Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktande gårdshund  (läst 69391 gånger)

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #120 skrivet: 05 dec-11 kl 11:00 »
En boskapsvaktare "ligger inte ensam" om natten, det är då den jobbar! Det är något den ser seriöst på. Att låta den ligga inne då är djurplågeri. Du motarbeter dens egna instinkter.
Hunden behöver något att vakta, djur eller människor. ...De boskapsvaktande raserna är väldigt självständiga och behöver inte ständigt sällskap. De behöver en uppgift. De klarar lätt att vara ute året om förutsatt att de har ett isolerat utrymme att söka skydd i.
Så vill man ha en trygg självständig boskapsvaktare/gårdshund ....

Är du säker? Jag siktar mot att uppfostra en sådan här självständig hund, som inte är ängslig och känner sig övergiven bara för att han inte ligger vid husses fötter jämt. Jag får mycket mothugg i den åsikten. En av de få som tycks hålla med mig nu är hunden själv.
Jag har börjat träna honom lekfullt redan vid 4 månaders ålder - är det för tidigt, tycker du?

Sebastian

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #121 skrivet: 05 dec-11 kl 11:08 »

Är du säker? Jag siktar mot att uppfostra en sådan här självständig hund, som inte är ängslig och känner sig övergiven bara för att han inte ligger vid husses fötter jämt. Jag får mycket mothugg i den åsikten. En av de få som tycks hålla med mig nu är hunden själv.
Jag har börjat träna honom lekfullt redan vid 4 månaders ålder - är det för tidigt, tycker du?

Sebastian

Hon skriver "Så vill man ha en trygg självständig boskapsvaktare/gårdshund så är det lämpligt att skaffa hundar som är avlade för det."

Har du det? En ras eller en blandras som är lämpad för det? Jag har sett hatet i din tråd, och jag finner det oproportioneligt och illa, men det började med att du under inga som helst omständigheter var villig att lyssna på andras råd. Jag hoppas och tror att det går jättebra för dig och din hund, men med den blandningen kommer det att krävas mycket jobb, och du har några veka raser i den där blandningen, och det är viktigt som fan att komma ihåg.

Jag har träffat gårdshundar som mått jättebra, och andra som mått skit. Mycket ligger i rasen, aveln.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #122 skrivet: 05 dec-11 kl 14:01 »
Tibetansk mastiff
Landseer
Broholmer
(Leonberger)
St Bernhard
Bernern Sennen
Pyreneer

Maremmano abrozzese
Anatolisk herdehund
Kavkazskaja ovtjarka
Mastín espanol
Pyreneisk mastiff
Sredneasiatskaja ovtjarka           låter lämpliga också


En till till listan  Cao da Serra da  Estrela  (Estrela Mountaindog)   En portugisisk herdehund. http://www.caoplaton.com/estrela/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=5&id=20&Itemid=44
« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 14:03 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #123 skrivet: 05 dec-11 kl 14:23 »
Hon skriver "Så vill man ha en trygg självständig boskapsvaktare/gårdshund så är det lämpligt att skaffa hundar som är avlade för det."

Har du det? En ras eller en blandras som är lämpad för det?
Jag iaktar honom dagligen, svårt att säga ännu.
Ännu ung.

...att du under inga som helst omständigheter var villig att lyssna på andras råd.
Ooh, eller, om du visste vad du pratade om skulle de se att jag i det här fallet lyssnat mycket noga, och blandat in andras erfarenhet i relationen till "min" hund. Men många tycka ha andra typer av hundar och då är råden inte lika mycket värda.

Jag hoppas och tror att det går jättebra för dig och din hund, men med den blandningen kommer det att krävas mycket jobb,
Tack, och han har min fulla uppmärksamhet och andra här på gården hjälper också till.

Sebastian

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #124 skrivet: 05 dec-11 kl 14:41 »
Sebastian, vad är jag säker på?
Att börja träna vid 4 mån. ålder låter sent? Mina sätts i arbete vid 8v. De kommer aldrig in i huset.

Nu vet jag ju inte vad för ras du har iofs? Men det var väl inte en boskapsvaktare? Men att fostra en lugn och trygg hund är väl toppen. trivs den med att vara ute självständigt också är det ju inga problem?

Jag kan förstå en viss frustration vad gäller råd och tips om hundar. Drabbades ofta av det med mina boskapsvaktare i början. Folk förstod inte att de är ganska olika vanliga sällskapshundar i psyke och sätt. Det är ju deras styrka.

pålle

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #125 skrivet: 05 dec-11 kl 14:54 »
Sebastian, vad är jag säker på?
Att börja träna vid 4 mån. ålder låter sent? Mina sätts i arbete vid 8v. De kommer aldrig in i huset.

Nu vet jag ju inte vad för ras du har iofs? Men det var väl inte en boskapsvaktare? Men att fostra en lugn och trygg hund är väl toppen. trivs den med att vara ute självständigt också är det ju inga problem?

Jag kan förstå en viss frustration vad gäller råd och tips om hundar. Drabbades ofta av det med mina boskapsvaktare i början. Folk förstod inte att de är ganska olika vanliga sällskapshundar i psyke och sätt. Det är ju deras styrka.
Men Birgit dina hunar som sätts i arbete fostras ju av andra hundar och dom är ju med  fåren
 så är dom ju aldrig ensamma då dom har fåren   ja ser en klar skillnad ELLER?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #126 skrivet: 05 dec-11 kl 15:50 »
Men Birgit dina hunar som sätts i arbete fostras ju av andra hundar och dom är ju med  fåren
 så är dom ju aldrig ensamma då dom har fåren   ja ser en klar skillnad ELLER?
Ja, dom boskapsvaktandehundarna sätts ju till fåren eller föds hos fåren för att präglas på får och bli medlem i fårflocken.
 Dom sätts inte ut ensamma på en gård som valpar för att fatta egna beslut och få pisk när dom vistas bland hönsen som jag antar är en del av vad cebastians valp ska vakta?
« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 15:54 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #127 skrivet: 05 dec-11 kl 16:06 »
Ja, dom boskapsvaktandehundarna sätts ju till fåren eller föds hos fåren för att präglas på får och bli medlem i fårflocken.
 Dom sätts inte ut ensamma på en gård som valpar för att fatta egna beslut och få pisk när dom vistas bland hönsen som jag antar är en del av vad cebastians valp ska vakta?
Men hur ska han lära sig det om han ite får rätt hjälp då betvivlar ju att cebastians valp kan klara på egen hand då det inte finns en äldre hund som kan visa han  var skåpet ska stå  och lika så ge valpen trygghet .

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #128 skrivet: 05 dec-11 kl 16:14 »
Men hur ska han lära sig det om han ite får rätt hjälp då betvivlar ju att cebastians valp kan klara på egen hand då det inte finns en äldre hund som kan visa han  var skåpet ska stå  och lika så ge valpen trygghet .
Nej, det tror inte jag heller...
Men det är en lite annan sak med småvalparna som sätts ut till djuren dom ska vakta... (om jag fattat rätt när min kompis med hund och alpacka förklarat)....
Hunden är liten och ska präglas på dom djur den ska leva med och inte på människor.
En åttaveckors valp behöver en flock och tyr sig då till djuren och den kan förmodligen inte göra så stor skada heller... Gör den nåt dumt hutar djuren i flocken åt den, för hunden är Inte flockens ledare, tvärtom ska den vara en underlägsen "vaktmästare".
Men man kan ju inte kräva att den ska försvara flocken när den är åtta veckor, den bara lär sig var den hör hemma. Så sa hon i alla fall...
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #129 skrivet: 05 dec-11 kl 16:24 »
Nej, det tror inte jag heller...
Men det är en lite annan sak med småvalparna som sätts ut till djuren dom ska vakta... (om jag fattat rätt när min kompis med hund och alpacka förklarat)....
Hunden är lite och ska präglas på dom djur den ska leva med och inte på människor.
En åttaveckors valp behöver en flock och tyr sig då till djuren och den kan förmodligen inte göra så stor skada heller... Gör den nåt dumt hutar djuren i flocken åt den, för hunden är Inte flockens ledare, tvärtom ska den vara en underlägsen "vaktmästare".
Men man kan ju inte kräva att den ska försvara flocken när den är åtta veckor, den bara lär sig var den hör hemma. Så sa hon i alla fall...
Ja det för stå ja men ja förstår inte hur en 4månaders valp ska fatta att han inte får rör hönsen  karen har väll inte ögon i nacken häller han måste väl göra annat än att ha koll på valpen  dess utom så är dom ju instängda på nätterna så då får ju valpen vara ensam i alla fall  ja får det inte att bli logiskt i vart fall .

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #130 skrivet: 05 dec-11 kl 18:58 »
Ja, dom boskapsvaktandehundarna sätts ju till fåren eller föds hos fåren för att präglas på får och bli medlem i fårflocken.
 Dom sätts inte ut ensamma på en gård som valpar för att fatta egna beslut och få pisk när dom vistas bland hönsen som jag antar är en del av vad cebastians valp ska vakta?
Sluta snacka skit CHARLOTTE!

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #131 skrivet: 05 dec-11 kl 19:02 »
Ni som har vakt och/eller vallhund.
Jag förstår att det inte går så lätt att kombinera.
Jag är mycket nyfiken på hur min Collie/labrador/laika/schäfer kommer reagera om han sätts in en fårhage.
Jag har också förstått att min hund inte kommer kunna lära sig vall av en äldre vallhund, eller?

Sebastian
Vars hund numera förstår att han inte ska gå in i hönsgården och hittils inte ätit några höns trots att han ofta är ensam med dem (alla är frigående). Något har fungerat.

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #132 skrivet: 05 dec-11 kl 19:10 »
Hur menar du cebaztian med vallning?
Med de raserna du har i din hund antar jag att du förstår att det är ytterst liten chans att få en vallhund?
Vi har en aussie och en BC för fösning och vallning av våra djur och en rottis som gårds/vakthund. Enklare att köpa en renrasig hund o få den att passa för sin uppgift än att chansa vad som slår igenom i en blandras. Kan vara svårt nog att få en bra hund med önskade egenskaper i en renrasig.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #133 skrivet: 05 dec-11 kl 19:20 »
Renrasig eller inte är upp till var och en, jag har ingenting emot blandraser, men håller med om att kombinationen jakt-vall i 99,99 fall av 100 ger en riktigt jävla kass (i bästa fall) vallhund.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #134 skrivet: 05 dec-11 kl 19:44 »
Citera
Jag är mycket nyfiken på hur min Collie/labrador/laika/schäfer kommer reagera om han sätts in en fårhage.
Vill du att den ska uppföra sig, likt med hönsen, så sätts den inte in i en fårflock, för får fåren panik så har du en hund som jagar får!
Du presenterar hunden för fåren under ordnade former och ser till att hunden beter sig lugnt och fint.

Pålle, det går mycket bra med en 8 veckors valp utan vuxna hundar också, de fostras i början till stor del av fåren. Du, som människa är med och rättar hunden om den försöker sig på dumheter. Men det är klart enklare att få en fungerande vuxen om den lärts upp av en fungerande hund.

Problemet när det finns jaktanlag i en hund är att det lätt slår över till jakt om djuren den umgås med panikar. Jag har heller inget emot blandisar, men tycker det är bättre att hålla sig till en typ av hund exempelvis vall+ vall, jakt + jakt eller två boskapsraser. Då vet man ändå ganska säkert vilka egenskaper man kan förvänta sig.

pålle

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #135 skrivet: 05 dec-11 kl 19:59 »
[quote author=Birgit link=topic=21130.msg1134890#msg1134890 date=13231106

Pålle, det går mycket bra med en 8 veckors valp utan vuxna hundar också, de fostras i början till stor del av fåren. Du, som människa är med och rättar hunden om den försöker sig på dumheter. Men det är klart enklare att få en fungerande vuxen om den lärts upp av en fungerande hund.
[/quote]Ok men då har den ju i alla fall trygg het i får flocken så den är ju aldrig ensam tills den har mogna till sig och tar över skydds frågan  till skillnad från TS hund .

Sussilo

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #136 skrivet: 05 dec-11 kl 20:07 »
Problemet när det finns jaktanlag i en hund är att det lätt slår över till jakt om djuren den umgås med panikar. Jag har heller inget emot blandisar, men tycker det är bättre att hålla sig till en typ av hund exempelvis vall+ vall, jakt + jakt eller två boskapsraser. Då vet man ändå ganska säkert vilka egenskaper man kan förvänta sig.

Instämmer!

 

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #137 skrivet: 05 dec-11 kl 20:12 »
Ok men då har den ju i alla fall trygg het i får flocken så den är ju aldrig ensam tills den har mogna till sig och tar över skydds frågan  till skillnad från TS hund .
Ja, det var det jag försökte förklara, men det vara bara skitsnack...
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

  • Gäst
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #138 skrivet: 05 dec-11 kl 20:16 »
Ja, det var det jag försökte förklara, men det vara bara skitsnack...
Ok lite missuppfattning där då :)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vaktande gårdshund
« Svar #139 skrivet: 05 dec-11 kl 20:19 »
Citera
Collie/labrador/laika/schäfer

Finns ju lite raser med liknande genetik där men så beror det ju hur stora skvättar det är av varje och hur det slår igenom. Känns som en trisslott men skulle mycket väl kunna bli en bra hund.
Om den presenteras för fåren i tid (i morgon förmiddag eller så) behöver det inte bli några problem. Visst kommer det att ta tid och krävas rätt ledning, men jag tror inte man kan säga något kategoriskt. Det är lika viktigt att den känner sig trygg med fåren, tryggare än utan dom.
Kanske cebaztian skulle sova med både får och valp som huvudkudde några veckor? ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, eremit1, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser