Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ansvarsfulla kläder och skor  (läst 3510 gånger)

Native

  • Inlägg: 6
    • -
Ansvarsfulla kläder och skor
« skrivet: 14 feb-13 kl 11:06 »
Jag vill veta hur Du skaffar ansvarsfulla kläder och skor!

Detta helt utan att klandra, det är int föratt fokusera på vad du inte gör utan på vad du och vi andra kan göra. Men vaddå ansvarsfulla? Ja, just det - det får du själv berätta. Vattensnåla, ekologiska, närproducerade, barnarbetsfria, djurvänliga, kemikaliefria...

Själv står jag alltid i valet och kvalet. Barnfamilj så här går mycket kläder och först slog jag mig in på ull, ekologisk ull. Dyrt som attans, och jag insåg att jag inte har en aning om var djuren levat, kan det vara massproducerad australiensisk ull? Jag behövde själv en kappa och sneglade på Gudrun Sjöden, men såg deras etno-förnedrande reklamannonser och avstog. HM har vi ju hört ett och annat om och det gäller förståss de flesta märkena. Asienproducerat vill jag avstå för både miljö och arbetsvillkor. Men det dyra härproducerade är sällan snyggt och har också en massa obesvarade etiska frågor trots skyhöga prislappar. Second hand känns bäst, men det är en kamp att ständigt hålla takten med barnkläderna och jag är klart tveksam till att låta barnen gå runt i ex HM-kläder och bidra till den normen. Om jag kan få alla dagisföräldrar att köpa nöstebarn istället så gör jag ju en god gärning istället. Ja ni hör, vår familj går runt i diverse som för stunden kändes rätt men jag har inte hittat en enhetlig linje...

Edit: lägger till skor till frågan
« Senast ändrad: 14 feb-13 kl 11:21 av Native »

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Ansvarsfulla kläder
« Svar #1 skrivet: 14 feb-13 kl 11:09 »
Begagnat är bäst. Miljön skiter i diverse mer eller mindre konstruerade normativfrågeställningar.

 

Native

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Ansvarsfulla kläder
« Svar #2 skrivet: 14 feb-13 kl 11:27 »
Begagnat är bäst. Miljön skiter i diverse mer eller mindre konstruerade normativfrågeställningar.

Vilka märken väljer du när du köper begagnat, och var köper du begagnat? Fraktas det med posten eller är det bara ifrån samma by? Hur ser du på "reklamen" du gör för det märke du bär, vad köper du för att inte bidra till mer konsumtion av oansvariga märken? Hur ser du på kemikalier i kläderna, utgår du ifrån att det är borttvättat? Hur ser du på värdeökningen av produktmärken i och med begagnatpriset, anser du att du bidrar till produktionen i förlängningen? Hur ser du på kroppens känsla av syntetmaterial, anser du att man mår bättre av naturmaterial eller struntar du i det? Tänker du på djuren som odlat ullen eller arbetarna som framställt bomullen? Det finns så mycket mer att ta upp här om du är intresserad av ämnet!

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #3 skrivet: 14 feb-13 kl 11:44 »
Jag tycker att det är hårklyverier.
 
Att ha möjlighet att välja märken är en lyx som rika kan unna sig. Jag har inte den lyxen.
Jag tittar inte på tv och använder adblock på datorn, så reklamen skiter jag i.
Enda sättet att vara helt säker på att textilen man använder är helt säker ur alla avseenden är att producera den själv. Det är inte så länge sedan som det uppdagades att eco-kläder färgas med precis samma skit som allt annat, och att råvarorna blandas ihop.
 
Jag får kläder av släkt, köper second hand genom olika annonsalternativ och i butiker i kommunen. Tygblöjorna som min lilla använder fick jag per post.
 
Jag och mina barn går klädda i praktiska kläder som vi trivs i. De är i många fall välanvända, lappade och lagade. Ibland är de rosa och glittriga av syntetmaterial, ibland är de av hemmaspunnen, ofärgad ull från grannen. Och hur jag tänker om det? Ja, jag tänker att vi inte ska frysa och se någorlunda hela och rena ut.
 

Broberg

  • Gäst
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #4 skrivet: 14 feb-13 kl 11:54 »
Om ingen vill ha det begagnade, så kommer det att slängas. Klädshoppartyperna lär inte fundera på begagnatvärde när de köper sina kläder..

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #5 skrivet: 14 feb-13 kl 11:55 »
Tittade på nöstebarn TS pratade om. En body till min lilla kostar i runda slängar 300 spänn, plus frakt. Det är ungefär vad jag lagt ut på kläder till henne under hela hennes liv, ca 8 månader. Det kan vara världens bästa barnkläder, men självhushållarpriser är det inte. Mera för urban-morsor med dåligt samvete för Thailandsresan känns det som.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #6 skrivet: 14 feb-13 kl 12:01 »
Jag tycker att det är hårklyverier.
 
Att ha möjlighet att välja märken är en lyx som rika kan unna sig. Jag har inte den lyxen.
Jag tittar inte på tv och använder adblock på datorn, så reklamen skiter jag i.
Enda sättet att vara helt säker på att textilen man använder är helt säker ur alla avseenden är att producera den själv. Det är inte så länge sedan som det uppdagades att eco-kläder färgas med precis samma skit som allt annat, och att råvarorna blandas ihop.
 
Jag får kläder av släkt, köper second hand genom olika annonsalternativ och i butiker i kommunen. Tygblöjorna som min lilla använder fick jag per post.
 
Jag och mina barn går klädda i praktiska kläder som vi trivs i. De är i många fall välanvända, lappade och lagade. Ibland är de rosa och glittriga av syntetmaterial, ibland är de av hemmaspunnen, ofärgad ull från grannen. Och hur jag tänker om det? Ja, jag tänker att vi inte ska frysa och se någorlunda hela och rena ut.
 

Här gör vi samma. Barnen växer och sliter kläder i en takt som gör att om vi skulle köpa allt jätteekologiskt och rättvisemärkt och rätt märken och rätt reklamkampanj osv osv så skulle vi bli ruinerade. Barnen har haft turen att ärva jättemycket kläder och resten har vi köpt beg på t.ex. kupan, erikshjälpen eller en beg. barnklädersaffär som finns här i stan.

Jag har ganska lite lagt mig i vilka kläder mina barn har på sig, bara de är någotsånär praktiska för vad de ska göra. Dessutom har mina barn alltid haft extremt starka åsikter om vilka kläder de ska ha, ända sedan de var i två-årsåldern. Så de har fått klä sig själva ganska mycket. Jag är själv extremt ointresserad av kläder, så jag har inte tagit den fajten.

Till mig själv köper jag mest beg, men om jag ska köpa nytt så köper jag oftast något som kan vara länge. Hittar jag ngt som är ekologiskt, bra. Men ska man t.ex. köpa bra arbetskläder är det svårt att hitta perfekta arbetskläder som är ekologiska, rättvisemärka och närproducerade osv. Där köper jag hellre något som håller väldigt länge.

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #7 skrivet: 14 feb-13 kl 12:05 »
Där köper jag hellre något som håller väldigt länge.

Så tänker jag oxå. I synnerhet med kläder till mig själv, och framför allt när det gäller arbetskläder, skor och jackor.

Native

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #8 skrivet: 14 feb-13 kl 12:28 »
Jag upplever att ex nöstebarn håller 3 gånger så länge som vanliga kläder eftersom de växer med barnen och nästan aldrig går sönder. Ex på body köper jag för runt 30kr begagnat, nypris leder ju till både onödigt många lönetimmar, frakt från norge och onödig nyproduktion när det finns så mycket redan producerat.

Att köpa ekologiskt, naturmaterial, kemikaliefritt är ju inte motsatts till att köpa begagnat. Men jag kanske befinner mig på fel forum, jag är inte så forumsbevandrad och det verkade inte vara ert intresseområde? Jag drog själv självhushållare = naturmaterial istället för att det bara var fokus på lägsta pris och bekvämlighet. Kan det finnas nåt mer passande forum för en fåratös som aldrig åkt utomlands men helst bär naturmaterial och undviker kemikalier till barnen?

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #9 skrivet: 14 feb-13 kl 12:31 »
Du är givetvis varmt välkommen. Här är alla välkomna, oavsett självhushållningsgrad och intresse.
 
Vad jag försökte förklara är att det är helt ohållbart, för mig, både ekonomiskt och tidsmässigt att lägga så mycket resurser och tankeverksamhet på kläder. Drömmen är bara lokalproducerade textilier av naturmaterial, men jag har varken tid, pengar eller ork att jaga efter det.
 
Kan bara gratulera till att du fått tag på kläder som barnen trivs i och som håller länge.
 
Edit: tillägg i kursiv stil.
« Senast ändrad: 14 feb-13 kl 12:41 av Malin Johansson »

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #10 skrivet: 14 feb-13 kl 12:34 »
Jag tycker det passar jättebra för dig, Välkommen hit!
Och om man åker utomlands eller ej har inte någon i forumet med att göra.Jag tror att alla gör så gott de kan med självhushållandet, och det kan vara svårt att fixa precis allt som har med självhushållning att göra. Speciellt om man har små barn.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #11 skrivet: 14 feb-13 kl 12:40 »
Ansvarsfulla kläder och skor kan väl knappast inbegripa nya kläder och skor. De som handlar på Gudrun S. och Nöstebarn har gott om pengar och råd att köpa det som är eko, ull etc så ansvarskänslan ligger mer på en ekonomisk nivå, tycker jag, även om det är välment att tänka miljömässigt utan att behöva löpa linan ut.

Dagis och tex Friluftsfrämjandet brukar anordna byta kläder och grejerdagar, det finns många secondhandbutiker, både urbilliga ställen och de som tar lite mer men det går inte att jämföra med nytt prismässigt sett och de bästa baby- och småbarnskläderna är de som är urtvättade och mjuka och kemikaliefria.
Sy själv av urvuxna eller trasiga tyger och kläder. Är inte svårt att sy byxor, tröjor, klänningar etc till små barn. Låna böcker med mönsterark på bibblan eller gå en kurs i sömnad.
Sticka själv gärna av upprepat garn, vantar, mössor, halsdukar, sockor, benvärmare, handledsdito går snabbt, tröjor etc om man har tid och ork. Eller skaffa secondhand garn tex på auktion där man säljer ut hela dödsbon.
Det finns en massa vägar att gå för att skaffa ansvarsfulla kläder och skor till sina barn och sig själv, det är svårt att förstå att det skulle vara bättre att gå i nya Nöstebarnskläder än i secondhand H&M kläder om man ser till miljön?
Och närproducerat som inte är "snyggt"? Producera själv så får du den touchen du vill ha och vågar - det går väl bra att snegla på och härma modet för dagen, det lär man inte missa om man har TV eller internet.
 
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Native

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #12 skrivet: 14 feb-13 kl 12:41 »
Du är givetvis varmt välkommen.
 
Vad jag försökte förklara är att det är helt ohållbart, både ekonomiskt och tidsmässigt att lägga så mycket resurser och tankeverksamhet på kläder. Drömmen är bara lokalproducerade textilier av naturmaterial, men jag har varken tid, pengar eller ork att jaga efter det.
 
Kan bara gratulera till att du fått tag på kläder som barnen trivs i och som håller länge.

Jaha, tack i alla fall då, kändes som om vi var helt olika i tänket.

Ja, om man ska tänka så långt varje gång man köper kläder så blir det ohållbart, därför haltar jag alltid i besluten och det blir både det ena och det andra här. Nöstebarn ex är ett mer lyckat val, men långt ifrån fulländat eftersom det är riktigt jobbigt att söka begagnade kläder hela tiden. Underkläder och strumpor går åt i rasande takt och det köper jag inte begagnat oavsett, liksom skor vill jag ha nya för ryggens skull. Men kanske någon har tips på butiker som har just detta? Svenskodlade ullkläder, vegetabilgarvade arbetsrättvisa skor (tips barnfota) eller nåt linklädesföretag av någon av er medlemmar kanske?

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #13 skrivet: 14 feb-13 kl 12:48 »
Varje begagnat plagg är ett plagg som inte behöver tillverkas. Min övertygelse är att ett icketillverkat plagg alltid är mindre miljöbelastande än ett nytillverkat, oavsett tillverkningsprocedur.
Nu behöver jag bara ordna kläder till mig själv, vilket givetvis underlättar.

Jag kan inte svara för vad andra anser är renlärigt alternativt tänkande men för egen del försöker jag i första hand undvika konsumtion, i andra hand konsumera begagnat.

Nykonsumtion är alltid nykonsumtion och torde åtminstone när det gäller kläder alltid leda till ökad miljöbelastning.

Native

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #14 skrivet: 14 feb-13 kl 12:52 »
Usch, nu blev jag ledsen över tonen här. Jag tackar för svaren och avlägsnar mig från forumet.

Men jag måste bara få slänga in att jag tjänar ca 8000kr / månaden och har två barn som ensamstående fårbonde, jag har inte tv och jag lånar internet över dagen hos en god vän där jag sitter djurvakt idag för själv har jag inte dator. Det var en jäkla attityd på er här, varför förutsätter ni att jag åker till Thailand och köper nya Gudrun S kläder? Läseer man en text kan man tolka den på flera sätt, och ni har valt att som första tolkning göra en mycket osmickrande sådan. Ang just GS-kappan så köper jag en kappa var 10-15:de år och då kostar jag på mig en begagnad kappa av bättre kvalite så ja, då tittar jag på ex tradera på biblioteket efter kända hållara märken men valde i detta fallet en annan. Det är inte roligt att bli misstolkad ur ett negativt perspektiv när man försöker komma in i en ny gemenskap/forum och inte vet jargongen, men man väljer ju vilken tolkning man vill göra också. Tyvärr tolkar inte jag er som speciellt förstående och välkomnande. Nu har jag inte behov av ett forum dagligen så det är inget stort problem, men jag vill ändå få skriva av mig lite ledsenhet och tala om hur ni upplevs.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #15 skrivet: 14 feb-13 kl 13:07 »
Jaha, tack i alla fall då, kändes som om vi var helt olika i tänket.

Ja, om man ska tänka så långt varje gång man köper kläder så blir det ohållbart, därför haltar jag alltid i besluten och det blir både det ena och det andra här. Nöstebarn ex är ett mer lyckat val, men långt ifrån fulländat eftersom det är riktigt jobbigt att söka begagnade kläder hela tiden. Underkläder och strumpor går åt i rasande takt och det köper jag inte begagnat oavsett, liksom skor vill jag ha nya för ryggens skull. Men kanske någon har tips på butiker som har just detta? Svenskodlade ullkläder, vegetabilgarvade arbetsrättvisa skor (tips barnfota) eller nåt linklädesföretag av någon av er medlemmar kanske?
OT ursäkta. Om du behöver extra bra skor för att du har något medicinskt fel på ryggen så kan du be din läkare skriva remiss för ortopedtekniska skor som du får utprovade ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #16 skrivet: 14 feb-13 kl 13:20 »
Varje begagnat plagg är ett plagg som inte behöver tillverkas. Min övertygelse är att ett icketillverkat plagg alltid är mindre miljöbelastande än ett nytillverkat, oavsett tillverkningsprocedur.
Nu behöver jag bara ordna kläder till mig själv, vilket givetvis underlättar.

Jag kan inte svara för vad andra anser är renlärigt alternativt tänkande men för egen del försöker jag i första hand undvika konsumtion, i andra hand konsumera begagnat.

Nykonsumtion är alltid nykonsumtion och torde åtminstone när det gäller kläder alltid leda till ökad miljöbelastning.

Det här håller jag med om till fullo.  :)
...
Jag köper hellre ett par miljövidriga skor som håller i tio år än ett par miljövänliga varje år.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #17 skrivet: 14 feb-13 kl 17:26 »
Föd upp kaniner och klä dig i päls..
Eller flå trafikdödade grävlingar och ta tillvara på deras.
Fjäderfän och kaniner

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #18 skrivet: 14 feb-13 kl 18:24 »
Ett hett tips är klädbytardagar. Gratis och begagnat och man kan ge bort urväxta kläder eller annat man inte behöver. Där jag bor så anordnas det två gånger om året och är sjukt värt.

Mina vänner som har en liten knodd gick dit och kom hem med hur mycket som helst. På slutet fick man ta hur mycket man ville. Själv har jag en virkad matta som är gjord av reklam T-shirts som blivit över från klädbytardagar ;D
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

memori

  • Inlägg: 5
  • Intresserad av ett liv på landet.
    • Uppland
SV: Ansvarsfulla kläder och skor
« Svar #19 skrivet: 14 feb-13 kl 19:14 »
Ett tips är att kolla in kläder tillverkade av HAMPA!
Går att odla lokalt nästan överallt.
Har fibrer betydligt starkare än bomull
Värmer när det är kallt kyler när det är varmt
etc..
kan läsa mer på
http://hampa.net/page15/page22/page22.html
eller annan sida om på svenska eller engelska. finnns även mycket matnyttig information på youtube.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser