rapport över bland annat hälsoläget i besättningen, dödsorsaker mm till Föreningen Allmogegeten. Detta har man gjort i ca 10 år, så det finns viss statistik. För de andra raserna finns inga föreningar/organisationer, ingen kontroll (getkontroll fanns förr, men den upphörde för ganska många år sedan), ingen dokumentation. Där får du göra som i publikationen du refererar till - leta upp ett stort antal djurägare och göra en enkät. Javisst kan du göra som du gör nu - fråga här. Men jag skulle inte bedöma svaren som varken tillförlitliga eller representativa....  :P

När det gäller allmogegetternas mjölkproduktion är nog svaret att eftersom de är oförädlade så kan mjölkmängden variera ganska rejält mellan olika individer inom de olika raserna. Hållandesättet skiljer sig också mellan de olika besättningarna, man har olika syfte med sin djurhållning, vilket gör det svårt att jämföra rakt över - getterna fungerar som allt ifrån betesvårdare, "uppvisningsdjur" på t ex friluftsmuseum, sällskapsdjur, till mjölk- och köttproducenter till husbehov.
« Senast ändrad: 26 nov-10 kl 21:28 av Mmmm »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 5 användare (3 dolda)
Tli, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser