Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: skalleperbowlhead skrivet 17 nov-17 kl 14:39

Titel: liten diesel
Skrivet av: skalleperbowlhead skrivet 17 nov-17 kl 14:39
hej på er. byggde för många år sen en "moped" med en hatzdiesel vilket funkade mkt bra o  drog löjligt lite brännsle. lurar nu på en 15 hk kinadiesel o hänga i min saab v4. nån som gjort nått likn o erfarenheter av drift? mvh sp
Titel: SV: liten diesel
Skrivet av: torbjorn skrivet 17 nov-17 kl 15:48
Den här tråden kanske kan ge en del idéer?
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=51040.0 (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=51040.0)
Titel: SV: liten diesel
Skrivet av: ville79 skrivet 17 nov-17 kl 16:20
15hk låter lite i en så pass tung bil som saaben? Jag skulle försöka få tag på en liten asiatisk bil istället om man nu ska lägga ner tid och arbete.
Titel: SV: liten diesel
Skrivet av: JohnA skrivet 19 nov-17 kl 22:05
15 hk i en Saab 96 borde räcka till 60-70 km/h (vindstilla och plan mark) och då tror jag original utväxling (3800 rpm @ 100km/h) kan vara ganska lagom för en svag diesel. Vad den lille motorn faktiskt orkar beror inte bara på dess effekt och utväxling, utan även cylindervolym/vridmoment. 15hk låter som ca 500cc...? Jag har en liten tvåcylindrig Kubota industrimotor på 600cc som ger 10-12 hk vid 3200rpm. Denna har jag haft en rad olika tankeprojekt för och det mest realistiska i nuläget är att sätta den i just en saabgurka.  :)

Tidigare hade jag en trehjulig MC-bil från 50-talet, ca 250kg med encylindrig bensinmotor på 200cc och 10hk. Marschade 70-80 km/h på plan mark i vindstilla efter att ha nött en stund. Har också haft Fiat 126, 600kg bil, 2-cyl 600cc/23hk. marschade omkring 100km/h. Tredje motorsvaga bilen var en Fiat 127 med "halverad" originalmotor (två kolvar urplockade) och den marschade 80-90 efter en stunds nötande med sina dryga 500cc/25hk på 700kg bil. Saaben är ännu tyngre, drygt 900kg (tjänstevikt) men å andra sidan har den nog lite bättre aerodynamik är fiatarna. Har man bara fått upp farten i en motorsvag bil kan hög vikt ofta vara en fördel på landsvägen.

Blir utväxlingen i V4-lådan för hög kan man prova lådan från tvåtakts "långnos" eller 95, de är också fyrväxlade men har lägre utväxling. Med en liten diesel på en eller två cylindrar finns också möjligheten att få plats med en kilremstransmission mellan motor och växellåda, och även kunna använda denna som koppling. På så vis blir det enklare att laborera med olika utväxlingar.

Slutligen finns olika rallyversioner på växellådorna med specialdrev som gör dem mer tätstegade. Kostar sannolikt en slant dock.
Titel: SV: liten diesel
Skrivet av: Skinfaxi skrivet 19 nov-17 kl 23:54
Kubota framställer ganska effektiva små motorer. Med dom bör du klarar dig strax under 2 liter per mil. Men varför slösa så mycket bränsle? Ju mindre den motorn är i relation till den vikt den ska flytta desto högre bli förbrukningen.

Sent from my Moto G (5) using Alternativ.nu mobile app (http://r.tapatalk.com/byo?rid=94475)

Titel: SV: liten diesel
Skrivet av: Skinfaxi skrivet 19 nov-17 kl 23:56
Vill du har bränslesnåla bilar med optimala motorer bör du köpa ett vw lupo 3l från årsmodell 2000 - 20004 eller en smart cdi. Båda har jag körd under 0,3 liter milen i verkligheten

Sent from my Moto G (5) using Alternativ.nu mobile app (http://r.tapatalk.com/byo?rid=94475)