Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter utan märkning eller känd härkomst  (läst 14570 gånger)

geten

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #60 skrivet: 13 apr-13 kl 00:35 »
OT, otrevlig ton//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:31 av ieenilorac »

Existens!

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #61 skrivet: 13 apr-13 kl 00:45 »
OT, otrevlig ton//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:32 av ieenilorac »

vindensbonig

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #62 skrivet: 13 apr-13 kl 00:49 »
OT, följdmoderering//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:33 av ieenilorac »

Existens!

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #63 skrivet: 13 apr-13 kl 00:54 »
OT, följdmoderering//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:33 av ieenilorac »

geten

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #64 skrivet: 13 apr-13 kl 01:00 »
OT, otrevlig ton//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:35 av ieenilorac »

 

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #65 skrivet: 23 apr-13 kl 19:47 »
De va rysligt va folk är negativa.

Om man tar hand om en get som inte har märken så är det som att ta hand om en katt eller hund. Man tänker ju inte att "jag tar hand om detta djur en stund å sen får någon annan ta den".

Man tänker ju naturligtvis att den är här för att stanna på gården. Och skulle det inte gå av olika själ som tex att man säljer gården och näste köpare inte vill ha den så får man kalla på någon som kan avliva geten med bultpistol eller kalla på veterinär som avliva den på de sätt som man avlivar en hund. Vilket som man finner bäst.

Har geten fått killingar så kan man ansöka om SE nummer som man märker dem med å då får de lämna gården å säljas på Blocket, Alternativ eller ges bort till någon om man tycker det.

Det är fritt fram att ta hand om hur många getter som helst utan märken om man bara vet om att den dagen kommer då man måste avliva dem på ort o ställe.

Anledning till att det finns omärkta getter är väl att folk inte vill sätta dessa otäcka märken i öronen och tycker det går lika bra utan.

En tant som sålde sina mjölkgetters killingar gav köparna en påse med öronmärken och sa att de fick själva sätta på dem. Som nyblivna getägare så hade de inte kunskap eller redskap till att kunna detta så påsen blev liggande och getterna fick killingar som sedan såldes vidare utan märkning.

Om tanten som hade SE nummer hade tagit sitt ansvar å märkt dem så hade de inte behövt bli "bortappade" i systemet och papperslösa.

Mormortill3

  • Inlägg: 47
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #66 skrivet: 06 jun-16 kl 14:08 »
Vad är det jag läser ? Ska killingarna vara öronmärkta av säljaren ? Tur jag såg det här nu , är precis på väg och ska kolla två bockar som INTE är öronmärkta än . Ska jag kräva att det görs av säljaren innan köpet då ?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #67 skrivet: 06 jun-16 kl 14:13 »
Vad är det jag läser ? Ska killingarna vara öronmärkta av säljaren ? Tur jag såg det här nu , är precis på väg och ska kolla två bockar som INTE är öronmärkta än . Ska jag kräva att det görs av säljaren innan köpet då ?


"Både du som lämnar djur och den person som tar emot dem är ansvariga för att märkningen är rätt. "

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/hurskajagmarkaminadjur.4.7409fe2811f8e7990b8800093.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser