Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Registrering?  (läst 858 gånger)

Erik

  • Gäst
Registrering?
« skrivet: 08 jun-09 kl 11:58 »
En fråga, Om man vill skaffa ca 4-6 får måste man ha sådanna däringa öronlappar? och registrera dom någon stans?
eller kan jag bara skaffa mina får och släppa ut dom i hagen?
Fastigheten är ej jordbruksregistrerad,

Mvh
/Erik

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Registrering?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-09 kl 12:13 »
Du skall kontakta Jordbruks verket o skaffa dig ett SE nummer (produktonsplats nummer).. det kostar inget...
det numret behöver du för att du skall rapportera till SJV att du köpt får till din gård...

du behöver också en stalljournal där du skriver in hur många får du har..

Öron märkena beställer du sen till de lamm som föds på din gård. på öronlapparna står då ditt SE som visar att djuren är födda på din gord o ett indivud nummer..

allt detta kan du prata med SJV om...
ring dit o säg att du vill veta mer om hur man skaffar SE nummer...
tel till SJV 036- 15 50 00

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Registrering?
« Svar #2 skrivet: 08 jun-09 kl 22:25 »
Svar ja, du kan få djurförbud om du inte märker dina djur.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser