Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bina i avläggaren matar inte drottningen  (läst 1059 gånger)

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
Bina i avläggaren matar inte drottningen
« skrivet: 25 jul-19 kl 15:41 »
Tittade efter i min kupa med skaksvärm för det flyger in getingar. Såg då drottningen som sprang runt utan att ha några bin runt ikring sig som uppvaktade henne. Hon kröp troligtvis ut ur buren igår. Är bina upptagna med att ta hand om mat och getingar så de glömmer bort drottningen? Tog bin i skattlådan, kanske det var fel. Tänker sätta i en yngelram när de har antagit drottningen ordentligt.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Bina i avläggaren matar inte drottningen
« Svar #1 skrivet: 25 jul-19 kl 19:45 »
Sätt direkt dit en/ några ram/ ramar med utkrypande yngel och ammbin, om du bara har gamla dragbin i avläggaren så får hon det tufft om hon överlever.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Bina i avläggaren matar inte drottningen
« Svar #2 skrivet: 03 aug-19 kl 16:02 »
Hur gick det?

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
SV: Bina i avläggaren matar inte drottningen
« Svar #3 skrivet: 15 aug-19 kl 08:47 »
Såg ett par dagar senare att det fanns ägg. Jag har satt till tre ramar med yngel från andra samhällen. Nu ska jag bara besluta mig för om jag ska försöka invintra den lilla avläggaren eller slå ihop med annat samhälle som har en gammal drottning.

 

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Bina i avläggaren matar inte drottningen
« Svar #4 skrivet: 15 aug-19 kl 16:07 »
Drivfodra nu och två- tre veckor framåt med 50%ig sockerlösning så att du får många ungbin, då är det inga problem med att övervintra så länge du sköter varroabehandlingen enl beprövade metoder.
« Senast ändrad: 16 aug-19 kl 00:50 av hofboss »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser