Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativt uppvärmnings system med vattenmantlad köksspis  (läst 10279 gånger)

sehjonk

  • Inlägg: 16
  • Lev väl
    • Halland
Hej
Vill kolla om det är någon som har bra ritningar alt förklaringar på hur de byggt upp sitt system kring vattenmantlad köksspis.
Skulle villja ha förslag på volym i acktankar osv. Har idag en värme pump med markslinga som fungerar förträffligt men skall bygga ut huset och kan inte fresta den befintliga pumpen hårdare än idag. I nybgget skall jag sätta två av de befintliga elementen för att förse det med en grundvärme  och  lägga ut vattenburen golvvärme  för att kunna värma på lite extra under vintertid. En tanke var oxå att koppla ihop systemen för att avlasta värmepumpen i mellanåt.Jag har tittat på spisarna som säljs via baltländerna men verkar vara tillverkade i Kroatien,någon som vill delge sin erfarenheter?
Mvh

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Alternativt uppvärmnings system med vattenmantlad köksspis
« Svar #1 skrivet: 08 mar-11 kl 16:32 »
Vattenmantlad köksspis... det låter som sån där uråldrig teknik, överförbränning där man omger eldstaden med kylande vatten. Det ger dålig förbränning, och är inte miljövänligt, bara gammeldags.

sehjonk

  • Inlägg: 16
  • Lev väl
    • Halland
SV: Alternativt uppvärmnings system med vattenmantlad köksspis
« Svar #2 skrivet: 08 mar-11 kl 17:16 »
Det var alltså inte åsikter om miljövänligheten eller effekten som jag önskade kommentarer om ,utan om det var någon som hade egna erfarenheter av ett dylikt system. Det är inte alltid enkelt att förklara vad man önskar att  tråden skall handla om. Att det inte är det ultimata i effektivitet och att det är gammaldags kan vara , men för mig är många gånger gammal beprövad teknik med få komponenter bättre än high tec och massa problem områden.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Alternativt uppvärmnings system med vattenmantlad köksspis
« Svar #3 skrivet: 08 mar-11 kl 21:04 »
Din fråga är alltså inte hur du skall få till ett bra, effektivt, långtidsfungerande värmesystem i köket, utan du söker mer bekräftelse på vad du redan bestämt dig för? Kör hårt, det blir nog bra!  :-X

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Alternativt uppvärmnings system med vattenmantlad köksspis
« Svar #4 skrivet: 08 mar-11 kl 21:24 »
Anders G har nog en dålig dag och kanske tandvärk eftersom han är så sur.

Jag har byggt ungefär ett sådant system som du funderar på men har igen värmepump.

Med ett befintligt system är det bäst/smidigast om man kan docka spisen mot en acctank som även värms av pumpen.
Beroende på förutsättningar så kan man behöva extern värmeväxlare eller köra pumpen på en slinga i tanken.

Vad har du ännu så länge för grejor?

Vidare kan, som du säkert noterat, konstateras att vissa modeller som säljs, främst via en välkänd estnisk hemsida, vara mer eller mindre kopior på Wamsler kökspannor. Utan att ha något med dom eller återförsäljaren att göra kan konstateras att Wamsler är bra och om det är kostnaden som avskräcker rekommenderar jag att du kikar runt på begagnat marknaden.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Alternativt uppvärmnings system med vattenmantlad köksspis
« Svar #5 skrivet: 08 mar-11 kl 21:53 »
En modern kökspanna ligger på ca 80% verkningsgrad enligt tillverkarnas uppgifter. Det är väl inte så pjåkigt jämfört med en vedpanna. Största nackdelen torde vara att den värmer upp köket vare sig man vill eller inte.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Alternativt uppvärmnings system med vattenmantlad köksspis
« Svar #6 skrivet: 10 mar-11 kl 00:17 »
Har ingen erfarenhet av kombinationen kökspanna -värmepump, men väl av halvmodern kökspanna med tillhörande acktank. Det fungerar utmärkt. Pannan är ansluten till tanken via en Laddomat 21, på samma sätt som vedpannor brukar anslutas. Jag föreställer mig att det inte är något problem att koppla in värmepumpen i samma tank, kanske gärna långt ner så den får arbeta med "kallt" vatten.

Det finns moderna kökspannor som är miljögodkända. Tillsammans med acktank antar jag att de är jämförbara med en vanlig vedpanna när det gäller utsläpp och verkningsgrad. En del av dem kan man också laga mat på/i, som bonus...

ca

  • Inlägg: 248
SV: Alternativt uppvärmnings system med vattenmantlad köksspis
« Svar #7 skrivet: 12 mar-11 kl 17:23 »
Har vattenmantlad pelletkamin, 15 kvm solf.  Hergom Lo8 kökspanna och en thermia modul v-pump som är inkopplad som fast kondensering. ( Då den monterades -82 fanns inte ens begreppet "flytande") V-pumpen är ställd på 38 grader och är mest en garant då det inte eldas. så det spelar mindre roll.Allt går emot 1500 liter ackumulatorvolym och fungerar med enkla termostater, dvs tänder man i kökspannan,eller att solen tittar fram, stannar pelletskaminen osv. För den som inte har möjlighet till nån större ack-tank kan kanske en Lohberger med pelletsmodul som automatiskt går in då det inte vedeldas, vara intressant. Pannan ger "bara" 6 kw till vattnet  och 3-5 kw till köket men räcker till de flesta hus och acktanken kan minimeras till 3-500 liter då energin redan finns lagrad i pelletsen

sehjonk

  • Inlägg: 16
  • Lev väl
    • Halland
SV: Alternativt uppvärmnings system med vattenmantlad köksspis
« Svar #8 skrivet: 12 mar-11 kl 21:19 »
Grymt !
Nu snackar vi  :)
Det är ett system liknande detta som jag strävar efter.
Jag har lite problem när det gäller höjden på ack tankarna , tänkte placera dem i mat källaren och har inte mer än 1,10m i höjd men 100m2 yta. Du har inte lite bilder på ditt system skulle vara jätte intresant.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Alternativt uppvärmnings system med vattenmantlad köksspis
« Svar #9 skrivet: 12 mar-11 kl 21:44 »
Varför kör du inte värmepumpen mot acktankar istället? Då går pumpen längre stunder med rätt arbetstemperatur. Vilket sparar pumpen.
Svenska värmepumpföreningen rekomenderar det.

Då värms tanken upp på dagen när det är varmare ute och sedan hjälper tanken till på natten när det blir kallare och värmepumpen inte räcker till.

Kompletera med en pelletskamin exempelvis som reserv eftersom du har en skorsten eller har tänkt skaffa en skorsten till spisen.
Då får du värme i kåken utan att vara hemma och elda hela tiden.

Annars så får du vänja dig vid att åka hem till en kall kåk efter jobbet på vintern.
Sen tar det några timmar innan den är varm igen.

Själva så har vi en miljövidrig vedpanna med 1800 liters tank och vedspis.
När det är riktigt kallt ute så måste vi elda morgon och kväll. Ändå är det ca 16 grader i kåken när vi kommer hem från jobbet.
Speciellt om det blåser ute eftersom kåken ligger mitt ute på slätten.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Alternativt uppvärmnings system med vattenmantlad köksspis
« Svar #10 skrivet: 23 mar-11 kl 21:31 »
Intressant tråd. Har inget att tillägga men, har liknande tankar på att komplettera vår bergvärmepump med acktank och kökspanna. Mest för att slippa köra elpatron när det kryper ner på minusgrader. Har också problem med takhöjd i utrymmet som är bäst lämpat att hysa en acktank.  ca 1,2 m i höjd men, ca 15 kvm golvyta.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Alternativt uppvärmnings system med vattenmantlad köksspis
« Svar #11 skrivet: 12 apr-11 kl 14:16 »
Fogarna på min skorsten behöver fyllas i.
Vad för slags bruk är bäst?
Den är murad i tegel med topp i betong, sent 30-tal.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser