Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dvärgkockin ruvar  (läst 6310 gånger)

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
dvärgkockin ruvar
« skrivet: 26 apr-05 kl 18:38 »
hejsan svejsan
hur vanligt är det att dvärgkockin ruvar ??
en av våra tjejer gör det just nu tror vi.
kan man störa henne & kolla efter om hon ligger på ägg ??
mvh
mats hanzzon

sussi

  • Gäst
Re:dvärgkockin
« Svar #1 skrivet: 26 apr-05 kl 22:09 »
HEJ
Jag har själv dvärgkockin, rasen är känd för sin "ruvningsvillighet". Jag vet inte om det skiljer sej hur rädda hönsen är, mina är rätt tama. Men jag gjorde så att jag lyfte på hönan och så märkte min man äggen som hon ruvade på och sen i fortsättningen, så plockade vi de färska äggen, för vi ville inte ha så många kycklingar. Däremot ska man aldrig flytta redena med äggen för då slutar dom ruva, har jag hört. Jag har en blandfärgad dvärgkockintupp att skänka om någon vill ha. född i höstas

Hönsmor

  • Gäst
Re:dvärgkockin
« Svar #2 skrivet: 26 apr-05 kl 22:17 »
Precis som Sussi säger så är dessa gulliga små hönor kända för sin ruv villighet:-)

Det går alldeles utmärkt att försiktigt sticka under handen och kolla äggen.
Är hon "sur" på riktigt ligger hon kvar  som en bergfast klippa ;) det är inte mycket som får en ruvande höna att flytta på sig jag lovar...
MVH
Johanna


Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:dvärgkockin
« Svar #3 skrivet: 27 apr-05 kl 07:17 »
Ett gott råd:
Ta fram alla ägg hon har under sig, du behöver inte vara rädd att hon ska överge dem, och märk det antal du tycker hon ska få ha (4-10 st.) med t.ex. en ring runtom av permanent tusch och lägg tillbaka dessa under henne. Då kläcks alla kycklingar samtidigt så du slipper vara med om samma sak som Johanna, att en del kläcks och hönan efter någon dag tar dem och struntar i resterande ägg (som inte hunnit kläckas än) i tron att det är något fel på dem = naturliga och sunda instinkter. I det vilda värper honfåglar alltid att lagom antal ägg och först därefter lägger hon sig för att ruva dem. Då kläckas alla ungefär samtidigt och sådana som inte är kläckta efter ett par dagar är det något fel på.

Då du har ruväggen märkta bör du sedan varje kväll försiktigt sticka in handen under henne och plocka bort nyvärpta ägg. Det är nämligen också en helt sund instinkt som gör att övriga hönor värper hos den som ruvar. De ser ju därmed en guldchans att föra sina egna gener vidare.
På kvällen det 20:e ruvdygnet är det bra att stänga för redesöppningen med ett nät så ingen kyckling ramlar ut eller någon höna kommer in och råkar trampa på någon liten nyfödd. I de främre hörnen brukar jag då sätta två små keramikskålar avsedda för undulater, en med vatten och en med mat. Detta är till hönan, kycklingarna behöver ingen mat förrän efter ett par dagar. OBS! Var noga med att ha en så liten vattenskål att en hel kyckling inte får plats i den, drunkningsrisken är annars överhängande de första dagarna innan de är stadiga på benen. Tänk på att ingen därinne i redet kan skaffa sig mat och vatten utan din hjälp så du måste ge dem påfyllning både morgon och kväll.

Då alla kycklingar är kläckta bör de få komma ner i ett rede på golvet. Har du väggfasta reden går det bra med en kartong eller annan låda som lagts ner på sidan och bäddats med spån och halm i. Sätt för nätet för öppningen i det nya redet lika som i det gamla, det behövs några dagar till. En gång per dag bör du öppna nätet och ge hönan chansen att gå ut, sträcka på sig och bajsa. Du måste också mocka i redet - det luktar inte gott, men måste bort. Hon äter inget för att kunna hålla sig under ruvningsdygnet så då hon efter kläckningen börjar äta igen är det som kommer ut är både koncentrerat och stooort.
Efter ett några dagar visar hon själv att hon vill ha ut sina små ur redet genom att stanna ute på golvet och locka på dem. Tar de sig då ut efter henne kan du ta bort nätet och låta den lilla familjen klara sig själv på golvet. Se bara till att inte någon stor vattenskål finns därinne som de kan drunkna i (automat är bäst), att vattnet är så lågt placerat att de små når att dricka och att lägga några tegelstenar och vanliga stenar så det bildas en liten trappa utifrån och in i deras rede. De är duktiga att hoppa ut men då de ska in är de trötta och kalla så då är det inte alls lika lätt och kommer de inte in fryser de snabbt ihjäl. Hönan vet själv när det är dags att ta ut de små, både ut ur redet och utomhus, så får hon bara friheten att fortsätta vara med övriga flocken sköter hon säkert allt suveränt bra själv.

Lycka till, det är kul med hönsmammor och små dunbollar!  :)
« Senast ändrad: 27 apr-05 kl 07:32 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

bea

  • Inlägg: 790
Re:dvärgkockin
« Svar #4 skrivet: 27 apr-05 kl 09:36 »
håller med föregående talare om allt utom en sak jag har alltid flyttat mina när dom ligger "stadigt" det har aldrig varit några problem och jag har sluppit plocka bort andras ägg har en kyckling bur på gräsmattan som e suverän till det men alla gör ju som det passar dem och gällande det där med sura hönor så har jag aldrig haft en kochin som varit sån men det e klart dom e ju individer lycka till och hoppas du får dunbollar snart ;)

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:dvärgkockin
« Svar #5 skrivet: 27 apr-05 kl 11:28 »
Detta med bur på gräsmattan är det kanske lite tidigt för än. Det blir väldigt kallt för dem därute nattetid och alldeles för kallt för små kycklingar, det är i alla fall här hos mig fortfarande minusgrader varje natt.
Lämpligheten att avskilja dem från flocken och vilka konsekvenser det kan få att ha dem i en utebur har just diskuterats på Kackeltorget där en kvinna fick sina tuppar, som var en enda natt i en sådan, dödade av ett rovdjur!

 - läser du det här Johanna...?   ;)
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Hönsmor

  • Gäst
Re:dvärgkockin
« Svar #6 skrivet: 27 apr-05 kl 13:47 »
Ja jag håller helt och hållet med Kicki, jag tycker inte alls att det är smart att sätta ut mamma och kycklingar i en bur på gräsmattan.
Och om det får vara med flocken hela tiden så växer de ju in i flocken och man slipper det jobbiga med att de ska bli accepterade sen när de blir större.

Och kan man inte ha så pg av att de anndra hönsen är elaka ,så bör man nog fundera på att rensa ut dessa felprogrammerade individer...
MVH
Johanna

 

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:dvärgkockin
« Svar #7 skrivet: 27 apr-05 kl 14:11 »
Hej!
jag är uppväxt med dvärgkochin och det är en mysig ras. Det har aldrig någonsin varit ett problem att flytta på en sur kochinhöna eller att lyfta ut henne varje dag för att kolla så inga nya ägg lagts i redet. Snarare har det varit omöjligt att få en sur höna att ge upp om det är en olämplig tid på året och man inte har plats för en ny familj. oavsett om man helt bytt miljö och trixat, så har de inte velat ge upp. Det borde alltså inte vara några som helst problem för er att lyfta på hönan och kolla äggen. Är hon riktigt "sur" och hackar på en är det ju bara att ha hanskar. Ett tips om en ännu ruvvilligare ras är Chabo. De är också en dvärgras och otroligt duktiga mammor.
Lycka till,
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:dvärgkockin
« Svar #8 skrivet: 27 apr-05 kl 14:23 »
Hihi, ja en höna som bestämt sig nestämmer man minsann inte åt. Hon vet vad hon vill.
Däremot tycker inte jag man behöver flytta på henne för att kolla äggen. Jag tycker det är mer hänsyns- och respektfullt  mot henne att bara lugnt sticka in handen under hennes mage, med öppna handflatan upp,  och bara lyfta lite lätt så man kommer åt att räkna ägg med andra handen och kika försiktigt om där finns omärkta
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:dvärgkockin
« Svar #9 skrivet: 27 apr-05 kl 18:03 »
hehe..
hon ligger & ruvar på 5 fina ägg.  =)
tack för alla jättebra tips. vi har aldrig fått kycklingar tidigare, så det här blir spännande. jag har precis märkt äggen som ni sa.
tar det alltså runt 20 dagar för dem att kläckas?
vi kan knappt bärga oss.   =)
vi har sparat ditt inlägg kicki, så att vi vet hur vi skall gå till väga när det är dags.
Och så har man blivit farbror mitt upp i allt.. =)
tack tack än en gång!
mvh
hanzzon

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:dvärgkockin
« Svar #10 skrivet: 27 apr-05 kl 21:46 »
Jag gör som Kicki när jag kollar äggen. Det är dessutom lugnast att bara sticka in handen försiktigt och känna efter och kolla, än att lyfta ut henne ur redet. Iallafall med mina höns, för de skriker och morrar om jag av någon anledning måste lyfta ut dem. Och sedan lyckas de på något sätt hålla tag i framkanten på redet med fötter och klor för att försöka förhindra att bli utlyfta.  ;D

Vad gäller dvärgkochins ruvbenägenhet så har jag ingen annan erfarenhet än att två bekantas dvärgkochin ruvar som galningar. Om din höna är av samma kaliber så behöver du inte oroa dig över att hon blir störd och lämnar äggen.

Litteratur säger 21 dygns ruvning innan de kläcks. Men jag tror att det beror lite på hur stora äggen är (eller för att hönsen ligger så hårt?). Mina Åsbohöns har lite mindre ägg än normalstora, och de kläcks alltid på dag 20. Hittills har det aldrig slått fel, förutom ibland något enstaka ägg som kan kläckas dagen efter de andra.

Kanske vet de som svarat på ditt inlägg som har dvärgkochin hur det är med den rasen? Dygn 20 eller 21?




Hönsmor

  • Gäst
Re:dvärgkockin
« Svar #11 skrivet: 27 apr-05 kl 22:58 »
Hej:-)

Jag har MilleFleur hönor, de är i samma storlek som cochin även äggen.
Min höna som ruvade senast ruvade stenhårt , vissa dagar gick hon inte upp alls.
Tyvärr resulterade det i att 3 kycklingar  kom 4 dagar för tidigt, och precis när de resterande äggen skulle kläckas lämnade hon redet , vilket är förståeligt när jag tänker i efterhand eftersom hon ville ut och söka mat till sina små.

Det var mycket tråkigt ,och jag  upptäckte det för sent, annars hade jag kunnat ge dom till mina andra ruvhönor.
Men men man lär sig alltid nåt nytt:-)

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:dvärgkockin
« Svar #12 skrivet: 14 maj-05 kl 13:27 »
äntligen kycklingar !!  ;D
tre nykläckta & två ägg återstår.
klarar sig kycklingarna i ett oisolerat hönshus under sin mamma eller ska vi ta in dem så de får en värmelampa. det är ju inte så kallt längre.
eller använder man värmelampan bara när man inte har någon höna som värmer dem??
vi har även köpt vaktelkycklingar, men dem har vi inne i boningshuset under en värmalampa.
/orolig nybliven förälder.  :)
/mats

Hönsmor

  • Gäst
Re:dvärgkockin
« Svar #13 skrivet: 14 maj-05 kl 17:48 »
jo visst klara de sig de har ju den bästa "lampan" sin mamma......

Varför har ni inte isolerat hönshuset?:-)

MVH
Johanna

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:dvärgkockin
« Svar #14 skrivet: 14 maj-05 kl 18:21 »
hej hönsmor!  :)
har inte hunnit isolera lilla hönshuset ännu, men det skall göras i sommar. vi har inte haft några höns där i vinter.
vilken tur att det här forumet finns, så att vi nybörjare har någonstans att hamta information.
tack för allt!
:)

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:dvärgkockin
« Svar #15 skrivet: 14 maj-05 kl 21:49 »
klarar sig kycklingarna i ett oisolerat hönshus under sin mamma eller ska vi ta in dem så de får en värmelampa. det är ju inte så kallt längre.
eller använder man värmelampan bara när man inte har någon höna som värmer dem??

Jag tror inte du behöver oroa dig, hönsmamman tar nog hand om det där galant!  ;D Jag har ingen extra värme till mina höns sedan mars, det håller sig på plussidan i hönshuset ändå. Trots fortfarande vitt på backen, minusgrader på nätterna och bara några plus på dagarna. Min hönsmamma med sina snart 3 v gamla kycklingar fungerar alldelens utmärkt som värmare.  ;D Men hon vill inte gå ut än med sina småttingar, så att vädret inte är lämpligt för kycklingar är helt klart. På sommaren när det är varmt ute brukar hönsmammorna gå ut med kycklingarna redan när de är 1 v gamla. De kan avgöra bäst själv!

Hönsmor

  • Gäst
Re:dvärgkockin
« Svar #16 skrivet: 14 maj-05 kl 22:33 »
Det är bra det att du isolerar:-)
Lycka till med kycklingarna! jag antar att det inte blir en engångs företelse eftersom det är dvärg cochin heheh

Kram


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 3 användare
Tiomilaskogen, RickardR, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser