Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallhund som staket  (läst 2171 gånger)

Larus Canus

  • Inlägg: 8
  • Min rätta väg är hög och underbar
    • Östergötland
Vallhund som staket
« skrivet: 05 aug-20 kl 01:45 »
Hej!

På min (framtida...) tomt i höglandsskogarna finns det små utspridda oaser av kulturmark som senast brukades på 60-talet. Sedan dess har marken använts till skogsbruk av olika ägare med en blandning idag av övergivna slyiga hyggen, yngre skog och skog jag tror vi moderna människor inte rört pga terräng. Jag har tagit på mig manteln att en dag restaurera gården och dess mark, vilket en flock göingegetter skulle vara ovärderliga för. Men den mängd staket och det höga kraven på det ser jag som ett stort hinder. Jag har därför sökt högt och lågt på internet om det inte skulle vara möjligt att ersätta staketet med skogen runt om hagen och en vallhund? Kanske en Australian Shepherd eller schäfer. Vinterhagen ska rimligen stängslas efter konstens alla regler. Är det en omöjlig tanke, är getter verkligen så omöjligt bångstyriga? I allmänhet tycker jag det verkar konstigt med de enorma sträckor stängsel som skulle behövas för att inhägna de tiotal hektar (med skog) som kan brukas som bete. Med ingressen och huvudfrågan avklarad listar jag några bonusfrågor:

Vissa av "hagarnas" skogsgräns ägs delvis av Svea, är det stor risk att getterna tar kål på massa fullvuxna träd vid skogsbrynet?

Skulle hunden med min hjälp (men inget staket då) relativt lätt kunna flytta på flocken mellan hagar, stall etc?

Om de "rymmer", kommer de då inte tillbaka till sköna stallet och de mer laglydiga kompisarna fram mot natten?

Getter har vi haft länge, hur räckte en gärdesgård till när vi idag säger att man ska ha el, nät, 2m högt etc? I Arbete och Redskap läste jag att man i olika tider och landskap använt både kvinnor, pojkar och gubbar som herdar, men finns det verkligen ingen tradition av vallhund under sådana förhållanden?

Brukar folk ha stängsel runt hela sitt skogsbete också??

Hunden ska sova med mig i huset på natten, krävs det då att man varje kväll vallar hem getterna till stall/inhägnad?

Tack på förhand!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vallhund som staket
« Svar #1 skrivet: 05 aug-20 kl 12:30 »
Kul projekt, men jobbigt...

Fårhundar går att lära mycket, så visst kan du genom att dra ett band runt dina ägor få hunden att hålla dem innanför. Men en bra fårhund vill du kanske inte ha i skogen hela dagarna, och det tar ett tag att träna upp dem.

Tror du skulle titta på halsband till getterna och osynligt stängsel. Ja, i ditt fall behöver det ju inte vara osynligt, det är bättre att det syns, men det heter så. Fårhund rekommenderar jag i alla fall för att det är en trevlig hjälpreda i djurhanteringen. Vi har nyligen fått två sådana arbetskamrater, och fast det bär av lite fort ibland och de inte på långa vägar är fullärda, så har de haft ett bra inflytande på fåren. Det går oftast bra med en hink spannmål, men när en hund är med så blir det inga eftersläntrare eller några skall prova betet på vägen mellan hagarna.


Jag vet inte mycket om getter är väl bäst att tillägga, men de är bättre på att rymma än får, och får kan vara jobbiga ibland.

Larus Canus

  • Inlägg: 8
  • Min rätta väg är hög och underbar
    • Östergötland
SV: Vallhund som staket
« Svar #2 skrivet: 05 aug-20 kl 15:23 »
Tack för svaret!

Träning skulle onekligen vara avgörande, bäst skulle vara om man kunde köpa en hund som redan tränats in, så man har en solid grund att bygga på. Men varför skulle man inte vilja ha en bra vallhund i skogen hela dagen, där den får göra sitt jobb och sen komma hem mör och tillfredsställd?

Det du beskriver med halsband och "osynligt" stängsel, är alltså elchockshalsband med synlig/osynlig gräns? Jag kan väl inte utesluta det helt då det säkert är effektivt, men det skulle allt ta emot mycket... Är det något du använder?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vallhund som staket
« Svar #3 skrivet: 05 aug-20 kl 16:32 »
Inte tillåtet i Sverige (tror jag) med elchockhalsband, de surrar nog bara.

Elstängsel är annars det vanliga, så det är egentligen inget konstigt med elstötar, eller att djuren lär sig att inte gå nära en tråd.


Jag skulle inte vilja ha mina hundar i skogen dels för att de är mer värda för mig än fåren, dels för att de kan få för sig att valla fåren hit och dit för att de har tråkigt. Fårhundar är aktiva hundar som "tänker" rätt mycket.

Boskapsvaktande hundar är nog mer anpassade att gå med betesdjuren utan att driva dem.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vallhund som staket
« Svar #4 skrivet: 05 aug-20 kl 17:33 »
Jag tror inte heller på vallhundar i skogen med djuren hela dagarna. En del vallhundar vill att alla djuren ska vara på samma fläck och helst stå stilla hela tiden om inte föraren är med och dirigerar. Tänker också att herdehundar/boskapsvaktande hundar borde passa bättre för uppgiften.

En annan sak som stängsel hjälper till med är att hålla rovdjur ute. Vet inte hur det ser ut hos dig, men det kan vara värt att tänka på. Ska du ha dem helt lösa bör du ta hem dem nattetid.

Gammal skog är inget som getterna ger sig på i första taget men ungskog gillas.

Schäfer och Australian shepherd är inga vidare vallhundar så de raserna hade jag inte satsat på om det är en vallhund du vill ha.

De flesta stängslar in sina skogsbeten. Ena grannen har stängslat 15 hektar i tre hagar varav 10 är skog. Vi har stängsel runt ca 10 hektar men då blandat skog och hagmark. Andra grannen håller på att stängsla in 10 hektar nu blandat skog och hagar men då till kor så det blir två eltrådar. Vi har tre och fyra trådar runt våra.
« Senast ändrad: 05 aug-20 kl 17:46 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Larus Canus

  • Inlägg: 8
  • Min rätta väg är hög och underbar
    • Östergötland
SV: Vallhund som staket
« Svar #5 skrivet: 05 aug-20 kl 18:59 »
Tack för input!

Ni kan ha rätt i att en ren vallhund skulle kunna bli understimulerad. Lösningen är väl då en ras med större anlag för herde- och vaktegenskaper. Men om problemet är att hunden har för lite att göra tyder det väl om något på att idén är gångbar? Om en eller två hundar med rätt träning och ras kan göra vad tiotusentals meter av stängsel gör? Kombinera med roliga och frodiga "hagar", alltså planerade och svagt markerade slyiga hyggen/ungskogar/ängar i rotation etc etc. Börja med att stängsla ut djuren från åker, trädgård och äng, sen först på lång sikt (hundarna går i pension, man vinner på lotto?) börja stängsla "utmarken". Rovdjur är inget särskilt problem här, och grannar är det ont om. Ur min synvinkel finns det stor potential att spara pengar (särskilt om man skulle haft hund ändå), spara arbete (sätta upp stängsel) och samtidigt bevara en tradition av att ge upp på att stängsla in getter och hellre sätta stängsel där man ändå skulle behöva p.g.a. alla skogsdjur (inägor vs utägor).

Andra perspektiv, förslag på raser? Jag undrar om inte schäfern skulle passa ändå, linjevallning är väl precis behovet...

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Vallhund som staket
« Svar #6 skrivet: 05 aug-20 kl 22:42 »
Förr i tiden stängslade man inägorna, så att djuren inte kunde beta i rabatter och i landet. Djuren gick då fritt i skogen.

Boskapsvaktande hundar är nog det du borde titta efter. Vallhunden ska ju vara med sin husse och ta order, inte vara ensammen med djuren.

Vi har stängslat in ca 4 ha skogsbete och har kor och får. Redan första sommaren har de gjort underverk!

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Vallhund som staket
« Svar #7 skrivet: 06 aug-20 kl 05:41 »
Tack för input!

Ni kan ha rätt i att en ren vallhund skulle kunna bli understimulerad. Lösningen är väl då en ras med större anlag för herde- och vaktegenskaper. Men om problemet är att hunden har för lite att göra tyder det väl om något på att idén är gångbar? Om en eller två hundar med rätt träning och ras kan göra vad tiotusentals meter av stängsel gör? Kombinera med roliga och frodiga "hagar", alltså planerade och svagt markerade slyiga hyggen/ungskogar/ängar i rotation etc etc. Börja med att stängsla ut djuren från åker, trädgård och äng, sen först på lång sikt (hundarna går i pension, man vinner på lotto?) börja stängsla "utmarken". Rovdjur är inget särskilt problem här, och grannar är det ont om. Ur min synvinkel finns det stor potential att spara pengar (särskilt om man skulle haft hund ändå), spara arbete (sätta upp stängsel) och samtidigt bevara en tradition av att ge upp på att stängsla in getter och hellre sätta stängsel där man ändå skulle behöva p.g.a. alla skogsdjur (inägor vs utägor).

Andra perspektiv, förslag på raser? Jag undrar om inte schäfern skulle passa ändå, linjevallning är väl precis behovet...

Tror du lurar dig själv lite, känns orimligt att du skulle spara arbetstid på att ha hund istället för stängsel. Det är bara 1 gång stängslet tar mycket tid i anspråk. Underhållet på ett välgjort stängsel tar inte mycket tid. Absolut inget illa ment, tycker du har spännande ambitioner.
Ska du tjäna pengar på gården får du tänka på den ekonomiska aspekten också, en hund kostar under sin livstid mycket pengar. Det gör säkerligen stängslet också, men det sköter sig själv
Räkna med rättsliga problem om getterna tar sig in på grannmark, under viss tider på året kan de även gå på äldre skog, bara gammal lind, ek och ask klarar sig här.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vallhund som staket
« Svar #8 skrivet: 06 aug-20 kl 07:49 »
Såg nån hunddokumentär från Italien eller Österrike, nåt land i det området. Hundarna jobbade i grupper om 4 st. Vid fara så tog 2 hundar och vallade bort fåren, 2 hundar gick till motangrepp. Tror även när fåren var bortvallade så kom dom 2 hundarna tillbaka för att hjälpa till i försvaret.
Dom djuren gick utan stängsel.
Minns dock inte om nån herde var i området. Terrängen såg dock mest ut som england, träddungar med gräsmatta. Lite som golfbana fast med berg.


En i mitt område har får fritt. Dock på höstarna står dom mest på vägen och hindrar trafiken och tigger mat. Dom går fritt året om långt från samhällen.

Vet att tråden gällde getter. Kollar man dock på utlandet så har getter alltide en herde med sig, alltid. Får har dock inte det.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Larus Canus

  • Inlägg: 8
  • Min rätta väg är hög och underbar
    • Östergötland
SV: Vallhund som staket
« Svar #9 skrivet: 07 aug-20 kl 10:03 »
Efter att ha tänkt en vända till tror jag att jag kanske överskattade behovet av en hund. Stängsla in där getterna inte får vara (trädgård/trädgårdsland osv) och sen behöver de ingen hund som barnvakt, de rymmer inte. Långt till granne är en förutsättning, men annars är väl både staket och hund frivilligt. Varken vallhundar eller boskapsvaktare är tänkta att fylla det behovet, för det finns inte?

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vallhund som staket
« Svar #10 skrivet: 07 aug-20 kl 11:05 »
Härligt med tilltro :)

Jag tror att under betessäsongen kan alla djur rymma, och ta sig låånga utflykter. Våra får rymmer vissa år, men vi är rätt snabba att jaga reda på dem. Hästarna har haft sina turer... Och hundarna hade en period under valptiden när de skulle på äventyr... Ett år var det några lamm som gillade att gå ut och gå till grannen, som försvarade de små när jag ilsken skulle driva hem dem "De är så välkomna här", men de var inte så välkomna några veckor senare när de tog blomsterrabatterna.

En av våra grannar som har får har haft mer otur med sina stängsel, och de hade tre förvildade får på skogen en sommar. Annars så brukade en av grupperna ägna sig åt att hålla efter vägrenarna intill sina hagar och ligga på den sköna, kvällsvarma asfalten vid en av hagarna. Bra fartdämpare ;D

Det har vid några tillfällen varit kvigor på rymmen i skogen. Kul för oss som gillar lösdrift, men lite oroligt för djurhållarna. Här är de flesta grannarna toleranta, men har man otur blir det någon olycka eller att någon söndagsåkare anmäler till djurskyddet.


På vintern rymmer de inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 2 användare
xaelanar, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser