Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur verkar man klövar på getter?  (läst 9601 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Hur verkar man klövar på getter?
« skrivet: 03 jan-08 kl 21:42 »

Jag har inspekterat mina kära töser och ser att deras klövar behöver verkas.

Hur gör jag detta på bästa sätt?

Jag gick en kurs i "hantering av får" våren/sommaren 2007 som länstyrelsen i Östergötland håller (gratis!), där vi fick lära oss mycket om hur får skall hanteras fyskiskt, bl.a hur man verkar klövarna.

 Sätter man en get på samma sätt som man sätter ett får när man skall verka klövarna?
Har den hanteringen samma lugnande effekt på getter som får?

Jag anser att mina 2 töser behöver min hjälp att "slita" klövarna så jag hoppas på snabbt svar!!

Älskar djur... människor också!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur verkar man klövar på getter?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-08 kl 21:52 »
Mina står upp för att slippa stress och så tar jag i dom som om jag vore hovslagare och dom små hästar (om ni fattar hur jag menar) när jag klipper klövarna. Bästa saxen som finns just nu är den sekatören med lila handtag, eller "allsax" som man också kallar den från Biltema. Varunummer: 26-221.

När klövarna sen är klippta. Och om man saknar berg hemma. Så är en halv betongring nedgrävd som en bro en bra nagelfil mellan klippningarna  :)

 

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Re:Hur verkar man klövar på getter?
« Svar #2 skrivet: 03 jan-08 kl 23:30 »
Ja, jag har köpt samma sax!!

Jag har blivit rekommenderad den av fårkännare!

Herregud, hur skall vi få Biltema att hålla samma sax till det låga priset!!!???
Älskar djur... människor också!

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Re:Hur verkar man klövar på getter?
« Svar #3 skrivet: 03 jan-08 kl 23:34 »
Tack Gruff,

Jag tänker verka klövarna hos töserna i morgon... jag såg att de nästan vuxit ihop... fy!

Samtidigt kommer jag att få reda på hur Thore ser mig..., vad är det Bond säger: Tomorrow never dies!!!

Älskar djur... människor också!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur verkar man klövar på getter?
« Svar #4 skrivet: 04 jan-08 kl 17:24 »
Det reder sig med bocken. Bara man har honom i medvetandet mentalt även när man koncentrerar sig på annat/andra. Att symboliskt även klippa honom kan vara en bra markering. (alla lika låga) Även om det är gjort redan på förra stället.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Hur verkar man klövar på getter?
« Svar #5 skrivet: 04 jan-08 kl 22:10 »
Två frågor av nybörjarkaraktär:

1) Hur ser man att det är dags att åtgärda klövarna?
2) Hur gör man?

Typiska frågor där svaren är enklare att demonstrera än författa, men jag provar ändå att ställa dem...  :)

harstorp4.se

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Hur verkar man klövar på getter?
« Svar #7 skrivet: 04 jan-08 kl 22:18 »
Jag har köpt min sax från LG-produkter. Har raka blad och det tycker jag är bäst!
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

ManiacDarling

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
Re:Hur verkar man klövar på getter?
« Svar #8 skrivet: 05 jan-08 kl 03:06 »
Jag använder oxå Biltema-saxen! Skulle inte klara mig utan den. Hade vanlig sekatör innan, men det var ju helt värdelöst att ens försöka.

Jag brukar verka klövarna på mina getter när jag ser att den yttre klövväggen har vuxit ner nedanför sulan, och när jag ser att hälarna har vuxit ner för långt så att de är på väg att börja se "understuckna" ut.
Det är nästan som att verka hästar!  ;D

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur verkar man klövar på getter?
« Svar #9 skrivet: 05 jan-08 kl 18:02 »
Caligari, på fiascofarn.com finns någonstans en bildsvit på klövverkning.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Re:Hur verkar man klövar på getter?
« Svar #10 skrivet: 06 jan-08 kl 17:21 »
Caligari, på fiascofarn.com finns någonstans en bildsvit på klövverkning.

Tack till både Gruff och Sajjbertjorven för bra länkar! Hur ofta brukar ni verka klövarna på era getter? Jag kollade på Povels klövar i morse och det ser helt klart ut att vara dags.
harstorp4.se

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Hur verkar man klövar på getter?
« Svar #11 skrivet: 06 jan-08 kl 18:33 »
Olika från get till get. Har getter som sköter det där helt själv (sliter ner hela tiden). Sen har jag getter som man får göra det med rätt korta intervaller för att de inte skall bli för långa.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hur verkar man klövar på getter?
« Svar #12 skrivet: 07 jan-08 kl 02:25 »
Betongring verkar bra.  Men en del getter är lite svagare i bakbenen, och ställer bara upp framklövarna.  Bästa nagelfilen för mina var en sandväg, särskilt när den var frusen.

Att då och då ”hantera alla” i en flock brukar betala sig i längden.  Så kolla Du klövarna på samtliga, utom möjligen de högdräktiga!

Som klövsax gillar jag en som hette ”Knips” som fanns på Konsum för 14:50, men givetvis snart försvann ur sortimentet.

Behovet av verkning beror på underlaget och på arv.


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

  • Gäst
Re:Hur verkar man klövar på getter?
« Svar #13 skrivet: 07 jan-08 kl 22:00 »
Var 6:e vecka kan väl vara en rekommendation att titta över deras klövar om dom går på mjukt underlag.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hur verkar man klövar på getter?
« Svar #14 skrivet: 08 jan-08 kl 01:29 »
Ja, som skodda hästar, typ.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Hur verkar man klövar på getter?
« Svar #15 skrivet: 08 jan-08 kl 19:25 »
Även kalciumhalteni fodret och tillgång på dagsljus men även B- och D- vitamin inverkar på hornbildninge. Jaghar sagt det förut och säger det igen: Om man är ovan att klippa så kan Biltemas lilla plana surformsfil (med metallhandtag- den med plasthandtag spricker då den "ser" en klöv) vara bra att slipa/fila klövarna jämna med efter klippning, så undviker man att ta för mycket.
LG-produkters klövsax är bra men Biltemas "allsekatör" fungerar lika bra! Det är dock en viss prisskilnad- med Biltemas kan jag köpa fyra till samma kostnad som LG:s.
Det kan vara bra att smärgla av spetsen något på Biltemas så att man inte sticker geten av misstag om den och människan är ovan.
Om olyckan är framme är det bra att ha jodsprit till hands eller väteperoxid 3-procntig samt lite sltna lakarnsbitar och trätjära eller hovtjära så kan man lätt tvätta rent, lägga en ren tygbit mot såret och ytterst en liten trekantsduk som man binder till en klövsko. Denna tjäras utvändigt.
 
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Re:Hur verkar man klövar på getter?
« Svar #16 skrivet: 10 jan-08 kl 19:49 »
Jag har lyckats verka getternas "fötter" enligt Gruffs modell... med hjälp av en "huvudhållare".

Töserna var lite nervösa eftersom de aldrig hade varit med om det tidigare, men när väl sista "foten" skulle tas så stod de stilla!



Älskar djur... människor också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Be, Ingela Haapala

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser