Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från gräsmatta till äng el dyl  (läst 537 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
Från gräsmatta till äng el dyl
« skrivet: 07 aug-20 kl 10:34 »
Har mycket gräs på tomten och försöker hålla det kort. Inser att jag motvilligt blivit som en gubbe med villaträdgård, besatt av att klippa gräset tillräckligt ofta. Motvilligt, eftersom jag varken njuter av sysslan eller tycker att kortklippta gräsmattor är särskilt estetiskt tilltalande. Har dessutom inga grannar som bryr sig. Däremot är det såklart skönt att titta ut över en stor nyklippt gräsmatta och veta att man kan chilla några dagar - för om man nu ska ha en gräsmatta är det ändå bäst och snyggast att klippa den med jämna mellanrum.  Men idealiskt hade jag velat minska ned rejält på gräsmattan och ersätta med något som är mindre krävande att hålla efter. Är det en äng man ska satsa på då? Hur går det till och vad bör man tänka på? Är det bara att låta gräset växa? Behöver ängen ses efter, hur ofta måste gräset slås osv? Tacksam för tips  :laugh:

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Från gräsmatta till äng el dyl
« Svar #1 skrivet: 07 aug-20 kl 11:23 »
Det är lite knöligt att skapa en blomsteräng utan hårt arbete.
Men det jag tänker på först är skapa öar klipp noga och ta sedan bort runda bitar säg 15-20 i diameter och så i dessa.
Köp lite tulpaner och plantera dom i dessa öar.
Dock behöver du på våren innan tulpanerna visar sig städa bort lite gammalt och dött.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Från gräsmatta till äng el dyl
« Svar #2 skrivet: 07 aug-20 kl 11:46 »
Här har de gamla slagit trädgården med lie en gång i tiden, och det finns frön i backen. Så slutar jag klippa så blir det äng på de magrare partierna. Magert är nödvändigt annars blir det vall av det.

Slå gärna när blommorna fröat av sig.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Från gräsmatta till äng el dyl
« Svar #3 skrivet: 07 aug-20 kl 11:49 »
Vi har en villaträdgård, tomt på 1000 kvm.  Inte bara gräs förstås utan många träd och odlingsland, också en hönsgård.  En bit vid uteplatsen,  kanske 100 kvm håller vi (dvs maken) kort som en vanlig gräsmatta. Resten är äng, gissningsvis drygt hälften av ytan. Slås med lie efter mitten av juli, men lite olika, inte allt på en gång.  Efter det blir det elgräsklippare och till slut handjagare tills det slutar av växa, oktober eller så.

Det blir alltså en del hö som vi förvarar i säckar i garaget och som hönsen får under vintern att sprätta i. Innan dess avlöser olika blomsterprakt på ängen.  Men det är rätt arbetsintensivt att slå med lie, räfsa ihop och torka och peta ner i säckar.  Vet egentligen inte om det är mindre arbete än att hålla efter en vanlig gräsmatta, men det är i alla fall mer omväxlande och intressantare. I år växte gullvivorna och sedan prästkragarna så tätt att folk stannade och tittade.  Och det dyker upp överraskningar: Kungsängslilja, Jungfru Marie Nycklar och  fingerborgsblomma har alla kommit alldeles av sig själva.  Och vi har massor av humlor och andra insekter. Ett år när folk sa att det inte blev några äpplen för att det inte fanns pollinerare i rätt tid fick ändå vi en massa äpplen.

Jag vill minnas att vi började bara med att helt enkelt låta bli att klippa gräsmassa. Jag tror att redan från början när vi hade gräsmatta lät vi den bli rätt hög i början av säsongen för att det växte scilla och vitsippor då.  Men eftersom vi hade barn och spelade badminton och fotboll blev det klippt när vårblommorna vissnade.  Sedan övergick vi till att inte  slå förrän på sensommaren.  Vi har aldrig försökt så några ängsblommor eller bearbetat jorden.  Bara  slagit och tagit bort.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser