Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordkällare inredning.  (läst 3306 gånger)

Smedstorpet

  • Inlägg: 6
  • Så mycket att göra och lära, vem har tid att sova!
    • Västmanland
Jordkällare inredning.
« skrivet: 17 jul-19 kl 22:03 »
Nu är det dags att snickra ihop hyllor till jordkällaren.   Jag fundera över hur man ska bäst behandla virket för att undvika att allt vittra sonder om några år.   Roslagsmahogny luktar för mycket, linolje möglar, och det råder delade meningar om hur vidare effektiv järnvitriol är.   Finns det ett bra och beprövade alternativ?

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Jordkällare inredning.
« Svar #1 skrivet: 17 jul-19 kl 22:57 »
Om du kan få tag på fetved så borde det nog kunna funka. Men tror det är svårt att få tag på om man inte gör det själv.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Jordkällare inredning.
« Svar #2 skrivet: 17 jul-19 kl 23:35 »
Vanliga trähyllor kommer att hålla i åratal, särskilt om de inte står direkt på backen. Annars plast, om du kan tänka dig sådant.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jordkällare inredning.
« Svar #3 skrivet: 18 jul-19 kl 00:09 »
...plasthyllor det enklaste...finns på Jula o B.tema... Vill du ha trä istället så sätt franska träskruvar under benen...Likaså om du har träpallar...Har du trä så ta ut dom en gång om året och spruta på citronsyra....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Jordkällare inredning.
« Svar #4 skrivet: 18 jul-19 kl 10:42 »
Linolja är ju ett bra alternativ också.

Tännlappens variant med långa franskskruvar i ett förborrat hål ger en bra möjlighet att justera för ett ojämnt golv också. Jag brukar dock använda gängstång, mutter och bricka. Tål maxlast, men en lång franskskruv är rätt bra den med.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Jordkällare inredning.
« Svar #5 skrivet: 18 jul-19 kl 20:07 »
jag har lecasten med rostfria o en del galvade plåtar som hyllor

tror de håller forever ca 7 år nu kan int se nåra brister.

mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Smedstorpet

  • Inlägg: 6
  • Så mycket att göra och lära, vem har tid att sova!
    • Västmanland
SV: Jordkällare inredning.
« Svar #6 skrivet: 20 jul-19 kl 21:10 »
Tack för alla goda förslag!    Jag tror jag ska kör med linolje, fast förbehandlade med typ Boracol.    Det visar sig om några år hur bra det håller!    Plasthyllor är ingen dum idé, men jag är lite allergisk mot plast (liksom lera och maskiner som läcker olje)  ;D

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Jordkällare inredning.
« Svar #7 skrivet: 23 jul-19 kl 09:48 »
Obehandlade träbrädor lagda på lekablock, så blir det enkelt att ta ut brädorna och skura av dom  när det behövs. Så kan dom torka i solen. Det blir också lätt att byta ut dåliga brädor.
kretslopp

Smedstorpet

  • Inlägg: 6
  • Så mycket att göra och lära, vem har tid att sova!
    • Västmanland
SV: Jordkällare inredning.
« Svar #8 skrivet: 30 jul-19 kl 10:25 »
Det blev plåthyllor från Ikea, en ganska bra och hyfsat billigt lösning.    Det blir kanske trähyllor när dom här har gjörd sitt, men just nu är vi nöjda att vi har bra förvaring.    Det finns så mycket annat att bygga just nu!

https://www.ikea.com/se/sv/p/hyllis-hylla-inom-utomhus-foerzinkad-00278578/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, LimJans, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser