Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt Lill-Vicke  (läst 36548 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Projekt Lill-Vicke
« skrivet: 10 jul-11 kl 21:39 »
har börjat i helgen.
Till att börja med ska det bytas ut en massa plåt
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #1 skrivet: 10 jul-11 kl 21:42 »
mera plåtbitar
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #2 skrivet: 10 jul-11 kl 21:46 »
Demontering av bakre kofångare

Golvmattor och bagagerumsmatta+reservhjulet

Nu går det komma åt att ta bort dålig plåt
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #3 skrivet: 10 jul-11 kl 21:53 »
På tisdag är de tänkt att vi ska sätta igång på allvar med att byta plåt.

Ibland går det göra fynd när en bil blir ordentligt städad. Ett emblem som jag har för mig brukar sitta på skärmen. Vi får se hur det blir om jag monterar det.
Originalklädseln är väl ine det vackraste man skådat. Min sambo verkar vara beredd att sy om hela klädseln.

Ska försöka följa upp med rapporter all efter som.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #4 skrivet: 11 jul-11 kl 00:43 »
Till att börja med ska det bytas ut en massa plåt

Som tandläkaren sa, för att sätta in brygga krävs minst en egen tand.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #5 skrivet: 12 jul-11 kl 21:00 »
Nu fick jag anledning att visa min multibänk (som jag är riktigt stolt över). Här är den arrangerad för att klippa plåt. Bänksaxen monteras på en hylla med hjälp av tvingar. På bilden sitter tvingarna inte riktigt rätt. De ska sitta på den sida som är mot själva bänken. Det var min svetsare, som inte hunnit få instruktioner, som inte gjorde helt rätt. Skäret hamnar i jämnhöjd med bänkytan så plåten har något att vila på.
När jag ska använda bänken till annat tar jag bort bänksaxen och den ljusa plattan på bänken. Där har jag fräst ur ett hål med en kant så plattan ligger hyfsat jämnt med bänken. Jag har några olika verktyg fäst på likadana plattor som jag lägger i. Hittills har jag en cirkelsåg fäst på undersidan, en handöverfräs fäst på undersidan och en liten bänkslip fäst på översidan på olika plattor. Då lägger jag bara i det verktyg jag för tillfället har behov av.

Nu har det börjat hända lite på plåtpusslet. Vi började med den del som ansågs svårast att få till. I ärlighetens namn ska jag säga att jag gör inte speciellt mycket mer än att assistera lite i bland och leta fram olika saker som behövs.
Den lånade svetsen behagade inte fungera på ett tillfredställande sätt. Vilket gjorde att en massa tid försvann till ingen nytta. Det slutade med att vi kopplade gasen till min egen svets i stället. Vilken visade sig fungera mycket bättre än den som skulle vara bäst.
Nu fattas bara biten runt hörnet till vänster om avgasröret på den här avdelningen. När det är klart bör det gå undan lite snabbare.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #6 skrivet: 13 jul-11 kl 20:54 »
I dag blir det ingen bild.
Det är ett ytterst komplicerat metallpussel där runt hörnet. Man måste först räkna ut hur pusslet ska se ut. Sedan räkna ut hur pusselbitarna ska se ut. Därefter konstruera pusselbitarna och sätta dit dem. Och det är både innerplåt och ytterplåt på sina ställen.
Egentligen har det inte blivit mycket synbart resultat idag. Men ett hål i bagageutrymmet, under baklyktan, har blivit lappat. Och det är på god väg med skärmen bakom hjulet. I morrn borde all plåt mötas där vid hörnet. Att avgasröret ska gå ut där komplicerar det en hel del.
 Och förhoppningsvis hinns det med även bakom det andra bakhjulet.
Jag jobbar i morrn, så då får plåtslagaren sköta sig själv. Han börjar väl på att hitta hyfsat i garaget nu, så det går säkert bra. Själv får jag nöja mig med att inspektera och dokumentera arbetet när jag kommer hem.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #7 skrivet: 14 jul-11 kl 18:18 »
Intressant projekt.  :)

Blir det inte kallt att ligga direkt på betonggolvet?
Har du ingen hora?
If it doesn't work, chrome it!

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #8 skrivet: 14 jul-11 kl 20:45 »
En hora i garaget är naturligvis absolut nödvändigt.
Om man tittar närmare på den förra bilden, till vänster och framför hjulet skymtar man något rött. Det är min hora, som jag köpte i måndags. Den var alltså inte införskaffad när vi plockade ned kofångaren.

Äntligen är det där hörnet ihopsytt. I går kväll slog det mig att man behövde inte ta hänsyn till avgasröret. Man skulle ha lagt en hel plåt, som man sedan gjort hål i. Det hade säkerligen underlättat en hel del. Men det var så dags att tänka på det då. Ingen mening att gräma sig över det. Gjort är gjort.
Nu får jag försöka jaga rätt på nån gummigenomförning av nåt slag, att sätta i hålen och sedan trä ut avgasröret.

Nu har vi ju kommit till en punkt där även jag skulle kunna göra lite nytta. Det ska grundas och spacklas och slipas och sånt. Men jag har pysslat med ett litet eget projekt under tiden. Och det måste bli klart på lördag. I helgen kör jag nattpass så min insats på bilen får allt vänta tills på måndag, när jag är ledig.

Jag hade ju hoppats att även den andra bakskärmen skulle bli klar idag. Men tyvärr hade vädergudarna anropat och påstått att det var grillväder, så han gjorde kväll lite tidigare än nödvändigt tyckte jag. Jag ska väl inte klaga ändå. Han jobbar ändå billigt för mig.

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Huggorm

  • Gäst
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #9 skrivet: 16 jul-11 kl 12:28 »
Kul bilval! Vad är målet, perfekt originalskick eller fungerande bruksbil?

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #10 skrivet: 23 jul-11 kl 20:16 »
Något slutmål har jag inte bestämt med det här projektet. Första delmålet är att få den godkänd i besiktningen.
Det kommer inte att bli originalskick på bilen. Möjligen att man skulle kunna kalla det för mild custom.
Det börjar klia i fingrarna för att byta ut en del detaljer till trä. Så vi får se vad det blir så småningom.

I går när jag kom hem från jobbet fick jag höra att plåtknackaren varit här några timmar. Men jag var totalslut efter ett långt arbetspass, så jag orkade inte gå ut i garaget då. I dag var det bara 9 timmar, så man var mycket piggare. Men jag har 6 långa pass kvar innan jag har någon ledighet, så jag kommer inte att göra något i veckan. Polaren har semester från sitt jobb, så han får lägga upp sitt plåtschema hur han vill. Han måste ju få vara lite ledig i bland.

Höger bakskärm är i alla fall påbörjad. Den var i sämre skick än vad det såg ut från början. Speciellt innerskärmen. Men en början är det.

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #11 skrivet: 25 jul-11 kl 17:40 »
Inge litet jobb det där....
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #12 skrivet: 09 aug-11 kl 18:03 »
I torsdags blev det någon timme till på höger bakskärm. Det bottnar väl i att ägaren till den tryckluftsdrivna falstången behövde den själv, så det gjordes inget mer än det som var nödvändigt.

Faktiskt har jag själv gjort en liten insats nu. Vänster bakskärm har fått lite grundfärg. (Zinkgrund) Jag slipade lite med vanligt sandpapper och torkade av med en trasa fuktad med rödsprit innan jag sprutade på med sprayburken. Man borde naturligtvis läst lite mer på burken tidigare. Jag hade räknat med att kunna lägga på lite spackel i kväll. Men färgen har en torktid på 24 timmar.
Jag borde också ha gått på insidan av skärmen, men det tänkte jag inte på då. Innöver bakstammen och i bagageutrymmet ska jag jämna till svetsfogarna lite innan jag fortsätter där. Det ska även slipas och målas lite resten av vägen mot högra bakskärmen.

Även garaget är på gång att få lite mer färg. De andra två väggarna åtgärdades för 2-3 år sedan, men vi har varken haft tid eller lust att ge oss på resten. Men nu verkar det vara på gång i alla fall.

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #13 skrivet: 11 aug-11 kl 16:29 »
Tänk att man inte kan lära sig att läsa på produkterna man har tänkt sig använda innan man sätter i gång. Spacklet skulle läggas direkt på plåten, så det blev till att slipa lite innan jag började spackla.
Men först slipade och grundmålade jag insidan av skärmen och under bakluckan. Där bryr jag mig ändå inte om att spackla något.
Som tur var är jag ägare till en sån där trekantig oscillerande slipmaskin. Med den gick det utmärkt att komma åt i skrymslen och vrår.
Det verkar som jag inte helt glömt bort hur det går till att spackla ändå. Jag har visserligen aldrig gjort annat än småjobb på bilplåt förut, men principen verkar ändå vara densamma som när man spacklar t.ex. skåpluckor. Att använda härdare i spacklet är en ovan procedur för mig. Att blanda till en lagom mängd som går åt innan det börjar härda var inte det allra lättaste. Jag kom fram till att det är bättre att blanda till en liten mängd i stöten. Hittills är jag ändå ganska nöjd med resultatet.

I bagageutrymmet, under baklyset och bakom hjulet, kletade jag bara dit lite karosserikitt i svetsfogarna. Det ska inte bli någon utställningsbil, så det får räcka.

På söndag har vi planerat in en, förhoppningsvis, heldag på bilen. Då ska det andra hörnet svetsas färdigt och han kan börja på med golvet. Och jag bör kunna spackla, slipa och grundmåla på bakändan. Om tiden och lusten räcker kanske jag byter bromsrören bak, på båda sidorna.

Om någon ser att jag vid något tillfälle är på väg att begå någon fadäs, så hojta gärna till. Någon kanske har något tips att förmedla också som underlättar vårt arbete.

Så nu blir det nog inget gjort förrän på söndag. Dagarna emellan ska jag försöka ägna mig åt fiske. Det är något jag haft för lite tid till i sommar. Öringen är ju tillåten bara några veckor till. Några vill jag allt ha upp.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #14 skrivet: 13 aug-11 kl 14:41 »
Pratade med min plåtslagare i dag. Han verkar vara riktigt förkyld, så det kanske inte blir något gjort i morrn, i alla fall.
Jag har lite pyssel att .göra på släpvagnen, så jag klarar nog att fylla ut min lediga tid ändå. Men det blir nog tidigast måndag ändå. Då väderleksprognosen säger att det ska bli sämre väder.

Så hamnar jag tillfälligt på sidan om ämnet:
Det blev en fin öring i går på 8,78 hg. Nu var det inte jag som fick äran att dra upp den. Det gjorde gumman. Men jag är inte ledsen för det. Vi ska äta upp den till middag idag, och sedan lutar det åt att vi sticker ut på jakt efter harr. Det är ena riktiga kämpar i ån som rinner nedanför byarna här.

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #15 skrivet: 16 aug-11 kl 19:26 »
Det blev inga harrar. De verkade inte vilja smaka de flugor vi hade att erbjuda, eller också var de någon annanstans. Efter ca en timme åkte vi till ett annat ställe med siktet inställt på abborre i stället. Nästan genast såg jag att det högg efter flötet i stället för flugorna. Det var bara att byta till en vobbler. Det blev fem gäddor på runt kilot. De ligger i frysen och väntar på att rökas.

Det blev ändå några timmar i garaget i söndags. Nu anser jag mig ha spacklat färdigt vänster skärm. Det blev några lager med slipningar mellan varje.

Under tiden svetsades det färdigt på den andra sidan. Naturligtvis dök det upp några extra små rosthål, som vi inte lagt märke till tidigare, så det tog lite extra tid. Något mer ville vi inte göra den dagen. Grillen skulle tändas och det fanns kalla öl i kylskåpet och väntade på oss. Vi tyckte vi hade gjort oss förtjänt av dessa svalkande drycker.

Jag har spenderat en stund i garaget i dag, med att spackla på högersidan. Då upptäckte jag att vi glömt att klippa av en remsa av plåten. Om man tittar där jordklämman till svetsen sitter, ser man att det ska snyggas till lite. Jag lät det vara tills vidare. Det var inget jag ansåg skulle påverka mitt spacklande.
Spackla och slipa. Spackla och slipa. Nu har jag tillfälligt lessnat på det. Baktill anser jag att det är klart. Det mesta där kommer ju att döljas av kofångaren, men jag vill ändå inte fuska hur mycket som helst.
På skärmen lade jag på ett lager till med spackel innan jag stängde garaget. Det får härda några dagar nu tills jag känner för att göra färdigt där.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #16 skrivet: 20 aug-11 kl 22:03 »
I förrgår slipade jag färdigt på högerskärmen och sprayade på grundfärg på allt som spacklats och lite till.
Plåtremsan som jag nämnde skulle klippas bort lämnade jag kvar. Jag tänkte ta bort den, men vid en närmare översyn blev jag osäker på om det verkligen var färdigt där under. Så för säkerhets skull väntar jag med det. Det är lätt gjort att måla på lite mer senare.
Så nu i kväll sprayade jag på en halvblank svart färg.

Om man jämför v. bakskärm, bakändan och h. bakskärm med de tidigare bilderna ser man en enorm förbättring. Det här borde falla besiktningspersonalen i smaken tycker jag.
Bilderna blev inte bra. Blixten återspeglade sig in i kameran så det syns inte riktigt överallt.
Med färg på skvallrar det att spacklingen inte blev helt perfekt på alla ställen. Och en del sliprepor kommer fram i dagen. Använde lite för grovt papper innan jag svartmålade.Men å andra sidan kan det vara bra för tillfället. Det kommer att dröja innan bilen ska lackas om. Nu är det ungefär likvärdigt som resten.

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #17 skrivet: 23 aug-11 kl 08:02 »
När jag slipar spackel på ett projekt så brukar jag spraya på mattsvart snabbtorkande färg för att se om det finns behov för mer spackel på sina ställen när man slipar det sissta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #18 skrivet: 06 sep-11 kl 22:13 »
Nu är de ett tag sedan det blev något gjort i garaget. Mina semesterdagar är förbrukade och de lediga dagar jag haft på sistone har ägnats åt lite social samvaro. Vänner och grannar och andra bekanta måste få sitt också ibland.


När jag slipar spackel på ett projekt så brukar jag spraya på mattsvart snabbtorkande färg för att se om det finns behov för mer spackel på sina ställen när man slipar det sissta.

Det kallas väl för att lägga på en märkfärg det du beskriver? Man sprutar på ett tunt lager färg, slipar lite, och där färgen blir kvar i fördjupningar behövs lite mera spackel.
Tills vidare låter jag det vara som det är. Så småningom blir det kanske ny lack på hela bilen och om det inte ser allt för hemskt ut när den kommer ut i dagsljuset spar jag tills dess med att justera något.
Eftersom klädseln är tänkt att gå något sånär i bilens färger har jag börjat fundera på vilka färger det ska bli. Jag vill gärna att det blir ungefär de nuvarande färgerna. I förra veckan fick jag tillfälle att besöka en färgfirma som blandar till vilka kulörer som helst och kan fylla på sprayburk. Efter en stunds bläddrande i deras färgkartor bestämde jag mig för två nyanser. En väldigt mörk lila och en i stil med koppar metallic. Båda med pearl.
Jag tänkte måla på en dörr för att kolla om jag tycker att färgerna faller i smaken. Kanske det kan bli nästa vecka.


Bromsrören ska ju bytas. Efter att ha övat några gånger på att kona rören ser resultatet ut som på den första bilden i det här inlägget. Nu är det några år sedan jag tittade på hur en kona ska se ut. Därför vill jag ha lite hjälp av expertisen. Duger detta eller bör jag klämma till lite mera? Hoppas ni kan se tillräckligt noga hur det ser ut. Fokus i kameran hamnade inte riktigt rätt.
Här ser man även att multibänken har fått ett nytt verktyg. Ett litet skruvstycke fastbultat i en bräda. Den brädan i sin tur sitter skruvad i en längre bräda med hål för bultskallarna. Sedan sätter man fast allt i bänken med tvingar. Om inte man är allt för våldsam kommer det nog att hålla ett tag.

När jag konade hade jag tänkt jämföra med hur koningen på de gamla rören såg ut. Det gick ju inte. Det verkar vara original stålrör med enkelkona. Det rör jag köpt är någon kopparlegering som bör vara dubbelkonat. Det är visserligen ingen som ser vilken koning det är, men med enkrets bromssystem vill jag nog göra det ordentligt.
I dag fick jag loss bara det ena röret. Man skulle ju kunna kapa det andra intill anslutningarna och använda t.ex. en hylsa i rätt storlek för att lossa dem, men jag vill gärna försöka behålla dem intakt, tills jag gjort nya. Som tur var har jag köpt rätt anslutningsnipplar. Vad som är värre är att ena luftningsnippeln är sönderdragen. Jag ska ska försöka lossa hela hjulcylindern och försöka få ut den gamla. En ny borde gå få tag på där jag köpte anslutningarna.

Eftersom det än så länge inte blivit något gjort  med golvet får jag väl hålla mig här bak ett tag. Bagageutrymmet behöver snyggas till en hel del. På och runt tanken skall det slipas och målas, en ny platta över reservhjulet ska sågas till och så tänkte jag försöka få till några väggar.


Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

 

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #19 skrivet: 07 sep-11 kl 22:47 »
Lite svårt att se hur din kona ser ut på bilden. Är det en konvex eller konkav kona? Bromsrör av koppar är lättare att jobba med än rör av kopparnickel, (mjukare) antar att du använder rör av kopparnickel eftersom du skriver att det är någon form av legering.
If it doesn't work, chrome it!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 3 användare
Loellablack, lionsmane, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser