Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frigolit  (läst 2102 gånger)

Vildrosen.

  • Inlägg: 408
Frigolit
« skrivet: 31 mar-09 kl 18:02 »
Såg på tv idag från danmark (Camilla Plum) att hon försådde i frigolit-lådor. Borde vara ganska smart med tanke på att frigolit isolerar. Är det någon som vet var man kan få tag på frigolitlådor?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Frigolit
« Svar #1 skrivet: 31 mar-09 kl 18:35 »
Vad vill du isolera från. Ställer man lådorna i en drivbänk, isolerar frigoliten från värmen underifrån på natten och frostrisken ökar betydligt.

 

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Frigolit
« Svar #2 skrivet: 31 mar-09 kl 18:38 »
Såg på tv idag från danmark (Camilla Plum) att hon försådde i frigolit-lådor. Borde vara ganska smart med tanke på att frigolit isolerar. Är det någon som vet var man kan få tag på frigolitlådor?

Jag har frigolitlådor som är 80x40cm och 20cm höga. Finns på De Klomp och har en svag doft av musslor. De har 4 små dräneringshål som man får trycka lite silikon i eller nåt ifall man vill ha täta lådor.

1 låda kostar 20kr, 5 lådor kostar 50kr och tar du alla cirka 40 lådor så kostar det gratis.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frigolit
« Svar #3 skrivet: 31 mar-09 kl 19:40 »
Stora frigolitlådor lär fungera OK för containerodling.

Små frigolitkrukor fungerar enligt min erfarenhet dåligt för plantuppdragning, eftersom rötterna växer fast i frigoliten.

BengtF

  • Inlägg: 8
SV: Frigolit
« Svar #4 skrivet: 05 apr-09 kl 21:15 »
Har använd frigolitlådor (begagnade fisklådor) för kompostering av hushållsavfall i vår fastighet i mer än 10 år.  En variant av kompost som vi kallar strökompost.  Ett lager tidningspapper i botten håller lådorna fräscha.  Har även odlat asiatiska blad och potatis med bra resultat.'
Mycket bildmaterial finns för den som är intresserad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 2 användare (1 dolda)
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser