Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordkällare - ventilation  (läst 970 gånger)

Lovisa Westerdahl

  • Inlägg: 1
Jordkällare - ventilation
« skrivet: 27 sep-23 kl 10:43 »
Min jordkällare har inte varit i bruk på länge vilket jag nu vill ändra. Har läst att ventilation för inluft ska vara lågt och för utluft högt. Dum fråga kanske,
men det är alltså inluftventilation vid ytterdörren man syftar på då?
Vid svalen så är det hål ovanför dörrarna,  borde dessa också sitta lägre eller spelar det nån roll?

I själva källaren finns takventil.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Jordkällare - ventilation
« Svar #1 skrivet: 27 sep-23 kl 17:29 »
Vet du om jordkällaren fungerade bra på den tiden då den användes? I så fall kanske det inte finns någon anledning att ändra på ventilationen.

Ett tips är att skaffa nån temperatur- och fuktloggningsklump som man kan läsa ur med t ex en mobilapp, för att hålla koll på hur temperatur och fuktighet verkligen håller sig i jordkällaren över hela året. Då kan man få bättre underlag för att avgöra om det är bra som det är eller om något måste göras till nästa säsong.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Jordkällare - ventilation
« Svar #2 skrivet: 27 sep-23 kl 21:19 »
Och så hänger det ju på vad man skall använda jordkällaren till hur ventilationen skall vara. Vill man ha det fuktigt eller torrare. Jag har min jordkällare som frostfritt utrymme där jag vill ha låg luftfuktighet, och för att få det var dag under årets växlingar så har jag satsat på avfuktare och minimal ventilation.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Jordkällare - ventilation
« Svar #3 skrivet: 28 sep-23 kl 10:34 »
Du får en bättre och sval jordkällare om du bara har ventilation högt. Kall luft är tung och "rinner" ut genom lågt sittande ventilation, dessutom är risken för att du får råttor och mus-påhälsning vid lågt sittande ventilation.
kretslopp

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Jordkällare - ventilation
« Svar #4 skrivet: 29 sep-23 kl 10:12 »
Jag har min jordkällare som frostfritt utrymme där jag vill ha låg luftfuktighet,
Vad är det du förvarar i din jordkällare ?
För både potatis och äpple är den optimala relativa luftfuktigheten 85-90%

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Jordkällare - ventilation
« Svar #5 skrivet: 29 sep-23 kl 23:32 »
Jag har framför allt frysar och ägg där, men hänger även kött där under hösten.

Har avfuktaren ställd på 50%, och det fungerar bra för både maskiner och kött. Det är under sommaren, och givetvis när man hänger in ett antal kroppar där, som avfuktaren får jobba. Rotfrukterna trivs inte där.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Jordkällare - ventilation
« Svar #6 skrivet: 03 okt-23 kl 20:04 »
Har läst att ventilation för inluft ska vara lågt och för utluft högt.

I själva källaren finns takventil.

Om du har en ventilations-öppning högt och en lågt, kommer luftflödets riktning vare beroende om yttertemperaturen är högre eller lägre än temperaturen i jordkällaren, samt temperaturskillnaden mellan golv och tak i jordkällaren.
 Ventilationen borde gå att stänga av för att undvika att få minusgrader i jordkällaren när det är kallt ute.
Med en termostatstyrd fläkt kan man oftast få den temperatur man önskar i jordkällaren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 3 användare (1 dolda)
skogskälla, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser