Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tända eld uppifrån  (läst 5738 gånger)

uncle sam

  • Gäst
Tända eld uppifrån
« skrivet: 09 aug-05 kl 20:17 »
Jag har just varit i finland var dom har räknat att det renaste sättet att elda är att man tänder uppifrån. Man sätter helt enkelt alla småpinnar på veden som man tidigare satt under. På det sättet brinner mycket större del av rök gaserna och det blir mycket renare rök. Bra för ugnen och miljön. Konstigt att man inte tänkte på det innan...
Dom kom på det här typ 2-3 år sen och jag har inte hört om det i sverige. Kanske det är bara jag som har missat det...

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Tända eld uppifrån
« Svar #1 skrivet: 08 okt-05 kl 21:51 »
Vad vet du mer om detta? Att tända uppifrån gör man ju annars för att få bättre gasutbyte vid pyrolys, alltså en sämre förbränning men mer brännbar gas. Detta kan teoretiskt vid väl reglerad lufttillförsel ge hetare förbränning (gasen bränns i nästa steg). Jag tror dock att i praktiken det är lättare att få fullständig förbränning om temperaturen är hög och spjället väl öppet om pannan inte är tillverkad med tanke på att bränna uppifrån, man ska ju kunna fylla på underifrån då.
Det var troligen inte en vanlig spis?..
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Eulalia

  • Gäst
Re:Tända eld uppifrån
« Svar #2 skrivet: 08 okt-05 kl 22:07 »
Här står mer om att elda uppifrån, man stapplar veden diagonalt

http://www.de12ambachten.nl/enggreentech.html#anker121930
« Senast ändrad: 08 okt-05 kl 22:09 av Eulalia »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Tända eld uppifrån
« Svar #3 skrivet: 08 okt-05 kl 22:24 »
Såg länken, tror inte alla pannor klarar det. Det går ut på att elda i två steg, närmast från sidan och genom pyrolys i första steget förgasa och få het temperatur i nästa. Det finns vedpannor som eldas på liknande sätt, men uppifrån, men den är designad att med lufttillförsel förgasa och sedan i nästa steg i en särskild plats få mer luft och helt förbränna gasen.

I stora anläggningar, sprutas t.o.m vatten in, vid rätt temperatur bildas väte och koloxid (vattengas) som sedan följer  vedgasen. Således försöker man förgasa allt även kolet.

En het panna förgasar det mesta som är flyktigt, när gasen är slut finns glödande kol.

Det finns egentligen inget som kan "brinna" allt glöder och skickar ut ljus och värme. Flammor är glödande gas.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

849 gäster, 5 användare (3 dolda)
von tratt, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser