Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaska  (läst 1837 gånger)

Skogsra

  • Inlägg: 96
  • Lev med naturen.
    • Småland
Avmaska
« skrivet: 11 apr-15 kl 16:58 »
Hejsan! Hur gör man med avmaskning? Vad är vettigt? Har 7 vuxna Gutefår med 5 lamm. Vilket medel vill man ha så jag vet vad jag ska begära när jag ringer vet. Är det nu innan utsläpp man ska avmaska? Även lammen? Så många frågor 😌🐑

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Avmaska
« Svar #1 skrivet: 11 apr-15 kl 22:32 »
Ta träckprov först! Man ska inte avmaska om det inte behövs.

Finns att köpa paket här: http://www.vidilab.se/kollamasken/far/

Eller så kan man gå med i "Fårhälsovården", håller på att byta namn just nu, och då ingår både träckprov och rådgivning i allehanda hälsorelaterade får-frågor.

Anledningen till att man ska ta prov först, är att vi riskerar att få parasiter som blir resistenta mot avmaskningsmedel, och då fungerar inte medlen längre när vi verkligen behöver dem.

I Sverige så har resistenta parasiter upptäckts på Gotland förra året, så träckprov först! Och sedan avmaskning med rätt preparat och i rätt dos.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Avmaska
« Svar #2 skrivet: 12 apr-15 kl 11:19 »
Veterinärerna skriver väl inte ens ut avmasknigsmedel om man inte har gjort träckprov? Alla avmaskningsmedel tar inte alla förekommande parasiter heller.

Att ta träckprov ska man göra i mitten av april. Billigast blir att skriva ut egen följesedel på vidilabs hemsida och ta egna plastpåsar från kökslådan, och skicka in det till vidilab. Det kostar 404 inkl moms för de enklaste provet . (se länken till prislistan nedan). Om man inte kan använda egna plastpåsar utan vill att vidilab ska skicka hem vanliga plastpåsar åt en, så kan man använda "kolla masken" i länken ovan, men det kostar 750kr för samma sak. Skillnaden är också att gör man det själv, skickar man in träck från 3 individer, och använder man det färdiga paketet "kolla masken" skickar man in träck från 6 individer. Men har man mindre än 10 vuxna djur finns ingen anledning att ta från 6st.
Jag förstår faktiskt inte varför alla rekommenderar "kolla masken kittet". Jag tycker det är lurendrejeri.



http://www.vidilab.se/fakta/prislista/

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Avmaska
« Svar #3 skrivet: 12 apr-15 kl 14:16 »
En anledning att rekommendera "kittet" är att om man har har mer än tio vuxna djur (baggar inräknat), så kan man få missvisande resultat om man bara tar prov från 3 djur.
Mindre nogräknade veterinärer, skriver ut både till häst och får utan träckprov tyvärr. Jag hör det alltför ofta.


Har 20 eller flera djur men inte 100-tals, så behöver man mer än 3 prov. Annars kanske man slumpmässigt råkar få träck från den minst parasit tyngda, eller tvärtom.

Jag har 4 baggar, som går i sin egen grupp, och 20 tackor, så på 6 prov, kommer då 4 från tackorna och två från baggarna.

Sedan får jag avmaska (eller inte) efter resultaten, men det kan ju vara så att baggarna, som flyttas runt med småbaggarna på sommaren, har en annan parasit bild än tackorna. De har ju varit på andra beten.


Vi ska inte underskatta risken med parasiter och fallen med resistent haemonchus (stora magmasken) förskräcker.

Skogsra

  • Inlägg: 96
  • Lev med naturen.
    • Småland
SV: Avmaska
« Svar #4 skrivet: 12 apr-15 kl 21:39 »
Tack för era svar!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser