Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter och bock tillsammans?  (läst 5340 gånger)

Denar

  • Inlägg: 26
    • Småland
Getter och bock tillsammans?
« skrivet: 17 apr-15 kl 16:17 »
Håller på att lära mig litemer om getter. Kan/bör man ha bocken tillsammans med getterna hela året, eller hur göra man? Jag har förstått att man måste skilja på getkillingar och bockar vid 3-4 månaders ålder. Men kan man ha bocken tillsammans med de vuxna getterna hela året?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getter och bock tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-15 kl 16:46 »
Lycklig könsseparatism är det bästa. Det räcker om getter och bockar får vara tillsammans under brunsten och därpå följande början av dräktigheten. Har en könsblandade flockar året om kommer getterna att få killingar två gånger om året, och det sliter alldeles för hårt på dem. (De flesta getter har inte läst den där boken där det sägs stå att getter enbart brunstar på hösten...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Denar

  • Inlägg: 26
    • Småland
SV: Getter och bock tillsammans?
« Svar #2 skrivet: 18 apr-15 kl 11:30 »
Lycklig könsseparatism är det bästa. Det räcker om getter och bockar får vara tillsammans under brunsten och därpå följande början av dräktigheten. Har en könsblandade flockar året om kommer getterna att få killingar två gånger om året, och det sliter alldeles för hårt på dem. (De flesta getter har inte läst den där boken där det sägs stå att getter enbart brunstar på hösten...)

Tack för svar.
Då innebär det att man måste ha ytterligare en bock eller ordna annat sällskap till bocken?

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Getter och bock tillsammans?
« Svar #3 skrivet: 07 jun-15 kl 09:10 »
Ja, under den tid bocken inte ska gå med getterna ska han ha sällskap. En lösning är att köpa ett par bocktvillingar som redan är vana vid varandra och låta kastrera (kirurgiskt) den ene. Då kan båda följas åt hela tiden. I annat fall får man hålla bocken på annat sätt och vänta på att någon av hans söner blir 3 mån och kan göra honom sällskap.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter och bock tillsammans?
« Svar #4 skrivet: 07 jun-15 kl 13:25 »
Men varför kastrera den ene tvillingen om de går bra ihop?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Getter och bock tillsammans?
« Svar #5 skrivet: 08 jun-15 kl 08:46 »
Att ha två okastrerade bockar bland en liten flock getter under brunsttiden kan vara mycket besvärligt. Man kan heller inte garantera vilken av bockarna som är far till killingarna.  Är den ene av bockbröderna kirurgiskt kastrerad (testiklarna borttagna) kan han gå med i flocken medan brorsan sköter betäckningen, även om han blir litet bryskt behandlad av bror sin under denna tid.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter och bock tillsammans?
« Svar #6 skrivet: 08 jun-15 kl 16:45 »
Man kan heller inte garantera vilken av bockarna som är far till killingarna.
Men är det så viktigt, om de är helsyskon?

... han blir litet bryskt behandlad av bror sin under denna tid.
Ja, just det.  Varför ska vi utsätta honom för det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Getter och bock tillsammans?
« Svar #7 skrivet: 10 jun-15 kl 09:47 »
Men är det så viktigt, om de är helsyskon?

Nej, inte om alla killingarna är avsedda för frysboxen. Men säljs de till liv vill säkert köparna veta vem fadern är och som säljare vill jag kunna garantera det - oavsett ras.  I t.ex. ett genbankssammanhang är allt annat oacceptabelt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter och bock tillsammans?
« Svar #8 skrivet: 11 jun-15 kl 10:10 »
Då får väl Trådstartaren fundera över vilken ambitionsnivå hän ska lägga sig på.  För min del kan jag lättare föreställa mig att den fertile bockbrodern råkar ut för något, och sen har man ingen bock kvar alls.  Lättare än att någon livdjursköpare skulle dyka upp, som jag vågar sälja mina älsklingar till.

  Ja, du Denar, det är mycket att fundera över innan man åker och skaffar sig en killing.  Vad är ditt syfte med att ha djuren, hur många vill du ha som mest, vad ska du göra med de övertaliga, hurudana och hur stora marker har du, vinterbostad ...

  Men det har du nog redan läst i andra trådar.  ;)   Och välkommen hit!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser