Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Blanda foder  (läst 1903 gånger)

Martina Mathiasson

  • Inlägg: 7
    • Dalsland
Blanda foder
« skrivet: 23 jan-21 kl 20:24 »
Jag ska få hem mina första kalkoner nu i maj och vill har det mesta klart, planerat och på gång men det jag funderar på är fodret. Har läst en del om att vissa använder sädblandningar mm men jag är väldigt intresserad över mer exakt vilken säd används, vilka vitaminer ska tillföras.
Mvh Martina (övriga kalkontips är också uppskattat

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Blanda foder
« Svar #1 skrivet: 23 jan-21 kl 23:20 »
Jag ska få hem mina första kalkoner nu i maj och vill har det mesta klart, planerat och på gång men det jag funderar på är fodret. Har läst en del om att vissa använder sädblandningar mm men jag är väldigt intresserad över mer exakt vilken säd används, vilka vitaminer ska tillföras.
Mvh Martina (övriga kalkontips är också uppskattat

Jag är också ny på detta men de månader jag haft mina kalkoner så har jag använt sädblandning blandat med värpkoncentrat. När de var kycklingar använde jag ett koncentrat som inte hade extra kalk i och det enda jag hittade då var jättedyrt men helt ekologiskt.

Anledningen till att jag använde det var att man kunde blanda det i olika förhållanden (procent) med tanke på deras ålder. Det fanns ett schema i broschyren. Då kunde jag också använda de olika blandningarna till olika arter (kycklingar, ällingar, kalkonkycklingar och gässlingar).

Min sädblandning är:

6 delar vete
6 delar korn
3 delar havre (ibland svarthavre)
1,5 delar majs
1,5 delar foderärtor

Detta blandar jag och har i en fodertunna och koncentratet i en annan. Som vuxna under värpperioden kommer jag ge hönsen

1 del sädblandning
1 del koncentrat

Till kalkonerna

4 delar sädblandning
6 delar koncentrat

Martina Mathiasson

  • Inlägg: 7
    • Dalsland
SV: Blanda foder
« Svar #2 skrivet: 25 jan-21 kl 19:56 »
Jag är också ny på detta men de månader jag haft mina kalkoner så har jag använt sädblandning blandat med värpkoncentrat. När de var kycklingar använde jag ett koncentrat som inte hade extra kalk i och det enda jag hittade då var jättedyrt men helt ekologiskt.

Anledningen till att jag använde det var att man kunde blanda det i olika förhållanden (procent) med tanke på deras ålder. Det fanns ett schema i broschyren. Då kunde jag också använda de olika blandningarna till olika arter (kycklingar, ällingar, kalkonkycklingar och gässlingar).

Min sädblandning är:

6 delar vete
6 delar korn
3 delar havre (ibland svarthavre)
1,5 delar majs
1,5 delar foderärtor

Detta blandar jag och har i en fodertunna och koncentratet i en annan. Som vuxna under värpperioden kommer jag ge hönsen

1 del sädblandning
1 del koncentrat

Till kalkonerna

4 delar sädblandning
6 delar koncentrat

Tack! Detta gav lite mer klarhet i hur jag kan tänka  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 4 användare
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser