Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  genomskinliga fjädrar??  (läst 10864 gånger)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
genomskinliga fjädrar??
« skrivet: 16 feb-11 kl 00:19 »
Nu förstår jag inte alls!
Trotts att noggrant att genomsökt alla hönor och deras reden/hönshus så hittar jag inget kryp som påminner om nå lus eller loppa eller så. Nått kryp hitta jag men sist de hade fågelloppor så kryllade det ju av dem!

Ena hönan verkade liiite småhängig igår. Hon åt och drack men ville helst  ligga i sitt hörn ifred. Inga ägg dock och hon såg inte ut att ruva.
Idag så gick jag ut för att se hur hon mådde så såg jag att flera av hennes stjärtfjädrar liksom har tunnats ut och blivit "genomskinliga".
Inga utav de andra har liknande symptom.

Kan det vara för att hon börjar bli gammal?
Hon var fortfarande liiiite lojj. Men åt när jag gav henne och var sen upp och drack själv .

Några ideer?

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: genomskinliga fjädrar??
« Svar #1 skrivet: 16 feb-11 kl 01:28 »
Fjäderätare är ett kryp som orsakar att fjädrarna blir som du beskriver. Det är en avlång parasit som springer sidledes i fjäderdräkten.
Hittar inga bra bilder eller länkar just nu.

Troligen är just denna höna försvagad på något sätt, och det är därför just hon är utsatt för angrepp av parasiter.

Ge henne extra uppmärksamhet. Extra värme. God mat som hon kommer åt. Gå igenom henne och känn efter om hon är mager, eller kall. Vitaminer.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: genomskinliga fjädrar??
« Svar #2 skrivet: 16 feb-11 kl 01:34 »
Fjäderätare är ett kryp som orsakar att fjädrarna blir som du beskriver. Det är en avlång parasit som springer sidledes i fjäderdräkten.
Hittar inga bra bilder eller länkar just nu.

Troligen är just denna höna försvagad på något sätt, och det är därför just hon är utsatt för angrepp av parasiter.

Ge henne extra uppmärksamhet. Extra värme. God mat som hon kommer åt. Gå igenom henne och känn efter om hon är mager, eller kall. Vitaminer.

/ Alba

Okej så de kan bekämpa parasiten själva med andra ord?
Jag gav henne sallad idag, majs och lite bönor. De naffsa hon i sig direkt.
Funderar på om man ska ta in henne i hundburen om hon är hängig imorgon igen. Då vet jag exakt hur mycket vatten hon får i sig och så i alla fall :/

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: genomskinliga fjädrar??
« Svar #3 skrivet: 16 feb-11 kl 13:45 »
De ser ut såhär:
http://www.uoguelph.ca/debu/STEVEweb/html/Phthiraptera.htm Länk/källa bild 1.

De är inte så stora, några mm kanske, men man kan se dem med blotta ögat. I alla fall i det stadiet då de äter på fjädrarna. Tydligen har de flera stadier, och de kan även suga blod och äta på huden. Men de lever på ytan och är inga kvalster.

http://www.themodernapprentice.com/diseases.htm Länk/källa bild 2.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: genomskinliga fjädrar??
« Svar #4 skrivet: 16 feb-11 kl 20:07 »
Blä vilka bilder!
Hon är piggare idag. Fattar inte varför hon inte har kryp synbart i pälsen?? Är de så jäkla små??
Det är i alla fall ingen spridning sen igår på fjäderfenomenet. Hoppas det är ett bra tecken.

Annars är hon lite smalare tycker jag, hon brukar vara en ganska stadig fröken. Kanske har hon inte orkat konkurera om maten på ett tag utan att jag märkt det :( Eller går de snabbt ner i vikt?
Hoppas några dagar med egen matskål och bur kan få henne på fötter igen. Hon är den äldsta hönen vi har tror jag, vet inte exakt hur gammal hon är men det är väl i vart fall en 5-6 år.

Själv undviker jag helst pulver och medeciner så långt det går när det inte är akut, men jag tackar för tippsen! 


 

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: genomskinliga fjädrar??
« Svar #5 skrivet: 23 feb-11 kl 18:04 »
Är det bara jag som tycker det låter som en normal ruggning ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: genomskinliga fjädrar??
« Svar #6 skrivet: 24 feb-11 kl 11:38 »
Kul med så mycket info!
Ja jag såg som sagt aldrig någon parasit på henne trotts att jag letade både mellan fjädrar och i hennes favvorede :/

Men hon var defenitivt medtagen och slö. Hon är en surhöna som ruvat i perioder hela vintern nästan, trots att hon inte lagt några ägg. När vi fick fågelloppori somras var det hon som blev medtagen då också eftersom hon var den som ruvade konstant! Också då fick jag sätta henne i egen bur, bada henne och ge henne massa gott. Så blev hon bra :P

Vet inte om hon ska få ha nå kycklingar i sommar dock, hon är int  intresserad av att vara mamma mer än 4 veckor som mest sen struntar hon i dem :/ (OT)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: genomskinliga fjädrar??
« Svar #7 skrivet: 19 mar-11 kl 14:10 »
Mina nyinköpta gula Orpington har den där gömhornsparasiten >:D, och det är inte lite heller! Det rusar omkring gulbruna små äckel runt kloaken på dom, och hönsen tappar fjädrar, har små sår på huvudena och skakar på huvudet hela tiden. Jävla skit! Ska åka till apoteket och se om jag kan få tag på något vettigt preparat, det där måste behandlas omedelbums >:(.

Ush! Själv kämpade jag hela sommaren mot hönsloppor, bara det var vidrigt! Var så biten vid slutet av sommaren så jag såg helt galen ut :/
Jag ar listat ut vad som är felet med min, tuppen sliter på henne :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 5 användare
xaelanar, GE202, Hantverkaren, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser