Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Badkar som vattenkälla - farligt?  (läst 1843 gånger)

Pernilla C.

  • Gäst
Badkar som vattenkälla - farligt?
« skrivet: 22 okt-09 kl 21:12 »
Har gått med i en fårförening som har ett badkar där fåren ska dricka, det är inbyggt och lite upphöjt men
det känns farligt med tanke på lammen när de står installade på våren.

Någon som varit med om att lamm gått och dränkt sig i ett badkar? Hur frostsäkert är ett badkar?

Mvh Pernilla

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Badkar som vattenkälla - farligt?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-09 kl 08:35 »
Nä, men hört att lamm har dränkt sig i vattenhinkar...

Jag hade aldrig haft ett badkar av två anledningar: För det första drunkningsrisken. För det andra - en enda lite fårskitskula innebär att ett helt badkar ska tömmas, göras rent och fyllas igen. Ett sånt slöseri med vatten!
Mina får är vana att få rent vatten och de är jättenoga med att vattnet ska vara rent. Gamla löv som legat i 2-3 dagar, eller daggmask i vattnet gör det genast odrickbart. (Hur fasen kommer masken upp i baljorna :o ????)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kajjsa

  • Inlägg: 162
    • Ångermanland
SV: Badkar som vattenkälla - farligt?
« Svar #2 skrivet: 23 okt-09 kl 10:49 »
Jag hade en tanke att vattna i badkar, men jag tycker att det verkar vara lite högt för fåren? Är karet fullt och fåren stora måste det ju funka, men hur går det med små får och halvfullt kar..?

Just nu har jag så få, så det funkar bra att vattna med hinkar. Men vad använder ni som har många får?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Badkar som vattenkälla - farligt?
« Svar #3 skrivet: 23 okt-09 kl 11:40 »
Jag använder svarta murarbaljor.
När lamningen kommer igång hänger jag upp hinkar tills lammen växt till sig lite.
 Har man riktigt många får och inte vill bara många hinkar är nog vattenkoppar det bästa alternativet.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Badkar som vattenkälla - farligt?
« Svar #4 skrivet: 23 okt-09 kl 15:50 »
Jag gör som Charlotte, enda nackdelen med murarbaljorna är färgen. Det är inte lätt att leta "fårkulor" utan pannlampa!

Jag råkade ut för att finullslamm drunknade i vattenhinkar. Nu har jag utelammning och då är vattnet inget problem. Det är nog snarast brist på utrymme som gör att lamm drullar i vattenbaljor.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Badkar som vattenkälla - farligt?
« Svar #5 skrivet: 24 okt-09 kl 21:49 »
Badkar är tål en del frysning om det är det du menar med frostkänslighet. Har aldrig varit med om att ett badkar fryst sönder. Däremot kan lammen dränka sig. Det brukar dock vara värst första tiden, de kan som sagt dränka sig i en hink. Men är karet lite upphöjt kan det funka
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Badkar som vattenkälla - farligt?
« Svar #6 skrivet: 25 okt-09 kl 02:17 »
När jag har badkar till lammungar brukar jag lägga stenar i det så att de lätt kan ta sig upp om de trillar i och ställa det lite på kant så att de kommer åt att dricka. Badkaret är såpass högt att tackorna inte skiter i det av misstag. I det avseendet är baljor och spannar värre.
snus? vad är priset på en pris?

Stadsbarn

  • Gäst
SV: Badkar som vattenkälla - farligt?
« Svar #7 skrivet: 25 okt-09 kl 14:00 »
Utomhus har vi murarhinkar/baljor som vi ställer i ett däck för att inte hinkarna ska kunna vältas ut.  (Vi har en tacka som älskar att stånga vattenhinkar)
Inomhus har vi "halva" hinkar som jag tror egentligen är för hästfoder. På dem sitter det böjda stålrör som gör att man enkelt kan hänga dem i fårgrindarna. De är lite dyrare men stabila och håller bra. Tidigare använde vi hinkhållare köpta från Siltbergs. Men de passar bara vanliga hinkar som lätt spricker och går sönder. Ett tag höll vi hela hinkindustrin under armarna....  ;D

lumpus

  • Gäst
SV: Badkar som vattenkälla - farligt?
« Svar #8 skrivet: 25 okt-09 kl 14:34 »
Utomhus har vi murarhinkar/baljor som vi ställer i ett däck för att inte hinkarna ska kunna vältas ut.  (Vi har en tacka som älskar att stånga vattenhinkar)
Inomhus har vi "halva" hinkar som jag tror egentligen är för hästfoder. På dem sitter det böjda stålrör som gör att man enkelt kan hänga dem i fårgrindarna. De är lite dyrare men stabila och håller bra. Tidigare använde vi hinkhållare köpta från Siltbergs. Men de passar bara vanliga hinkar som lätt spricker och går sönder. Ett tag höll vi hela hinkindustrin under armarna....  ;D



ahh bra tips!! sätta murarhinken i ett däck,tackar ska provas ;D

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Badkar som vattenkälla - farligt?
« Svar #9 skrivet: 27 okt-09 kl 12:12 »
Jag gör som Charlotte, enda nackdelen med murarbaljorna är färgen. Det är inte lätt att leta "fårkulor" utan pannlampa!

Jag råkade ut för att finullslamm drunknade i vattenhinkar. Nu har jag utelammning och då är vattnet inget problem. Det är nog snarast brist på utrymme som gör att lamm drullar i vattenbaljor.
Pannlampa är en strålande uppfinning nu när höstmörkret infinner sig. Jag har inte så fantastisk belysning i mina uthus så pannlampa är toppen.
Har vattenkopp till en del av mina djur och hinkar till de mindre grupperna. Och som du säger så är pannlampan bra för att hitta "fårpyllor" i vattnet.
Däremot har jag aldrig haft några lamm som har dränkt sig varken i hinkar eller i baljor. Det händer trots allt att lammen gör av med sig på ställen som man inte hade räknat med innan det hände. Jag hade ett lamm som lyckades hänga sig en foderhäck.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Badkar som vattenkälla - farligt?
« Svar #10 skrivet: 27 okt-09 kl 15:11 »
Har haft flera som gjort det. Det var ett år bara, undrar om det var ärftligt ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Badkar som vattenkälla - farligt?
« Svar #11 skrivet: 30 okt-09 kl 21:55 »
Tror inte lammdränkning är ärftligt. Men  jag hörde någonstans att det kunde röra sig om en brist gör  att även små lamm söker sig till vatten.

De dricker väl normalt annars det mesta av sitt vätskeintag på mamma. Man kan väl tänka sig samma beteende om de inte får di så det räcker också.

Hände ett par gånger i början av karriären. Lärde mig,. Hänger hinkar i boxar och har lite högre kanter på kar och så.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 4 användare
Slowfox, Sundance, skogskälla, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser