Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsling  (läst 5360 gånger)

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
Gödsling
« skrivet: 17 jan-16 kl 17:19 »
Hej här tycker jag vi ska diskutera allt kring gödsling för inomhusväxter, även växter man ställer ut på sommaren fungerar.

Vi kan börja med vad ni brukar gödsla era inomhusväxter med? Naturligt gödsel, konstgjort bland annat?  :)

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Gödsling
« Svar #1 skrivet: 17 jan-16 kl 20:09 »
I vår och i sommar tänkte jag, prova något av nässelvatten ,kaffesump och urin. Eller så testar jag allt.

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Gödsling
« Svar #2 skrivet: 20 jan-16 kl 14:37 »
De är ingen som gödslar sina inomhusväxter?  :o

tuslus

  • Inlägg: 653
    • Medelpad
SV: Gödsling
« Svar #3 skrivet: 20 jan-16 kl 14:41 »
Näe  :) Det är dåligt med det, jag har en gammal änglamarks växtnäring som jag ibland hittar och ger alla en satt av. Men det är i ärlighetens namn inte särskilt ofta.  :-[

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Gödsling
« Svar #4 skrivet: 20 jan-16 kl 14:51 »
Näe  :) Det är dåligt med det, jag har en gammal änglamarks växtnäring som jag ibland hittar och ger alla en satt av. Men det är i ärlighetens namn inte särskilt ofta.  :-[

En gammal? blir dem aldrig gamla finns det utgångsdatum på såna haha?

husbehov

  • Gäst
SV: Gödsling
« Svar #5 skrivet: 20 jan-16 kl 15:24 »
jag ger dem lite urin i vattnet . men sällan :)

tuslus

  • Inlägg: 653
    • Medelpad
SV: Gödsling
« Svar #6 skrivet: 20 jan-16 kl 21:06 »
En gammal? blir dem aldrig gamla finns det utgångsdatum på såna haha?

He he, jag har aldrig kollat efter datummärkning, jag kanske ska vara tacksam att dom inte dör istället för att känna mig duktig som ger dom lite näring  8) :D

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Gödsling
« Svar #7 skrivet: 20 jan-16 kl 23:24 »
jag ger dem lite urin i vattnet . men sällan :)

Okej  :)

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Gödsling
« Svar #8 skrivet: 20 jan-16 kl 23:25 »
He he, jag har aldrig kollat efter datummärkning, jag kanske ska vara tacksam att dom inte dör istället för att känna mig duktig som ger dom lite näring  8) :D

Haha säkert bättre än ingen näring alls

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Gödsling
« Svar #9 skrivet: 21 jan-16 kl 09:38 »
Den krukväxtnäringen jag har tror jag är daterad förra seklet. Den är säkert bara gjord på kemikalier. Men jag slänger inget som går att använda. Gödslar gör jag kanske 4 ggr per år eller nåt. Planterar om gör jag varje år på samtliga krukor. Oavsett hur man sköter sina krukväxter så måste man komma ihåg att de lever med extremt lite jord, därför är det viktigt att byta jord varje år, långt mycket viktigare än extra gödning.

MVH
Magnus

 

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Gödsling
« Svar #10 skrivet: 21 jan-16 kl 15:52 »
Den krukväxtnäringen jag har tror jag är daterad förra seklet. Den är säkert bara gjord på kemikalier. Men jag slänger inget som går att använda. Gödslar gör jag kanske 4 ggr per år eller nåt. Planterar om gör jag varje år på samtliga krukor. Oavsett hur man sköter sina krukväxter så måste man komma ihåg att de lever med extremt lite jord, därför är det viktigt att byta jord varje år, långt mycket viktigare än extra gödning.

MVH
Magnus


Jo de är sant, men många blommor håller dock väldigt länge utan gödning och utan ny jord, t.ex. kaktusar, speciellt lite äldre klarar sig väldigt länge utan byte.

Min mamma har en slags palm, som inte har fått gödning eller ny jord på massa år, så jag tycker lite synd om den så jag tänker plantera om den i vår.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Gödsling
« Svar #11 skrivet: 21 jan-16 kl 19:41 »

Jo de är sant, men många blommor håller dock väldigt länge utan gödning och utan ny jord, t.ex. kaktusar, speciellt lite äldre klarar sig väldigt länge utan byte.


Jo, klarar sig gör många växter länge. Som kaktsar som du nämner, de kan stå still i tillväxt i 20 år, den får de ny jord så växer de igen. Jag har större ambitioner än att de skall klara sig. Jag vill ha starka fina växter med bra tillväxt och gärna lite överskott att ge bort varje år. Då måste de nog ha något att äta.

MVH
Magnus

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Gödsling
« Svar #12 skrivet: 21 jan-16 kl 20:56 »
Jo, klarar sig gör många växter länge. Som kaktsar som du nämner, de kan stå still i tillväxt i 20 år, den får de ny jord så växer de igen. Jag har större ambitioner än att de skall klara sig. Jag vill ha starka fina växter med bra tillväxt och gärna lite överskott att ge bort varje år. Då måste de nog ha något att äta.

MVH
Magnus


Ja precis :D

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Gödsling
« Svar #13 skrivet: 28 jan-16 kl 21:18 »
Tycker ni nässelvatten fungerar bra inomhus i krukor?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Gödsling
« Svar #14 skrivet: 29 jan-16 kl 12:06 »
Tycker ni nässelvatten fungerar bra inomhus i krukor?

Luktar inte det för djävligt? Väl utspätt guldvatten kanske är bättre?

MVH
Magnus

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Gödsling
« Svar #15 skrivet: 29 jan-16 kl 15:10 »
Luktar inte det för djävligt? Väl utspätt guldvatten kanske är bättre?

MVH
Magnus

Jo det är de jag undrar om de luktar eller ej när man har vattnat efter en stund

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Gödsling
« Svar #16 skrivet: 30 jan-16 kl 22:28 »
Någon som vet hållbarhet på nässelvatten??

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Gödsling
« Svar #17 skrivet: 31 jan-16 kl 11:54 »
Använder Guano och epsomsalt som gödning och kan säga att växterna här hemma har aldrig mått bättre! ;D

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Gödsling
« Svar #18 skrivet: 31 jan-16 kl 13:52 »
Bokashijuice.
Kaninuppfödare och pelargontant.

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Gödsling
« Svar #19 skrivet: 31 jan-16 kl 20:35 »
Det jag skulle vilja veta om nässelvatten,
1.luktar det inomhus?
2.hur länge håller det?
3. Kan jag ha det på mitt mandarinträd?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

220 gäster, 3 användare
xaelanar, alternaiv, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser