Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mask i maggen :)  (läst 3328 gånger)

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
mask i maggen :)
« skrivet: 23 mar-05 kl 07:38 »
hejsan
äntligen vår i luften, & det verkar som om alla djur känner av det lika som oss människor.  :)
jag undrar lite över detta med mask.
är det vanligt att hönsen har mask i magen?
hur påverkar det äggen?
kan man avmaska hönsen?
trevlig påskhelg allesammans!
soliga vårhälsningar
/mats hansson

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:mask i maggen :)
« Svar #1 skrivet: 23 mar-05 kl 09:11 »
Har ingen aning om hur vanligt det är och har ingen egen erfarenhet vare sig av mask eller avmaskning på höns men har läst att man kan avmaska dem med samma preparat som till hund: Banminth, Axilur o.likn.

Glad påsk i vårsolen  8)
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:mask i maggen :)
« Svar #2 skrivet: 23 mar-05 kl 10:55 »
Har hört att man kan ge dom lite gråbo upphackat i grönfodret. Även bra med en kvist i redet mot lössen.

Gammal huskur. Men om det hjälper får andra berätta :-)

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:mask i maggen :)
« Svar #3 skrivet: 23 mar-05 kl 14:27 »
Hrmm, gråbo är giftigt.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:mask i maggen :)
« Svar #4 skrivet: 23 mar-05 kl 16:36 »
Hm, kan det vara därför mask och loppor dör?  ;)

Men HUR giftigt är gråbo?

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:mask i maggen :)
« Svar #5 skrivet: 25 mar-05 kl 08:02 »
Många som har fåglar rekomderar att lösa Axilur i vatten.Jag har ringt in och pratat med vetrinärerna på företaget som har Axilur och Axilur är inte vatten lösligt så det gör absolut ingen nytta att blanda det i vatten.I så fall måste men sitta och ge det i munnen med en spruta och det är väldigt svårt att få rätt dos som det måste vara för att det ska göra någon nytta./Anna.D

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:mask i maggen :)
« Svar #6 skrivet: 28 mar-05 kl 19:57 »
Ban Minth måtte väl vara det lättaste eftersom det är en pasta som ges till hundvalpar så den är lätt att dosera till små djur.

Vad det gäller gråbo så är den inte giftig i den mening att den tillhör de giftiga växterna MEN som medicinsk växt bör den inte användas okontrollerat till andra ändamål eftersom den, liksom de flesta medicinska örterna, är giftig i för hög dos. Den är på människa aptitbefrämjande, stimulerande för matsmältningen, verkar lindrande på magsmärtor m.m. och ges då som en kur på max 3 veckor.  På grund av sin styrka bör den inte användas av gravida och ammande kvinnor. Den tillhör brännvinskryddorna och kan i liten dos
även användas som köttkrydda.
Den kan användas i sk. örtpåse i hönshuset som insektsavskräckande men bör p.g.a. doseringsproblemt inte användas invärtes på hönorna - alltså inte i foder eller dricksvatten.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:mask i maggen :)
« Svar #7 skrivet: 30 mar-05 kl 23:23 »
Hej å hå, avmaskning av höns med Axilur får ej rekommenderas av veterinärer pga att man inte säkert vet om det går över i äggen. Den som ändå vill prova bör även själv prova äggen. ::)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

I@

  • Gäst
Re:mask i maggen :)
« Svar #8 skrivet: 11 apr-05 kl 16:53 »
Hej Mats! Jag har aldrig haft problem med mask på mina egna höns. När jag gick min djurvårdarutbildning så fick vi lära oss att avmaska fåglar i allmänhet. Då ska man köpa lite Ivomec och massera in den i huden bak på nacken (ej på fjädrarna). Huden ska sen tydligen "suga" upp det och sen ska fågeln vara avmaskad. ;) Har inte prövat detta själv eftersom jag aldrig haft problem med mask på mina höns, men eftersom de lärde ut det på skolan så kan det ju inte vara fel. Hoppas jag iaf :-\
Mvh Ia  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser