Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Hittat blod i avföringen  (läst 9873 gånger)

Rosita Ottosson

  • Gäst
HJÄLP! Hittat blod i avföringen
« skrivet: 25 okt-05 kl 09:12 »
Jag har hittat blodslem i avföringen från någon av mina höns. Är detta vanligt? Varför blir det så? Vad ska man nu göra? Man är ju gröngöling ännu när det gäller det här med hönsskötsel . Bekymrad är rätta ordet.

Hoppas på tips och hjälp från er mina hönsvänner!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:HJÄLP! Hittat blod i avföringen
« Svar #1 skrivet: 25 okt-05 kl 14:08 »
Låter som lite coccidios. Är hönsen opåverkade behöver du inte vara orolig. Coccidier är bakterier som finns i alla hönstarmar och då djuret blir avkylt el. likn. som sätter ner immunförsvaret lite så kan de växa till.

Ge dem lite filmjölk, gärna med pressad vitlök och innehållet från några Treviskapslar (receptfritt medel fårn apoteket mot turisktdiarré) i så kommer magen i balans igen.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Rosita Ottosson

  • Gäst
Re:HJÄLP! Hittat blod i avföringen
« Svar #2 skrivet: 25 okt-05 kl 17:20 »
Tack Kicki Jag är på väg till apoteket på studs filmjölk och vitlök finns redan på plats

Rosita

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:HJÄLP! Hittat blod i avföringen
« Svar #3 skrivet: 28 okt-05 kl 00:08 »
Jo, det kan bli så av colibakterier (coccidios). Jag vill inte påstå att dina höns dricksvatten är nersketet av andra höns, för det har jag ingen aning om, men coccidios får kyckligar och unghöns vanligen på detta sätt. Däremot tycks det kunna dricka ur vattenpölar och dylikt utomhus utan att blir dåliga. Äldre höns är för det mesta mer motståndskraftiga.
« Senast ändrad: 28 okt-05 kl 00:11 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:HJÄLP! Hittat blod i avföringen
« Svar #4 skrivet: 28 okt-05 kl 00:20 »
 Mig veterligt är coccider  parasiter (ej bakterier) som ofta finns i mag/tarmkanalen hos  fjäderfän. Men om djuren av någon anledning blivit nedsatta, eller många djur vistas på samma yta, eller för all del om de har det skitigt också (många coccider samlas då på samma ställe) så kan cocciderna "ta överhanden" och göra djuren sjuka. Kan behandlas med Esbetre som veterinären skriver ut.
                   Mvh
                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

kalkontupp

  • Gäst
Re:HJÄLP! Hittat blod i avföringen
« Svar #5 skrivet: 29 okt-05 kl 03:09 »
Har en gödselplatta med koskit bredvid hönshus, ankhus. Där i skiten lapar myskänder, gäss, höns och andra fjäderfä i sig "vatten" från plattan. Det är en brun snuskig sörja och dom kan gå ut direkt från hönshuset dit fast dom har vatten inomhus.  ???

Värst är nog mysken, de tycks älska att lapa i sig denna sörja och har väl troligtvis järnmage. 8) Det är nog ingen coccid som skulle bita på dom.
/Åsa

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:HJÄLP! Hittat blod i avföringen
« Svar #6 skrivet: 29 okt-05 kl 03:24 »
Snabb omställning i miljön kan också ge grogrund för colibakterier. Tex om man har maskinkläckta kycklingar som man plötsligt flyttar ut i en utomhusbur. Har kycklingarna skyddats, i mer eller mindre steril miljö, har de aldrig fått chansen att bygga upp sitt immunitetsförsvar och angrips lätt av colibakterier. Om man vill kalla dessa bakterier för parasiter så må det vara hänt för min del, men problemet är och förblir detsamma.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:HJÄLP! Hittat blod i avföringen
« Svar #7 skrivet: 29 okt-05 kl 10:27 »
 Med risk för att vara en "Messerschmidt" ;) Men Colibakterier är EN sak (nog så farlig) och Coccidier är en annan. Coccidier är en encellig organism som finns i tarmkanalen/avföringen hos många djurslag. Men den är artspecifik, därav är det ingen risk att fjäderfän smittas av koskit, om däremot kalvarna skulle stå där och dricka blir resultatet ett annat.... Eller om man släpper lammen i en rastfålla där äldre får gått och skitit. Eller om kycklingarna på något sätt utsätts för ett allt för högt smittryck.
 Äldre djur är oftast immuna men ändå smittspridare.
 Om ett äldre djur insjuknar så beror det oftast på någon stressfaktor som tex flytt eller sjukdom/annat som satt ned motståndskraften.
 Coccidios (som sjukdomen som parasiterna orsakar heter) behandlas med sulfa. På unga djur är det viktigt att behandlingen sätts in SNABBT eftersom dom så lätt blir uttorkade av diarre.
                      Mvh
                   Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 4 användare (3 dolda)
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser