Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera gammalt skurgolv  (läst 828 gånger)

VitaVera

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Renovera gammalt skurgolv
« skrivet: 05 aug-20 kl 20:25 »
Vi har tagit bort golvet i köket och hittat ett gammalt skurgolv. Brädorna har spik- och skruvhål i sig från de senaste 100 åren och många av hålen är som vågräta ”rännor” där skruvarna borrats ner nästan liggandes och fräst upp flisor i brädorna.
Efter en första såpskurning är de flesta av stickorna borta, men jag funderar på om skruvhålen går att täppa igen på något sätt. Tex med trälim och slipdamm från ett annat projekt? Har någon gjort något liknande?

 

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Renovera gammalt skurgolv
« Svar #1 skrivet: 07 aug-20 kl 02:01 »
Om skruvhålen inte försvinner/blir mindre med fler såpskurningar kan det funka att blanda trälim och sågspån och fylla hålen med.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Urban

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Renovera gammalt skurgolv
« Svar #2 skrivet: 11 sep-20 kl 15:06 »
Vi har tagit bort golvet i köket och hittat ett gammalt skurgolv. Brädorna har spik- och skruvhål i sig från de senaste 100 åren och många av hålen är som vågräta ”rännor” där skruvarna borrats ner nästan liggandes och fräst upp flisor i brädorna.
Efter en första såpskurning är de flesta av stickorna borta, men jag funderar på om skruvhålen går att täppa igen på något sätt. Tex med trälim och slipdamm från ett annat projekt? Har någon gjort något liknande?

Jag gjorde en bra grej med ett gammalt trägolv. Jag skruvade först fast golvet med en massa skruvar - sen tog jag upp skruv efter skruv och borrade hål och körde ner trälim och en träpinne som jag sen sågade av. På det viset träpluggade jag hela golvet. Istället för skruv.  Och sen slipade jag och ytbehandlade.  Stora sprickor i själva virket går också att laga med trä och lim som du trycker ner - håller nere med vikter tills det sitter. Sen kan du slipa även där du lagat. Lycka till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser