Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blöt mark och getter  (läst 1336 gånger)

ojniemin

  • Inlägg: 46
Blöt mark och getter
« skrivet: 25 mar-09 kl 07:37 »
Jag tänte ha två dvärggetter till sommaren och kommer att bygga en inhägnad på ca 2000kvm, förmodligen delat i två delar. En del av området är blöt mark en stor del av året. Det var en bekant som sa att getterna kan få nån klövsjuka för det. Stämmer det? Man skulle ju tro att de kan själv avgöra var de kan gå och var de inte kan gå, eller?

Hur skyddar man träd lämpligast så att varken trädet eller getterna tar skada? Det finns några träd i hagen som jag inte vill att getterna ska ge sig på.

ojniemn

 

Sandshult

  • Inlägg: 48
    • Östergötland
    • www.dvargget.se
SV: Blöt mark och getter
« Svar #1 skrivet: 30 mar-09 kl 09:56 »
Hej!  Vattensjuka marker trivs inälvsparasiterna bra i , så man får väl ha koll på avmaskning och den biten. Blöta marker rekomenderas inte vara bra betesmarker.Du behöver ju inte kräva de ska beta ner detta område perfekt, för jag tror de undviker det sanka. Brukar inte vara så smakligt bete där.
Träden är viktigt att skydda om man vill ha kvar dem. Jag har satt gunnebo-nät runt. Får se hur länge det sitter, hönsnät river de ned med hornen iallafall. Bäst är nog klä in stammarna med stående brädor som de har gjort i djurparkerna. Då kan de stå och feja hornen imot dessa.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Blöt mark och getter
« Svar #2 skrivet: 10 apr-09 kl 21:30 »
Hur skyddar man träd lämpligast så att varken trädet eller getterna tar skada? Det finns några träd i hagen som jag inte vill att getterna ska ge sig på.

Jag köpte ganska finmaskigt nät på Jula och satte i två våningar runt träden vi ville spara. Det fungerar bra - visst försöker getterna komma igenom ibland, men hittills har de inte lyckats.
harstorp4.se

glim

  • Gäst
SV: Blöt mark och getter
« Svar #3 skrivet: 11 apr-09 kl 00:12 »
Getter gillar inte att bli blöt om fötterna, så om möjligt undviker dom våta partier.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare
malle h

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser