Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skatta i regn?  (läst 2314 gånger)

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
Skatta i regn?
« skrivet: 15 aug-19 kl 08:52 »
Jag behöver behandla mina bin med myrsyra och det helgen som gäller . Men det ska regna vilket kanske inte är så bra. Jag ska slutskatta samtidigt. Någon som har erfarenhet av att skatta i regn? Jag får väl använda parassoll när jag fixar med bina.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skatta i regn?
« Svar #1 skrivet: 15 aug-19 kl 11:36 »
Har du använt dig av bitömmare så är det inget stort problem.
Nackdelen är att alla bin är hemma och, tja...   det kan bli ett jävla liv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
SV: Skatta i regn?
« Svar #2 skrivet: 15 aug-19 kl 12:58 »
Kan inte använda bitömmare. Har 20 ramar yngelrum där ca hälften är rena honungsramar.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Skatta i regn?
« Svar #3 skrivet: 15 aug-19 kl 18:45 »
Tjockt underställ/ kläder under overallen för du kommer annars att bli väl vaccinerad, rök (kan även fungera med LITE bittermandel olja på handskarna) och skydda yngelrum och honung från vatten.
Har provat att skatta ett samhälle med åskmoln och mullrande åska (sista kupan på hösten), jag fick fler stick på 10 min än jag fått på hela det året, till och med getingarna var ilska.
Extra handskar är bra att ha med sig för efter några stick så går alla bina emot handskarna och då är det bara att byta till nya.
Glöm inte att ha telefonen i närheten för du kan få en reaktion om du får många stick.

Håller tummarna att det går bra för dig och vill gärna höra hur det går.

Kan inte använda bitömmare. Har 20 ramar yngelrum där ca hälften är rena honungsramar.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Skatta i regn?
« Svar #4 skrivet: 16 aug-19 kl 18:09 »
Istället skulle du kunna slutskatta, och sedan göra myrsyrebehandlingen en timme efter att du fodrat, lugnare då

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Skatta i regn?
« Svar #5 skrivet: 16 aug-19 kl 21:51 »
Någon som har erfarenhet av att skatta i regn?

Absolut. Större bigårdar försöker vi alltid skatta när det regnar, eftersom röveri startar mycket snabbare om det finns 25 kupor och inte 10-12 st i bigården. Sen är det ju svalare att arbeta om man slipper starkt solsken också, om det tar en stund.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Skatta i regn?
« Svar #6 skrivet: 17 aug-19 kl 10:35 »
Skattar du med bitömmare?

Absolut. Större bigårdar försöker vi alltid skatta när det regnar, eftersom röveri startar mycket snabbare om det finns 25 kupor och inte 10-12 st i bigården. Sen är det ju svalare att arbeta om man slipper starkt solsken också, om det tar en stund.

 

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Skatta i regn?
« Svar #7 skrivet: 17 aug-19 kl 12:44 »
Jag har också skattat i regn, och ser inga problem med det förutom att man får skydda honungsramarna från regnet. Åska är jobbigare, då blir de retliga. Jag skakar ramarna, ingen bitömmare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Skatta i regn?
« Svar #8 skrivet: 17 aug-19 kl 14:12 »
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, xaelanar, Nina W, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser