Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur har ni råd?  (läst 16906 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur har ni råd?
« Svar #40 skrivet: 21 feb-10 kl 00:45 »
Ja, det är ju det att du räknar på 6% ränta, det gör inte jag. Sorry. Dessutom räknar jag numera på 350 000, eftersom det är min nuvarande skuld. Då blir min månadskostnad betydligt lägre.

Spelar ingen roll. Om man räknar på att man ska bo en hel livstid är det nästan alltid billigare att äga än att hyra, det är det som är det väsentliga. Och är man duktig på att renovera kan man definitivt göra bostadskarriär genom att flytta ett antal gånger, om man vill det. Ett bra sätt att få råd att bo som man vill.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Hur har ni råd?
« Svar #41 skrivet: 21 feb-10 kl 09:19 »
Det går att bo på landet med mycket litet pengar men man ska nog vara realist speciellt om man räknar med boende inom 3-5 mil från en större stad. Önskan att äga en liten (häst-)gård är stark även hos de med mycket pengar. Jag ock min fru har ganska välbetalda heltidsjobb och hade en rejäl slant efter att sålt villan vi haft i tjugo år. Trots det så fick vi söka oss tre mil ut från den mellansvenska stad där vi jobbar för att ha råd med en gård. Stora lån, dryga pendlingsavstånd uppvägs av livskvalité med egna höns och hästarna inom synhåll.

Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet, är att starta med en stor!

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Hur har ni råd?
« Svar #42 skrivet: 21 feb-10 kl 09:23 »
Jag håller inte med Hundens Husse om att husets värde är ett fiktivt värde.

I så fall är min pensionsförsäkring också ett fiktivt värde (jag vet ju aldrig om jag ens hinner använda de pengarna).

Mitt långsiktiga sparande 'är också ett fiktivt värde tills den dag jag tar ut pengarna.

Det spelar ingen roll att de i den bemärkelsen är fiktiva. De kan när som  helst (utom pensionssparandet då) omsättas i reda pengar om en kris drabbar mig och min familj.

Att jag för 5 år sedan inte ägde något hus alls och nu äger ett halvt, beror inte på att jag betalat av halva skulden. Det beror på att husets värde fördubblats på fem år (till viss del beroende på krafitkgt stigande efterfrågan i området, till viss del beroende på stora renoveringar och tillbyggnader som bekostats kontant).

Att jag måste sälja huset för att få ut pengarna är ju inte så konstigt. Det ligger i ägandets natur. Min antika byrå får jag inte heller några pengar för förrän jag ffaktiskt säljer den - det betyder ju inte att den inte är värd någonting.

OM jag behöver pengar kan jag sälja min antika byrå. OM jag får för mig att jag absolut vill bo lånefritt kan jag sälja mitt hus och köpa ett billigare. På så sätt skulle jag ha nått mitt lånefria sparande betydligt mycketr snabbare än de sätt som föreslaqgits här...och jag har bott i ett hus (inte ett hyresrum) under tiden.

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Hur har ni råd?
« Svar #43 skrivet: 21 feb-10 kl 10:12 »
Bullerbybo: Men ett boende är ju betydligt mindre likvidt än vad t.ex. din antika byrå, eller det man har på ett fondkonto, är. Dels så måste du skaffa dig något annat boende, och dels så måste någon vilja köpa ditt nuvarande för åtminstone ungefär det som du begär. Bankmedel, oavsett om det är sparpengar på bankkonto, fondandelar eller börsnoterade aktier, har alltid (möjligen undantaget fonder som inte handlas dagsvis) ett exakt nuvärde som med relativ lätthet kan omsättas i kontanter utan att man behöver köpa något annat istället. Säljer du din byrå så kan du förmodligen i alla fall klara dig utan den, och om inte så kan man hitta ersättare förmodligen betydligt billigare än vad du skulle få för den.

Jag kanske är en smula udda :) men jag ser inte en bostad primärt som en investering, utan primärt som någonstans att bo. Lyckas man pricka rätt i typ av boende och geografiskt så kan den mycket väl stiga i värde men har man otur så kan värdet också stagnera eller t.o.m. sjunka. Vad kommer t.ex. att hända med de bostadspriser vi ser idag, och den utveckling som varit de senaste åren, när räntan höjs? Reporäntan kan ju knappast ligga kvar på 0,25% för all framtid. Helt plötsligt kommer det vara betydligt färre som har råd att ta sådana lån som behövs för att med en i kronor räknat rimlig kontantinsats köpa sitt boende, i synnerhet i de största städerna. Om man söker sig utanför de större städerna så är det ofta ett eller några få företag som är stora arbetsgivare i regionen, vad händer med bostadspriserna om något av dessa lägger ner eller flyttar verksamheten?

Sen hävdar jag fortfarande att det är skillnad på bostadens värde vid försäljning idag (som kan öka med tiden) och skulden till banken (som om man bara betalar räntan inte minskar).
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Hur har ni råd?
« Svar #44 skrivet: 21 feb-10 kl 13:42 »
Jag hör att du inte är van att handla med antikviteter.

Det finns absolut inget mer stabilt i värdet på en antik byrå än på ett hus. Det kan öka eller minska på grund av en mängd olika saker och man kan aldrig veta exakt hur mycket man får vid en försäljning. Men det går att göra en ungefärlig bedömning av vilket värde den representerar ändå.

Att en sak inte är värd något eftersom man inte får ut pengarna förrän man säljer är ett absurt påstående. Självklart kan man inte sälja något och ha det kvar. Om du köpte en bil för 100 000 kontant förra veckan, anser du då att den inte längre är värd något? Jag skulle själv säga att den fortfarande har ett värde av 100 000 TROTS att du inte får igen pengarna såvida du inte säljer bilen. Jag skulle till och med kunna göra en hyffsat träffsäker kalkyl över i vilken takt din bil kommer att minska i värde och vad den kommer att vara värd vid olika tidpunkter.

Jag uppmanar inte någon till att spekulera i fastigheter. Men prisökningen ÄR en parameter att ta med i beräkningen när man funderar över vad som är bäst av att spara resp. låna till en bostad. Försöker man spara till en bostad i en kommun med stadigt stigande bostadspriser kommer priserna öka så mycket under spartiden att man går minus jämfört med om man köpt ett hus och ägt det under samma tid för att sedan sälja och köpa ett mindre hus för vinsten.

I många områden i Sverige ökar inte huspriserna något alls och då kan man lungt spara ihop till huset istället för att låna. En förutsättning är dock att man under spartiden har en hyra som är lägre än vad räntan på lånet skulle ha varit under samma tid.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Hur har ni råd?
« Svar #45 skrivet: 21 feb-10 kl 13:50 »

Kan inte låta bli att kommentera detta fåniga påstående "om du säljer huset måste du fortfarande ha någonstans att bo".

Om jag säljer min byrå, måste jag fortfarande ha någonstans att lägga kläderna, eller hur? Eller också får jag väl skaffa en garderob istället.

Om jag säljer mitt hus idag för 2,5 miljoner så måste jag givetvis först betala av min skuld på 1,3 miljoner till banken. För de 1,2 mille jag får över köper jag antingen en rar torpstuga i Latorp för vinsten och lever glad och skuldfri tills dödsdagar

Eller också hyr jag mig kanske ett radhus av ÖBO tvärs över åkrarna och köper tuggummi för resten av pengarna.

Men det finns ju oavsett ingen lag som säger att man promt måste köpa ett lika dyrt hus som man hade innan, och därmed aldrig kan realisera tillgångarna från en fastighet.

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Hur har ni råd?
« Svar #46 skrivet: 21 feb-10 kl 14:10 »
Nej, det finns ingen lag som säger att man måste köpa ett dyrare boende bara för att man säljer sitt nuvarande, men dels så är det många som gör just det, och dels så lär man inte hitta ett likvärdigt boende (inom samma region) till markant lägre pris. Så då återstår möjligheten att bryta upp och flytta till en helt annan region, vilket inte alltid är ett realistiskt alternativ.

Apropå byrå så finns det enkla att köpa nya för några hundralappar och uppåt (Ikeas "Kullen" t.ex.) så även om jag inte vet vad det är för byrå du har och vad du skulle kunna tänkas få för den så kan du förmodligen få tag i en annan som åtminstone rent praktiskt är likvärdig för betydligt mindre pengar.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Hur har ni råd?
« Svar #47 skrivet: 22 feb-10 kl 23:24 »
Nej, det finns ingen lag som säger att man måste köpa ett dyrare boende bara för att man säljer sitt nuvarande, men dels så är det många som gör just det, och dels så lär man inte hitta ett likvärdigt boende (inom samma region) till markant lägre pris. Så då återstår möjligheten att bryta upp och flytta till en helt annan region, vilket inte alltid är ett realistiskt alternativ.

Apropå byrå så finns det enkla att köpa nya för några hundralappar och uppåt (Ikeas "Kullen" t.ex.) så även om jag inte vet vad det är för byrå du har och vad du skulle kunna tänkas få för den så kan du förmodligen få tag i en annan som åtminstone rent praktiskt är likvärdig för betydligt mindre pengar.

Möjligen med undantag för storstäderna finns det nästan alltid, liksom för byrån, billiga alternativ om än inte på ikea. Det brukar gå att hyra något litet krypin i studentrumsstorlek el dyligt för en relativt blysam peng, om man är beredd att gå ner kraftigt i boendestandard.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hur har ni råd?
« Svar #48 skrivet: 23 feb-10 kl 07:43 »
Tja man kan jämföra olika saker.  Om ett hyrkyffe till rum med kokplatta (som var mitt första boende utanför föräldrahemmet) ska jämföras med ett större hus eller liten gård, blir det endast möjligen bostadskostnaden som jämförs till kyffets fördel, men i övrigt är det inte jämförbart.  Alla hushåll är (ännu) inte singelhushåll.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur har ni råd?
« Svar #49 skrivet: 23 feb-10 kl 07:50 »
Och även om man är singelhushåll är lägenheten dyrare på lång sikt än ett hus eller liten gård, om man bara letar upp ett där bostadsytan inte är avsedd för familj, eftersom det är få som vill bo i de husen. Själv bor jag i ett hus som byggdes av en ensamstående man när hans bror med familj tog över familjehemmet. Bara ett sovrum, och ingen direkt möjlighet att skapa fler sovrum, om de inte får vara genomgångsrum. Alltså är inga familjer intresserade, vilket ger ett lågt pris. Stor tomt fick jag på köpet, och möjligheter finns att arrandera billigt i närheten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hur har ni råd?
« Svar #50 skrivet: 23 feb-10 kl 07:57 »
Få bor väl ihyses med kokplatta, det torde nog vara billigast, men bara det.  Det finns avgifter i samband med ägande, såsom soptömning, slamtömning, fastighetsavgift och underhåll.
(Kanske inte så många (förutom någon student) som vet vad inneboendeboende är idag)

Men det går naturligtvis inte att jämföra ett inneboende med ett hus.
En rättvisare jämförelse är ju minst att jämföra med en lägenhet, som i de allra flesta fall kostar mer ilängden.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser