Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ABS lampan tänds  (läst 7216 gånger)

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
ABS lampan tänds
« skrivet: 17 jul-12 kl 06:27 »
På en Hundai så lyser ABS lampan,i bland är den släckt när jag startar men tänds efter en kort stund även varningslampan Brake fal tänds.
Jag misstänker jordfel,men vart då? Är det någon som har ett tipps,jag skall kolla Abs givarna vilket motstånd skall det vara? Nån som vet?
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: ABS lampan tänds
« Svar #1 skrivet: 17 jul-12 kl 06:33 »
Du måste läsa ut felkoderna för ABS systemet att kunna se orsaken. (antagligen fel på någon givare)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: ABS lampan tänds
« Svar #2 skrivet: 17 jul-12 kl 19:37 »
Man kan anta att alla ABS-givare på samma bil har samma resistans. Så de givare som ligger i närheten av varandra (inom 30 % eller så) vid ohmmätning är förmodligen felfria.

Ett "ful-knep" som jag har tagit till ett par gånger när en ABS-givare är trasig på en gammal risig bil och man inte har haft lust att byta, är att snylta signal från en annan givare och koppla till den ingången på styrdonet. Ofta fungerar det dock inte att bara parallellkoppla flera ingångar till samma givare, då blir det också felkoder, utan man måste koppla en transformator emellan. Linjetransformatorn från t ex en skrotad fax, modem eller telefonsvarare brukar fungera utmärkt.
Om det är en bakhjulsgivare som har gått sönder så kan man låna signal från det andra bakhjulet, om det är en framhjulsgivare så bör man låna signal från samma sidas bakhjul.

Observera dock att varken ohmmätning eller "transformatorknepet" fungerar om det är en bil som har elektronik inbyggd i givarna (t ex om det är någon slags hallgivare). Ett exempel på detta är vissa Renault och eventuellt också Volvo 400-serie/S40 från 90-talet.

Till sist bör man komma ihåg att även andra slags fel i ABS-systemet än trasiga givare kan leda till att varningslampan tänds och systemet stängs av. Ofta finns ett överspänningsskydd för systemet, och det brukar gå sönder t ex om man använder ett starthjälpaggregat för att få igång bilen när batteriet är urladdat, eller om någon har lyft en batterikabelsko medan motorn var igång.

 

anders50

  • Gäst
SV: ABS lampan tänds
« Svar #3 skrivet: 17 jul-12 kl 19:44 »
Eller också kan "kransen" på drivaxeln som ger signal till givaren spruckit. Det kan bli dyrt, särskilt på Toyota Corolla Touring. (ca 7000 kr)

Men man kan ta loss varningslampan också!  o:)

krego

  • Inlägg: 31
    • Skåne
SV: ABS lampan tänds
« Svar #4 skrivet: 18 jul-12 kl 00:20 »
Börja med att ohm mäta givarna,  kolla sedan abs-ringarn.
Abs ringarna kan gå att fixa. Skrapa rent från rost, särskilt i dalarna.
Om ringen är sprucken kan man svetsa ihop den och putsa till den lite.
Nolla sedan av felkoderna, läs av något senare och se om det kommit någon ny felkod.

Lycka till!

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: ABS lampan tänds
« Svar #5 skrivet: 18 jul-12 kl 19:25 »
Ja tack skall ni ha....
Lycka till behövs verkligen.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: ABS lampan tänds
« Svar #6 skrivet: 19 jul-12 kl 00:44 »
Ett "ful-knep" som jag har tagit till ett par gånger när en ABS-givare är trasig på en gammal risig bil och man inte har haft lust att byta, är att snylta signal från en annan givare och koppla till den ingången på styrdonet.
Jag har också använt mig av ett "ful-knep" men jag har inte varit lika seriös. 8)
Jag har helt enkelt byglat över laddningslampan till ABS-lampan och på så sätt fått två laddningslampor som slocknar efter att man har startat upp motorn och på så sätt kommit igenom bilprovningens nålsöga. ;)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: ABS lampan tänds
« Svar #7 skrivet: 19 jul-12 kl 00:48 »
Eller också kan "kransen" på drivaxeln som ger signal till givaren spruckit. Det kan bli dyrt, särskilt på Toyota Corolla Touring. (ca 7000 kr)

Men man kan ta loss varningslampan också!  o:)
....Bara noterar,ruskigt dyrt  :o ...skroten om bilen är gammal..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser