Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foma 5500 LVP Inverter  (läst 3868 gånger)

Grumphy

  • Gäst
Foma 5500 LVP Inverter
« skrivet: 15 sep-05 kl 18:57 »
Hej !

Tja då vart man hus ägare med allt som detta innebär.

Jag funderar på att instalera en luftvärmepump i huset som då i nu läget enbart har direktverkande el och dessutom  av 70 tals stuk.

Huset är 54 kvadrat meter och den ovan nämda pump är alltså lite förstor. Varför mina funderingar går åt just denna pump är att den har en reglering av kompreson efter hur mycket effekt som behöv och sedan tänker jag att om den är något överdimentionerad så behöver den inte gå på 100% någon gång och därmed mindre slitage.

Råd & Rön har tydligen gjort test på denna och lov ordat den "en riktig spargris", men det är dom det.

Deras pumpar är avsedda/anpassade för gör det självare och instalationen är rysligt enkel, ytterliggare ett själ till att jag väljer just detta fabrikat.

Men innan jag springer och beställer en sådan pump så tänkte jag kolla av läget här lite först.

Frågan som jag ställer är om det är någon av er som vet något om denna pump eller något av deras andra modeller ?
Alla tips och synpunkter emottages  tacksamt.

Grumphy

  • Gäst
Re:Foma 5500 LVP Inverter
« Svar #1 skrivet: 17 sep-05 kl 09:03 »
Ingen respons hm...

Om jag frågar så här då.

 Är det någon som har erfarenhet av luft-luft värmepumpar oavsett märke å model som har lust att berätta lite om för och nackdelar eller något man bör tänka på i sammanhanget.

Som vanligt emottages all relevant respons tacksamt.

Tack på förhand !

Målle

  • Gäst
Re:Foma 5500 LVP Inverter
« Svar #2 skrivet: 17 sep-05 kl 10:17 »
Hej.
Jag har inte värmepump själv men i vintras var jag hos en som hade luftluftpump och det jag hakade upp mig på då var att jag tyckte den bullrade störande. Det lät som en dator fast högre.
Så jag råder dig att besöka nån som har en sån så du kan bedömma ljudet.
Att en sån där grej sparar pengar är helt klart speciellt om man som du har direktverkande el. Men när det är riktigt kallt fungerar den inte. Då får du sätta på elelementen och i framtiden kommer förmodligen elen att bli dyrare när förbrukningen är som störst.
En pelletskamin kanske kan vara nåt? Dom är inte ljudlösa dom heller men ljudet från dom är inte störande, inte i mina öron iaf.
Vill du veta mer om värmepumpar kan du kolla här:
www.varmepumpsforum.se

Grumphy

  • Gäst
Re:Foma 5500 LVP Inverter
« Svar #3 skrivet: 17 sep-05 kl 15:03 »
Tackar för länken !

Jo jag har insett att det låter en del om dem ca 39 dBA och av den anledningen så skulle inomhus enheten få sitta i storstugan, avlägset ifrån sovrummet.

Som kompliment har jag funderingar på en braskamin av lämplig sort, efter som huset e beläget mitt på vissan och befinner sig i ett område där man inte kan räkna med 100% driftsäkerhet avseende elen så vill jag ha en energikälla som funkar utan el att ta till när det kniper och som kompliterings värme. Man kan ju elda med pellets i dem men fast man får mata in de själv i en pelletskorg.

Enligt uppgift ska en sådan här manik funka ner till -16 grader men inte med samma efekt då, men jag tänker att under den veckan 14 dagarna som vi eventuellt får sådan kyla i Halland så må de vara hänt att man får ta till el-elementen eller brasan då om jag hunnit få in den vill säga.

Tack för responsen !

skipper

  • Inlägg: 76
Re:Foma 5500 LVP Inverter
« Svar #4 skrivet: 20 sep-05 kl 08:41 »
tjena,

jag har en "vanlig vatten/ vatten värme pump på min bobåt, det funkar oftast bra. Lite surrar den, som ett stort kylskåp ungifär. Har en bras kamin som komplement, med täljstens inlägg i så att den lagrar lite värme.

Känner några som har luft/luft pumpar, och dom är nöjda med dom.

Det som jag har hört om luft/luft pumparna är att dom har kort livslängd.

lasse

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Foma 5500 LVP Inverter
« Svar #5 skrivet: 20 sep-05 kl 09:24 »

Hej.
Min granne har en vatten/vattenvärmepump, som är djupborrad. Den hörs inte alls, och den syns inte alls. Inne i deras hus står den i ett litet tekniskt utrymme stort som ungefär två normalstora garderober. Den hörs inte alls, vare sig från oss eller för grannen.

Det negativa som de har upplevt däremot, är att den inte alls givit den energibesparing, som de hoppats på.

I mina ögon är det självklart varför. Deras hus är utustat med vattenburen golvvärme, och byggföretaget som gjorde detta, isolerade bara med 20 cm frigolit neråt, mot marken på betongplattan. Jag vet från flera håll att man rekommenderat MINST 40 cm, för att det ska fungera bra.

Lägg därtill stora fönster som inte är av bästa typ, och golvbeklädnad som inte är bäst för golvvärme heller.

De har inte heller någon värmenermatning i borrhålet under sommaren, som man bör ha, för att inte långsiktigt kyla ur hålet. Så ska djupborrade jordvärmeanläggningar fungera riktigt bra, så bör man nog kombinera det med solfångare, som dels värmer huset så länge det går med sol, och matar ner överskottsvärme i borrhålet, under den varmaste och soligaste delen av året.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Personligen har jag tittat lite grann på en luft/luftvärmepump till gäststugan. Det skulle säkert innebära en bra energibesparing, eftersom den har en extremt öppen planlösning, och inte är på mer än 25 kvm.

Men då skulle jag nog undvika att köpa en anläggning som kan fungera dubbelt, både som kylanläggning under sommaren, och som värmepump under vintern.

De som kan detta mycket bättre än jag, påstår att alla kombinerade anläggningar kyla/värmepump, har sämre egenskaper än de som ENBART är värmepumpar. Jag tror på dem.

Vad jag också har hört, är att utomhusdelen väsnas olika mycket. För det som väsnas är ju fläkten och kompressorn i utomhusdelen, och där finns det väldigt stora skillnader på hur väl ljudisolerad delarna är, om fläkten har proportionerlig styrning av varvtalet, och hur fläktbladen är utformade. Så där kan det finnas en anledning att jämföra olika fabrikat.

Vad det gäller inomhusdelen så låter den ju också, som en datorfläkt, om enheten är bra, och det inte går för fullt. Precis som i utomhusdelen så är det ju bra då med fläktar som går med justerbar hastighet, och som är tysta i sig.

Har man en gäststuga, elelr hus där man är borta stora delar av dygnet, ja då betydre väl inte inomhusljudet så himla mycket. Man stänger av och börjar elda då man kommer hem, för det är bra mycket bättre och billigare.

Mikael Perman.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser