Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara spannmål länge  (läst 7692 gånger)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
Förvara spannmål länge
« skrivet: 13 jan-21 kl 20:06 »
Hej. jag är typ helt novis så jag tänkte det är bäst att fråga de som kan  ;D jag tänkte köpa hem lite så att jag kan mala ock baka. spannmål kan ju förvaras i princip hur länge som helst har jag hört. gäller det all slags spannmål? tänkte först o främst köpa hem vete, råg, havre o korn.

ska man hälla upp det i en lufttät behållare eller bara förvara det i papperssäck? ska de stå torrt o svalt eller klarar de sommarvärmen inomhus?

 vad har ni för erfarenheter? :)
var köper man av bra kvalité?

så många frågor   Yess
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #1 skrivet: 13 jan-21 kl 20:45 »
ock  vad är skillnaden på spetsad ock ospetsad ?

mvh J
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #2 skrivet: 13 jan-21 kl 21:16 »
ock  vad är skillnaden på spetsad ock ospetsad ?

mvh J

Spetsad spannmål = grodden borttagen från kärnan.
Ospetsad spannmål = grodden sitter kvar = grobar kärna.

Mig veterligen spetsar man främst för att bibehålla smak/förhindra att fettet härsknar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #3 skrivet: 13 jan-21 kl 21:27 »
aha då förstår jag. tack :)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #4 skrivet: 15 jan-21 kl 08:57 »
Bästa förvaring för mindre mängd säd är texstilsäck, som bara är fylld till 2/3 delar. För då kan du vända runt säckarna ett par gånger i månaden. Det behövs för säden är levande och när den andas bildas fukt, som om dem inte rörs om, gör att den blir dålig. Vid förvaring på golv behöver den skyfflas om regelbundet. Vid förvaring i silos blåsrer man luft igenom säden.
kretslopp

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #5 skrivet: 15 jan-21 kl 22:11 »
ok, bra att veta. hur funkar det om man har det i lufttäta glasburkar?
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #6 skrivet: 16 jan-21 kl 10:20 »
Fukt från sädeskornen avgår under lagringen, så om man har den i lufttäta burkar kommer den förmodligen att mögla.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #7 skrivet: 16 jan-21 kl 10:36 »
Jag förvarar i trälådor som är lätta att röra runt i. Det blir musfritt också. Glasburkar blir för tätt. Tänk på att du kan behöva blanda ut ditt mjöl med lite vetemjöl när du bakar.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #8 skrivet: 16 jan-21 kl 14:55 »
Plastspannar och plastsäckar är också dåligt. Eftersom det bildas kondens i dom, vilket gör att det möglar.
kretslopp

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #9 skrivet: 16 jan-21 kl 21:51 »
ok då har jag koll på det :) vad har ni mer för tips?
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

 

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
Förvara spannmål länge
« Svar #10 skrivet: 17 jan-21 kl 09:02 »
Har du malt och bakat av tidigare?
Annars kanske det är bäst att prova innan du köper mycket.
Surdegsbröd eller jästbröd?
Hur som helst så är det roligt att testa sig fram.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #11 skrivet: 17 jan-21 kl 19:35 »
Vadförsorts kvarn har du att mala på?
kretslopp

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #12 skrivet: 17 jan-21 kl 19:45 »
jag har malt lite o bakat med o utan jäst. japp kul att testa

jag har en handvevad gjutjärns kvarn från 50 talet samt en mockmill elektrisk modern kvarn för att finmala på.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #13 skrivet: 18 jan-21 kl 09:05 »
En bra inspiration för många, att mala och baka själv. Om du ska ge ett gott råd till andra som vill försöka, hur är det bäst att göra.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #14 skrivet: 18 jan-21 kl 23:47 »
Havren håller väl sig inte god så där värst länge eftersom den är fet-oxiderar. Rostar man inte den för att få den att hålla länge?

Om spannmålen är tillräckligt torr håller den. Men det är inte alltid vädret är gynnsamt och mäter man inte kan torkningen bli för klen. Väderomslag kan även få torr säd att mögla.

Men har du spannmålen inomhus så torkar den med marginal under den procent där det möglar.


Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #15 skrivet: 19 jan-21 kl 12:22 »
jag har min korn till hönsen i en ibc tank, lite otät vid ventilen i botten och inte locket helt åtskruvat men inte märkt någon mögel på ca 5år, ny laddning varje år.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #16 skrivet: 19 jan-21 kl 15:24 »
Havren håller väl sig inte god så där värst länge eftersom den är fet-oxiderar. Rostar man inte den för att få den att hålla länge?

Som sagt, där har du orsaken till att den spetsas.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #17 skrivet: 19 jan-21 kl 16:24 »
Jag har också spannmål i täta plåtfat, IBC, storsäck mm, men ett år låg fukthalten för högt, så då fick det ligga på loggolvet och torka under ösning. Det blir ett otäckt gift när spannmål möglar, så det vill man absolut undvika.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #18 skrivet: 23 jan-21 kl 22:23 »
Jag har också spannmål i täta plåtfat, IBC, storsäck mm, men ett år låg fukthalten för högt, så då fick det ligga på loggolvet och torka under ösning. Det blir ett otäckt gift när spannmål möglar, så det vill man absolut undvika.

ok bra att veta. vad ska det vara för torrhalt på spannmålen för att den inte ska mögla då? o hur mäter man den?

jag har kollat på en del preppers som sparar spannmål i påsar, bunkar, hinkar mm. en föreslog att man kunde ha bitar av träkol i för att dra åt sig e v fukt. samt att de lade i syreabsorbenter.  ;)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Förvara spannmål länge
« Svar #19 skrivet: 23 jan-21 kl 22:28 »
kan man på något enkelt sätt torka spannmålen lite extra ? typ bre ut det i köket några dagar eller torka i ungen?
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 7 användare (3 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser