Man kan anta att alla ABS-givare på samma bil har samma resistans. Så de givare som ligger i närheten av varandra (inom 30 % eller så) vid ohmmätning är förmodligen felfria.
Ett "ful-knep" som jag har tagit till ett par gånger när en ABS-givare är trasig på en gammal risig bil och man inte har haft lust att byta, är att snylta signal från en annan givare och koppla till den ingången på styrdonet. Ofta fungerar det dock inte att bara parallellkoppla flera ingångar till samma givare, då blir det också felkoder, utan man måste koppla en transformator emellan. Linjetransformatorn från t ex en skrotad fax, modem eller telefonsvarare brukar fungera utmärkt.
Om det är en bakhjulsgivare som har gått sönder så kan man låna signal från det andra bakhjulet, om det är en framhjulsgivare så bör man låna signal från samma sidas bakhjul.
Observera dock att varken ohmmätning eller "transformatorknepet" fungerar om det är en bil som har elektronik inbyggd i givarna (t ex om det är någon slags hallgivare). Ett exempel på detta är vissa Renault och eventuellt också Volvo 400-serie/S40 från 90-talet.
Till sist bör man komma ihåg att även andra slags fel i ABS-systemet än trasiga givare kan leda till att varningslampan tänds och systemet stängs av. Ofta finns ett överspänningsskydd för systemet, och det brukar gå sönder t ex om man använder ett starthjälpaggregat för att få igång bilen när batteriet är urladdat, eller om någon har lyft en batterikabelsko medan motorn var igång.