Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny på höns! Är min höna sjuk?  (läst 1900 gånger)

oh-la

  • Inlägg: 3
    • Halland
Ny på höns! Är min höna sjuk?
« skrivet: 08 nov-19 kl 12:45 »
Hej alla! Jag är helt ny på forumet, men läst flitigt ett tag :) för en vecka sedan blev en dröm sann och jag fick hämtat mina första höns! Kört bestod av 4 hönor och en tupp. Alla var friska och pigga. Igår mär jag gick ut till hönsen kändes en höna lite hängig. Hon åt och drack, men burrade upp sig och kändes lugnare än de andra. Lite diffusa symptom. Kommer jag med gotta är hon snabbast fram, men går sedan iväg och kurar. Kutar lite med ryggen och burrar upp sig. Ingen i gruppen värper än och alla utom tuppen är födda i mitten av sommaren. Nu när hon gick ut med de andra är hon som vanligt, sprätter och pickar. Hela gänget var lite lösa i magen efter flytten i ett par dagar, men nu är det bara hon som ännu är kass. Har känt igenom henne, men jag är ingen expert... tycker mig dock inte känna någon skillnad på henne och de andra vad gäller krävan, och hon äter som sagt friskt. Kan hönor bli ”flyttsjuka”? 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Ny på höns! Är min höna sjuk?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-19 kl 15:41 »
Det kan de absolut. Prova ge dom ett fat med lite proviva. Är de födda mitt på sommaren är det inte säkert de kommit igång ännu. Värpte de hos förra ägaren? Har de rätt klimat, vatten, foder, sittpinnar mm mm?

oh-la

  • Inlägg: 3
    • Halland
SV: Ny på höns! Är min höna sjuk?
« Svar #2 skrivet: 08 nov-19 kl 17:11 »
Det kan de absolut. Prova ge dom ett fat med lite proviva. Är de födda mitt på sommaren är det inte säkert de kommit igång ännu. Värpte de hos förra ägaren? Har de rätt klimat, vatten, foder, sittpinnar mm mm?

Nej, dom värpte inte hos förra ägaren, och jag håller dem med dagsljus utan tilläggsbelysning. Tänker att dom kan få komma igång när dom är redo. Det är två brahma och tre Sussex. Hönshuset är ca 9 kvm, isolerad bod med gjuten isolerad platta. Ventilerat men söderfönster. Sittpinnar i Björk, en pinne lite högre upp med stege upp byggt av läkt som blev över sedan takläggningen av huset. Sitter över redena som har avtagbar gödselbräda ovanpå för städningen. Strör med spån och tjockt lager halm i del av hönshuset, ca 10-15 cm djupt. Temperaturen ligger mellan 10-4 grader plus över dygnet, luftfuktighet mellan 72 och 80 ca över dygnet (vi har mätare för huset som lagrar info över dygnet till våra telefoner. Lite nördigt, men jag ser hur temperaturen håller sig i alla fall :)). Vatten byts dagligen, står lite upphöjt så det inte behöver komma i skit. Foder får de idag ett fullfoder, inte värp, med lite tillägg av majs i. Grönt i form av riven morot, spenat, ärter, burkmajs, gurka på morgonen.
Proviva ska jag testa! Tack! Hon är fortfarande lite hängig, oförändrat typ. De andra är pigga. Märker när jag tar i henne att hon inte har lika mycket fight som de andra.
Har en liten fundering på om det kan vara en tupp extra jag fått... Tycker den ibland är mer lik den uttalade tuppen än hönan jag har... ser inte att den blir hackad på, men igår kväll satt tuppen och den klara hönan tillsammans på pinnen med brahmorna (inte för nära dock, dom sover rasindelat har jag märkt) och den kassa satt under på gödselbrädan, precis under men inte tillsammans på pinnen. Har den tagit sig upp på taket till redena borde det inte vara ett problem att ta sig vidare till pinnen...

NilsBirger

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Ny på höns! Är min höna sjuk?
« Svar #3 skrivet: 09 nov-19 kl 17:36 »
Hej alla! Jag är helt ny på forumet, men läst flitigt ett tag :) för en vecka sedan blev en dröm sann och jag fick hämtat mina första höns! Kört bestod av 4 hönor och en tupp. Alla var friska och pigga. Igår mär jag gick ut till hönsen kändes en höna lite hängig. Hon åt och drack, men burrade upp sig och kändes lugnare än de andra. Lite diffusa symptom. Kommer jag med gotta är hon snabbast fram, men går sedan iväg och kurar. Kutar lite med ryggen och burrar upp sig. Ingen i gruppen värper än och alla utom tuppen är födda i mitten av sommaren. Nu när hon gick ut med de andra är hon som vanligt, sprätter och pickar. Hela gänget var lite lösa i magen efter flytten i ett par dagar, men nu är det bara hon som ännu är kass. Har känt igenom henne, men jag är ingen expert... tycker mig dock inte känna någon skillnad på henne och de andra vad gäller krävan, och hon äter som sagt friskt. Kan hönor bli ”flyttsjuka”?

Jag skulle säga att det inte är någon fara. Så länge hon äter, dricker, bajsar och inte är väldigt mycket slöare än dom andra behöver du nog inte oroa dig. Väldigt lätt att man tittar och tänker och oroar sig väldigt mycket i början innan man lärt sig sina djur! Även höns har väldigt individuella beteenden och personligheter och alla beter sig inte precis lika. Ge dem några dagar och se om något förändras.

 

oh-la

  • Inlägg: 3
    • Halland
SV: Ny på höns! Är min höna sjuk?
« Svar #4 skrivet: 16 nov-19 kl 09:12 »
Tack alla för hjälpen! Efter ett par dagar var hon mycket bättre! En höna till blev lite hängig, men även hon piggade på sig. Nu är det full rulle på hela gänget, alla u full gång med att mossriva hela gräsmattan!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 2 användare
xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser