Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur nära vägen kan jag plocka?  (läst 16624 gånger)

Korova Moloko

  • Inlägg: 27
    • Närke
    • Mitt bageri
Hur nära vägen kan jag plocka?
« skrivet: 23 sep-10 kl 13:47 »
Jag cyklar varje dag förbi stora buskar med nypon, och fantiserar om hemlagad nyponsoppa som ju är fantastiskt.

Tyvärr står buskarna alldeles vid infarten till stan från motorvägen, så det är ganska mycket trafik. Det är en mindre väg nedanför infarten, även den med en del trafik.

Så frågan är om jag kan plocka detta överflöd?

Nyponbuskarna trivs där det finns mycket kväve, och det är väl därför de gillar att växa intill vägen, men det kanske är för mycket annat jox som man inte vill ha i de bären.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Hur nära vägen kan jag plocka?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-10 kl 19:34 »
I en bok om att ta tillvara naturens rika gåvor läste jag att man bör inte plocka närmare en trafikerad väg än 50 meter.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Korova Moloko

  • Inlägg: 27
    • Närke
    • Mitt bageri
SV: Hur nära vägen kan jag plocka?
« Svar #2 skrivet: 26 sep-10 kl 07:38 »
Tack!

Då får jag ta cykeln längre ut på landet helt enkelt!

/Malin

incognito

  • Gäst
SV: Hur nära vägen kan jag plocka?
« Svar #3 skrivet: 28 sep-10 kl 04:47 »
det känns så himla tråkigt att alla fina örter vid vägkanterna inte går att använda för alla tungmetaller och avgaser...  :(

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Hur nära vägen kan jag plocka?
« Svar #4 skrivet: 02 okt-10 kl 20:44 »
Visst gör det...  :( Men de fjälliga bläcksvamparna kan jag inte låta förfaras... :P
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

glurren

  • Inlägg: 10
    • Blekinge
SV: Hur nära vägen kan jag plocka?
« Svar #5 skrivet: 03 nov-10 kl 11:30 »
intressant det här med 50meters regeln. bilade genom frankrike/tyskland/schweitzh förbi mängder med bla. vinodlingar och mängder med grönsaksfält. allt precis längs vägen. så vi får nog i oss mycket av det man köper som inte håller 50meters regeln, tyvärr...

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Hur nära vägen kan jag plocka?
« Svar #6 skrivet: 03 nov-10 kl 12:38 »
Jag hade inte tvekat, hade lätt plockat nyponen om ja velat ha dom :-[ ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Hur nära vägen kan jag plocka?
« Svar #7 skrivet: 03 nov-10 kl 12:43 »
Den enda undersökning jag sett där man faktiskt mätt föroreningar i växter nära landsväg visade att de minskade till i stort sett noll på bara några meter. Det var länge sedan och bilarna är mycket renare nuförtiden.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Hur nära vägen kan jag plocka?
« Svar #8 skrivet: 14 nov-10 kl 20:37 »
Den enda undersökning jag sett där man faktiskt mätt föroreningar i växter nära landsväg visade att de minskade till i stort sett noll på bara några meter. Det var länge sedan och bilarna är mycket renare nuförtiden.
Det låter ju bra! Då kan jag lugnt äta mina fjälliga bläcksvampar!  ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

knodden.

  • Gäst
SV: Hur nära vägen kan jag plocka?
« Svar #9 skrivet: 14 nov-10 kl 20:43 »
Det låter ju bra! Då kan jag lugnt äta mina fjälliga bläcksvampar!  ;)

jag plockar också i vägkanterna :)

AmelieMaria

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Hur nära vägen kan jag plocka?
« Svar #10 skrivet: 11 sep-12 kl 13:06 »
Det var ett tag sedan denna tråd var aktiv. Jag undrar om någon av er sett någon undersökning i ämnet på senare tid? Jag behöver fakta om hur föroreningar påverkar ätliga vilda växter och var det är safe att plocka dem. Någon som har nåt tips?

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Hur nära vägen kan jag plocka?
« Svar #11 skrivet: 09 dec-12 kl 13:43 »
Citera
intressant det här med 50meters regeln. bilade genom frankrike/tyskland/schweitzh förbi mängder med bla. vinodlingar och mängder med grönsaksfält. allt precis längs vägen. så vi får nog i oss mycket av det man köper som inte håller 50meters regeln, tyvärr...
Även i sverige ser man väl raps och kornfält som går helt fram till vägkanten?

Gäller samma regel om man vill samla alger?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Hur nära vägen kan jag plocka?
« Svar #12 skrivet: 09 dec-12 kl 14:09 »
Plocka! Och är du orolig så tvätta och skölj noga.

(regler är en förbannelse)

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: Hur nära vägen kan jag plocka?
« Svar #13 skrivet: 09 dec-12 kl 15:20 »
Kan ha någon underökning liggande i gömmorna på jobbet.

"Trafikerad väg" är kanske ett lite knepigt begrepp i sammanhanget. Jag har fått påpekanden av bekanta att jag har mina odlingar i direkt anslutning till gårdsinfarten, det passerar 2-3 fordon per dygn. Jag är övertygad om att jordfräsen och gräsklipparen med obefintlig avgasrening bidrar till att förorena det landet i större grad än trafiken på vägen.

Längs saltade vägar kan man påvisa högre saltkoncentration till ca 50 m från vägbanan. Det beror på spridning som aerosol dvs salt löst i vattedroppar som sprids omkring vägen det är väl rimligt att anta att andra föroreningar sprids i samma grad. Men det behöver inte betyda att det är farliga koncentrationer 50 m från vägen. Det mesta av föroreningarn från vägen hamnar i kantremsan (gruskanten mellan dike och asfalt).

Mina tumregelr för tex svamplockning, mindre vägar så långt ifrån att det inte stänker, lite större vägar något tiotal meter bort, >100 km/h 50 m bort.

Skjutbanor skall man dock vara försiktig med. Jag har mätt väldigt höga blyhalter i förna nära 100 m från en  jaktskyttebana. En kollega analyserade blåbär som växte på kulfånget på en nedlagd skjutbana, blyhalten var så hög att normalportion på gröten under ett år skulle ha gett märkbara effekter.



 

Huggorm

  • Gäst
SV: Hur nära vägen kan jag plocka?
« Svar #14 skrivet: 09 dec-12 kl 17:37 »
Plocka! Och är du orolig så tvätta och skölj noga.
Det där tror jag är viktigt. Förutom de rent giftiga ämnena från avgaserna så river ju bilar upp en massa partiklar från asfalten, det virvlar också runt damm från bromsbelägg, däck samt sot från avgaser. Mycket av det tror jag man blir kvitt med tvättning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

856 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, GE202, Palle500, Banelinjen, UngJägarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser