Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskningsmedel?  (läst 7767 gånger)

louise

  • Gäst
Avmaskningsmedel?
« skrivet: 04 maj-07 kl 12:00 »
Ska avmaska fåren innan jag släpper dem på bete. Vilket medel ska jag använda? Jag har ingen "ingivare" heller, finns det nåt annat smart sätt att få i dem medlet? Jag har en hel del gamla sprutor hemma, kan man använda dem? Och var köper jag medlet?

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-07 kl 13:04 »
Jag har inte avmaskat mina får någongång ännu. Får se om träckprovet visar om det behövs eller inte.

Hästars avmaskningsmedel kommer ju i en spruta, kanske är det likadant med avmaskningsmedel till får?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

  • Gäst
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-07 kl 13:10 »
Nej, jag har avmaskat säkert 100 får, man ger det i munnen. Däremot var det i Wales, och vad jag gav fåren har jag ingen aning om..

Har inte gått med i fårkontrollen så det blir inga träckprov i år. Vill få ut fåren på bete så fort som möjligt och tar den lätta varianten i år..

A.Viking

  • Inlägg: 144
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-07 kl 13:50 »
Hej Lollo!
Jag har använt Valbazen till mina får. Det är verksamt för bl. a lungmask ,leverflundra, magtarmrundmaskar, stora lungmasken o bandmask, d.v.s. de flesta läskiga  :P   parasiter man kan förvänta sig hos får.
Jag har använt mig av en vanlig doseringsspruta , modell stor, doseringen ligger på
2 1/2 ml. /kg kroppsvikt.

M.V.H A.Viking

P.S. Du behöver recept från veterinär.D.S
« Senast ändrad: 04 maj-07 kl 13:54 av A.Viking »

hönstanten

  • Gäst
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #4 skrivet: 04 maj-07 kl 14:08 »
Valbazen är det det enda avmaskningsmedlet som även tar stora och lilla leverflundran. Ska du ge för stora leverflundran bör du dock upprepa avmaskningen efter en vecka. Båda gånger med dubbel dos. Den lilla flundran åker bort på en avmaskning men dubbel dos.

Dectomax och Ivomec tar endast rundmaskar och Axilur och Rintal tar rundmaskar och även
bandmaskar om du ger dubbel dos.

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #5 skrivet: 04 maj-07 kl 18:16 »
Förtydligande, jag menar alltså att hästarnas maskmedel kommer i en spruta som man doserar och ger i munnen. Tänkte om det var samma med får.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #6 skrivet: 04 maj-07 kl 18:17 »
Och var köper jag medlet?

Apoteket.....
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #7 skrivet: 04 maj-07 kl 18:29 »
Ska avmaska fåren innan jag släpper dem på bete. Vilket medel ska jag använda? Jag har ingen "ingivare" heller, finns det nåt annat smart sätt att få i dem medlet? Jag har en hel del gamla sprutor hemma, kan man använda dem? Och var köper jag medlet?


Lollo m fl kika i gamla trådar den här t.ex.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=9989;start=msg52797#msg52797

Avmaskning mot leverflundra gör man inte utan särskild misstanke och bandmasken övervintrar inte i tackorna. Det gäller att ha kunskap och en förnuftig plan för att undvika parasitskador. Att planlöst avmska eller ta träckprov gynnar mest laboratoriet och de som säljer avmaskningsmedel. Ivomec är receptbelagt övriga avmaskningsmedel för får är receptfria (men inte så länge till). Det finns inga förpackningar anpassade för tre-tackorsbesättningar. Man får köpa till 50 tackor och förvara det som blir över väldigt noggrannt. (Man ska absolut inte hälla tillbaka överblivet medel från sprutor eller andra kärl. Det går bra att använda 10 eller 20 ml engångssprutor. Ett annat sätt är att snika till sig lite medel av en större fårbonde.

Det går bra att använda 10 eller 20 ml engångssprutor vid avmaskningen men man får först hälla upp lite i en mindre kopp så man kommer åt att suga upp.  

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #8 skrivet: 05 maj-07 kl 15:46 »
Att man gynnar laboratoriet när man tar träckprov, har du förvisso rätt i Henning men, samtidigt så får man ju veta om man behöver avmaska och mot vad. På så vis blir det lättare att planera ev avmaskning. Jag är med i lilla paketet i fårhälsovården och då ingår två analyser av träckprov om året.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #9 skrivet: 05 maj-07 kl 16:53 »
Att man gynnar laboratoriet när man tar träckprov, har du förvisso rätt i Henning men, samtidigt så får man ju veta om man behöver avmaska och mot vad. På så vis blir det lättare att planera ev avmaskning.

Det är bra att du är med i lilla paketet. Jag menar bara att man måste ha kunskap för att ha verklig nytta av informationen som träckproven ger. Det glöms gärna bort att det är ägg man räknar. Att ta prover på tackor innan betessläppning kan vara en bra idé men man måste hela tiden vara medveten om alla parasiterna lägger inte ägg jämt. Det finns de som har tappat det mesta av ett års produktion för att de litat på träckprover som visat ringa förekomst av parasiter. Det finns mycket skrivet om fårparasiter. Skaffa kunskap och lägg upp en stategi med eller utan avmaskning och träckprov. Fungerar det inte så justera strategin.
En av de lammuppfödare som imponerat mest på mig avmaskade inte och skickade inte heller in träckprov. Lammen hade den bästa tillväxt jag skådat. Han följde stenhårt sitt program. Inomhuslamning - första betet en tvåårsvall där inga djur gått året innan - nästa bete, en vall som inte betats sedan midsommar föregående år o.sv. - tackorna fick komma ut på naturbeten först när lammen var fråntagna i juli.

Förhållandena och förutsättningarna på olika gårdar varierar enormt. Därför måste man lägga upp sin egen strategi. Parasiternas biologi är dock i stort sett densamm överallt.
« Senast ändrad: 05 maj-07 kl 16:57 av Henning »

louise

  • Gäst
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #10 skrivet: 05 maj-07 kl 17:34 »
ja nu blir det krångligt igen.. Henning, har du nåt råd?

Grejen är att fåren är till och från lösa i magen så jag tänkte att det är bäst med avmaskning. Men betena de går på har det aldrig gått får på så beteshygien lär väl vara exemplarisk.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #11 skrivet: 05 maj-07 kl 21:27 »
Förlåt om jag har krånglat till det i onödan men faktum är att parasiterna är det största bekymret inom fårnäringen och jag minns hur det var för oss när vi började med får för många år sedan. Fåren inköptes, lammtillväxten var strålande men sjönk för varje år. Då hörde vi för första gången talas om inälvsparasiter och började avmaska helt planlöst. Tog råd av än den ena och än den andra. Det är ju ett mål i sig att hålla nere användningen av avmaskningsmedel av flera skäl. Inte minst för att motverka uppkomst av resitenta parasiter.

Du vill ha enkla råd men det är nästan omöjligt att ge utan att veta hur du planerar med markerna.

En allmän r egel regler är att försöka ha tackorna så parasitfria som möjligt innan de kommer ut på betet med lammen. Efter ca tre veckor har parasitäggen från tackorna utvecklats till larver som infekterar lammen. Släpps lammen ut på ett bete där det gått får hösten innan går det ännu fortare. Då finns det infektiösa larver i gräset direkt när värmen kommer.   En avmaskning av lammen efter fyra veckors betesgång minskar parasiterna i tarmen men väldigt tillfälligt. Det var populärt för länge sedan att avmaska var tredje vecka sommaren igenom men det är en dålig metod ungefär som att blanda antibiotika i fodret till grisar för att skyla över problem med hög beläggning och dålig miljö.

Försök planera för framtiden så att du kan släppa ut lammen på bete som inte fårbetats efter midsommar året före. Efter midsommar kan du beta marker som betades hösten före.
Följer du det räcker det nog om du ser till att tackorna inte har för mycket parasiter med sig ut.

Var sedan noga med att avmaska alla inkommande djur med Ivomec och ha dem inne ett par dagar efter avmaskningen.

« Senast ändrad: 05 maj-07 kl 21:29 av Henning »

louise

  • Gäst
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #12 skrivet: 05 maj-07 kl 21:53 »
Ja planera betet noga ska jag göra. Men behöver jag göra nåt nu, innan det första betet?

Hade tänkt att de skulle gå på välkomstbete nu i tre veckor, där alltså får aldrig har gått. Sen får de byta mark.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #13 skrivet: 05 maj-07 kl 22:28 »
Får du tag på Ivomec är det nog bra att ge tackorna det innan du släppert dem.på det nya fina betet.

A.Viking

  • Inlägg: 144
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #14 skrivet: 06 maj-07 kl 11:49 »
Hejsan , Henning!

Vilka bra och konkreta råd du ger!

Jag har tänkt följa dina råd om betesplanering/ parasiter ögonaböj!

Resistenta parasiter vore fruktansvärt, och jag vill verkligen inte vara med och bidra till det.

Om jag i dagsläget inte vet parasitstatusen på min egen besättning, har bara haft den

i ett par år, hur ska jag tänka då när jag avmaskar , för att få parasitfri besättning från

och med nu? -innan jag släpper ut dom på välkomstbetet? (Här uppe hos mej är det ca. två veckor kvar)

M.V.H. A.Viking :)


Henning

  • Inlägg: 706
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #15 skrivet: 06 maj-07 kl 13:01 »
Ivomec gäller för dig också. Då får du bort parasiter som övervintrar i tackan. Läs den tidigare tråden. Om du är i den lyckliga situationen att du kan släppa ut lammen på parasitfritt bete i vår och sedan också ha en god planering kan du nog avvakta med vidare avmaskningar. Bandmask kan vara lite lurigt. De äggen finns kvar längre tid på betet än andra parasiter och man får se upp om det blir för mycket. Har man marker som betas flera år i följd kan lammen bli angripna. Man hittar inte ägg i träcken i början på sommaren men  det är bäst att avmaska innan de börjar lägga ägg. En bandmask värper 100 000-tals ägg om dan. En valbazenbehandling runt midsommar till lammen skulle nog vara bra om de går på gamla marker. Gör du de här två avmaskningarna i år och lammen växer bra så har du ett bra utgångsläge till planeringen av nästa år.

A.Viking

  • Inlägg: 144
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #16 skrivet: 06 maj-07 kl 13:46 »
Tack för råden!

 Jag har läst någonstans, tror det var råd från Länsstyrelsen betr. naturbeten, att om

man har ett blandbete, d.v.s. tex hästar , nöt och får på samma bete,så minskar

antalet parasiter på betet, vet du/ har du någon erfarenhet av det? Vi har våra djur på

ett naturbete, skulle det vara en bra ide att ha flera djurslag där ur parasitsynpunkt , tror du? ???

A.Viking

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #17 skrivet: 06 maj-07 kl 14:55 »
Effekten blir bäst om man växelbetar, alltså ena eller halva sommaren ett djurslag och andra tiden det andra. Även om man blandar djur på betet får man en viss effekt på parasiterna genom att beläggningen för varje djurslag inte blir så hög som den skulle bli med ett djurslag och samma betestryck.
När det gäller att dela betesmarker med nöt ska man vara noga med klövhälsan. Klövspaltinfektioner kan smitta till fåren.
« Senast ändrad: 06 maj-07 kl 14:57 av Henning »

attefocratte

  • Inlägg: 74
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #18 skrivet: 07 maj-07 kl 11:46 »
Vad gäller djur att sam- och växelbeta med så har fåren fler gemensamma parasiter med nöt än med häst. Exempelvis stora magmasken Haemoncus.
Mvh Attefocratte

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Avmaskningsmedel?
« Svar #19 skrivet: 07 maj-07 kl 23:22 »
Även om parasiterna har samma namn och ser likadana ut för flera djurslag anser man att de flesta ändå är värdspecifika. Undantag finns, t.ex. leverflundror och vissa lungmasksorter. Erfarenhetsmässigt fungerar det bra med sambete med nöt och får. Båda djurslagen gynnas. Hästar går bra också. Nackdelen med hästar är att de avsätter vissa områden för toalettbesök och där betar inte fåren heller på flera år. För kusarna är det ett smart sätt att undvika parasitspridning över hela betet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser